Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta vhs/dvd inspelning/uppspelning med laptop


Matts Fält

Rekommendera Poster

Matts Fält

Jag har precis fått en laptop och funderar på om man kan ersätta min vhs och dvd spelare hemma med ett tv-kort. Jag vill fortfarande att det skall gå att titta på den vanliga tv'n om datorn inte är hemma dvs jag vill inte använda tv-out på laptopen då det blir för mycket sladdpillande.

 

En bonus är om det går att använda kortet som dekoder också, om man vill beställa fler kanaler. Har nu basutbud i lägenhet med kanal, 1-5 ztv, eurosport mm.

 

Finns det nåt (rimligt) kort som funkar till detta eller är det billigare med en inspelingsbar dvd med hårdisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt (rimligt) kort som funkar till detta eller är det billigare med en inspelingsbar dvd med hårdisk?

Enklare med en DVD med hårddisk, dyrare eller billigare beror på ambitionen med datorn.

 

En bonus är om det går att använda kortet som dekoder också, om man vill beställa fler kanaler. Har nu basutbud i lägenhet med kanal, 1-5 ztv, eurosport mm.

KabelTV? Mycket liten marknad vad gäller digitiala TV-kort för DVB-C (Cable)

Inget att tipsa om. Ofta rekommenderas forumet http://www.comhit.net/ när det gäller frågor kring detta.

 

Vad jag kan säga är att det krävs tre delar

1: Ett DVB-C kort (1 500 - 3 000 kr gissar jag)

2: En CA-modul för kodningen/krypteringen för din operatör (500 - 1 000 kr)

3: Abbonemang.

 

Jag brukar rekommendera ett DVB-T kort med även en analog mottagare. Då kan du med en liten antenn ta emot de fria digital marksända kanalerna samt de analoga inom kabelnätverket. Har dock inget specifikt att rekommendera.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Hur hade du tänkt att spela upp ditt inspelade material? Enbart i laptopen?

- Tänker du alltid radera efter att du tittat? Det går åt en massa GB på hårddisken om du inte bränner ut det på DVD annars.

 

Jag har TV-kort, kopplat datorn till TV:n via TV-out. Kan alltså titta på det jag spelat in antingen i datorn eller i TV:n. Det jag vill spara redigerar jag och bränner ut på DVD. EFtersom mitt grafikkort inte är nåt värstingkort blir dock bilden sämre via TV-out än via bränd DVD.

 

En rekommendation, se till att kortet har hårdvarubaserad mpeg-konveretering, annars belastar du CPU:n för hårt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matts Fält

Det inspelade materialet spelar jag upp med datorn. Hyrfilmer kan jag ju använda min gamla dvd till med scart... Antagligen kommer jag att radera de tv-program jag spelar in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det förändrar ju inte valet av TV-kort. Har dock läst nånstans att USB-TVkort inte är lika bra, men har ingen erfarehet av dom. Annars är ju det ett smidigt alternativ. Har själv ett Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE, PCI som efter mycket installationsstrul funkar kanon under XP SP2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE, PCI

Laptop var ämnet...

 

Och externa kort med USB2 är normalt sett lika bra som interna kort. Digitala kort har ofta en fördel av att vara externa då de är starkt beroende av en störningsfri miljö och bra signalkvalité. Inne i en dator är det ganska mycket störningar som visserligen till stor del går att skärma bort om man satsar på det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste hålla med Monshi, det blir så otroligt mycket enklare med en speciell apparat för ändamålet. En hårddiskinspelare är ju inte så hemskt dyr idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matts Fält

Då får jag satsa på en hårdiskinspelare när ekonomin tillåter det... Tack för all hjälp till alla i denna tråd :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matts Fält

Tittade litet på Dustin nu. Hittade en produkt som verkar följa önskemålen. Enda problemet är ju priset. dryga 2000.- sek... +Extra CA modul om man vill skaffa abbonemang

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...