Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator


lizardKng

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa ny dator nu men känner mig rätt vilsen bland allt som kallas hårdvara så synpunkter vore mycket intressant att få :)

 

Den ska mestadels användas till bildredigering, filmredigering, 3D-program och, ja, allmännt hackande. Troligtvis INTE något spelande men man vet ju aldrig.

 

3D-programmet vill ha ett rätt bra 3D-kort - SM3 har väl de flesta?

 

Den jag tittat på är "Komplett Gamer a20":

 

http://komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

 

Cooler Master Centurion 5 Svart/Silver (utan nätagg)

ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Ljud, Raid, PCI-Ex16

Sony DVD-brännare DWQ120AB2 IDE OEM Svart DVD±R/RW (Dual Layer)

Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern

Hiper Nätaggregat ATX 480W Svart, 14dB, Type-R, 120mm Fan, 2xSATA, 20/24pin

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/fläkt

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM

Gainward GeForce 7800GT 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7800GT-512-GS-GLH-DD"

Microsoft Win XP Home SP2 Swe, Ink. CD-skiva

 

Eventuellt kanske backa till ett 6800GS som grafikkort. Extra disk kommer senare.

 

[inlägget ändrat 2006-04-28 08:35:58 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett välkomponerat paket som jag själv inte skulle säga nej tack till:thumbsup:

Man om jag nu skall ha lite åsikter på förbättringar så skulle jag satsa på följande förbättringar (i rangordning):

 

1) En Raptor disk för systemet (behåll "SpinPoint:en" som datadisk)

2) Ett "riktigt" ljudkort för din film redigering, kanske ett av de nya SB-korten.

3) CPU:n som du valt är nog med "bang for the money" men X2 4400+ har 2MB cash vilket i vissa applikationer ger en hel del, men det klart den är ju mycket dyrare så jag vet inte.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Ja det var så sant. Gör det stor skillnad?

 

2) Hmmm, en tanke har varit att skaffa ett extern M-Audio med FW men det kanske inte riktigt ersätter ett "riktigt" ljudkort ändå, hmmm....

 

3) Nej precis min tanke också.

 

Tack för kommentaren :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Ja det var så sant. Gör det stor skillnad?

Du lär märka det:) Ett raskt disksystem är guld värt.

 

2) Hmmm, en tanke har varit att skaffa ett extern M-Audio med FW men det kanske inte riktigt ersätter ett "riktigt" ljudkort ändå, hmmm....

Enligt min åsikt så är ett M-Audio klart bättre än vilket SB som helst. Men det beror ju på vad man skall anända det till, en gamer lär ju inte hålla med mig.

 

3) Nej precis min tanke också.

Jag var ju tvungen att "klanka ned på något":)

 

 

Men som sagt den enskillt största prestanda förbättring som du kan göra är att lägga systemet på en Raptor, helt klart.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär märka detSkoj Ett raskt disksystem är guld värt.

 

Mmmm, få saker är så enerverande som att vänta på en disk som skramlar i evigheter...

 

Enligt min åsikt så är ett M-Audio klart bättre än vilket SB som helst. Men det beror ju på vad man skall anända det till, en gamer lär ju inte hålla med mig.

 

Jag spelar i princip bara spel på Xbox så nån (PC)gamer är jag verkligen inte.

 

M-Audio har jag bara hört mycket bra om.

 

*poäng som tack*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på tal.

 

En Raptor-disk är helt onödig. Visst är de snabba men de är inte värda priset för några andra än entusiaster som tycker de är coola eller vid server-användning.

 

Jag äger en Raptor för att jag tycker det är coolt att ha det senaste och snabbaste, men prestandaökningen är inte värd priset även om den är märkbar.

 

Extra CPU-cach ger en del i vissa applikationer men återigen är det inte värt det extra priset. Jag tycker den valda datorn är ett bra val. Du skulle till och med spara in en del tusenlappar på grafikkortet då det är onödigt kraftigt om du inte ska spela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Raptor-disk är helt onödig. Visst är de snabba men de är inte värda priset för några andra än entusiaster som tycker de är coola eller vid server-användning.

Jag är inte ett dugg "cool" men jag har behov av ett snabbt disksystem (kör SPSS) och då är Raptor extremt billiga i förhållande till prestanda. Har tidigare (nästan) enbart använt 15000rpm SCSI diskar (Segate cheetah x 2 + Adaptec kontroller = nästan 10kkr) men nu blir det inga fler SCSI diskar i arbetsdatorn när jag kan få nästan samma prestanda för en bråkdel av priset.

Visst kan man använda Raptor i en server men i just en server är väl användandet av SCSI disk som mest befogat.

 

Jag äger en Raptor för att jag tycker det är coolt att ha det senaste och snabbaste

Att du tycker att det är cool är ju roligt för dig men det senaste är det inte (de kom väl runt 2003 om jag inte missminner mig) och tyvärr inte de snabbaste heller.

 

Extra CPU-cach ger en del i vissa applikationer men återigen är det inte värt det extra priset.

Det beror väl på ekonomin så det är en bedöming som jag antar att du gör utifrån dina förutsättningar.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Det är just detta jag funderar på just nu. Disk, CPU och grafikkort - tillräckligt bra eller ännu bättre? Särskilt svårt blir det när man inte har någon egen erfarenhet av hur snabba saker verkligen är och hur man upplever dem.

 

Vad man behöver är ju en sak men eftersom det bara är en hobby kan man ju kosta på sig det där lilla extra även om det inte är nödvändigt. :)

 

Spinpoint + x2 3800 + 6800GS är ju tillsammans bra mycket billigare än Raptor 150GB + x2 4800 + 7900GT. Jag vet ju vilken kombination jag helst VILL ha men frågan är väl om jag vill ha den SÅ mycket hellre än den andra...

 

Tack för din kommentar!

 

(glömde just, du måste ju få poäng du med :) )

 

[inlägget ändrat 2006-05-02 19:39:42 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knepigt, hur snabb dator "behöver" man igentligen?

 

En Celeron runt 2Ghz, 256 eller kanske 512MB och ett 6600 kommer man man ju långt på om man skall ha den till typiska kontorsgöromål. Det är ju med datorer som med det mesta annat, man får mindre och mindre förbättring per krona.

 

Själv så skulle jag slita mitt hår på dator enligt spec ovan men det är ju en anna sak.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Min nuvarande burk är en laptop med 2GHz P4, 512MB minne och Radeon 9000 men jag har som tur är håret i behåll. Än så länge i alla fall.

 

Jag _klarar_ mig ju med den jag har men det kostar tid, det kostar humör och det kostar i princip allt utom pengar så nu är det dags att spendera pengar istället :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lade ner den nedlåtande tonen skulle allt vara mycket trevligare.

 

Frågan är vad HAN (som skrev tråden) ska göra. Och MIN ÅSIKT är att den prestandaskillnad, även om den är märkbar, som han kommer få av en Raptor-disk inte är värt priset. Hur prisvärd en Raptor är för dig är ganska irrelevant.

 

Jag står för att jag tycker det är coolt med nya datorprylar. RaptorX (senaste versionen som kom mycket nyligen) är det nyaste och bästa (och snyggaste?) i "icke-SCSI-väg" till stationära persondatorer. Trots detta tycker jag inte att de är prisvärda för HONOM.

 

För övrigt handlar väl allt om ekonomi och alla har väl gjort en bedömning av vad som kan tänkas vara prisvärt. Men visst vore det bättre om trådskaparen hade skrivit hur priskänslig han är.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lade ner den nedlåtande tonen skulle allt vara mycket trevligare.

Skall tänka på det men jag har lätt för att bli lite raljerande när någon "kastar" ur sig påståeenden så som om de vore fakta

 

En Raptor-disk är helt onödig.

 

prestandaökningen är inte värd priset

 

Extra CPU-cach ger en del i vissa applikationer men återigen är det inte värt det extra priset.

 

 

Jag tycker den valda datorn är ett bra val. Du skulle till och med spara in en del tusenlappar på grafikkortet då det är onödigt kraftigt om du inte ska spela.

Här är vi helt överens:thumbsup:

 

Jag skrev i mitt ursprunliga svar

Ett välkomponerat paket som jag själv inte skulle säga nej tack till

 

och fortsatte

Man om jag nu skall ha lite åsikter på förbättringar så skulle jag satsa på följande förbättringar (i rangordning):

 

Jag tycker att det framgår att det är mina åsikter och att det bara är förslag på förbättringar. Hur mycket det är värt för frågeställaren att det skall gå lite snabbare det kan bara frågeställaren själv svara på.

 

Så om jag lovar att inte låta nedlåtande så kanske du kan försöka att inta en mer ödmjuk inställning och inte framställa dina åsikter som fakta.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng
Men visst vore det bättre om trådskaparen hade skrivit hur priskänslig han är.

 

En kanske inte helt oväsentlig uppgift :)

 

Och svaret är: Denna gång inte så speciellt priskänslig, men en dyrare pryl ska kunna motivera sig på fler sätt än coolhet och/eller utseende med tanke på de användningsområden jag listade i ursprungsinlägget.

 

Svårast att motivera sig har nog grafikkortet. Nog för att 3D-programmet utnyttjar 3D-funktionerna rätt ordentligt (jo, faktiskt) så gör det knappast nåt om det hackar lite då och då. Inte som i spel med andra ord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna gång inte så speciellt priskänslig, men en dyrare pryl ska kunna motivera sig på fler sätt än coolhet och/eller utseende med tanke på de användningsområden jag listade i ursprungsinlägget.

Min tanke var att du skulle lägga XP + program på en 74GB Raptor (1495 riksdaler) http://komplett.se/k/ki.asp?sku=122429 och data på disken som du själv föreslog. Större prestanda förbättring tror jag inte går att uppnå för 1500 kronor.

 

Själv har jag mycket liten erfarenhet av videoredigering men jag kan tänka mig att det på många sätt liknar det som jag ägnar mina dagar åt; statistika analyser på stora datamängder. För mig så gör det stor skillnad med att ha program och system skillt från data. Själv använder jag en SCSI 15000rpm disk för systemet och en likadan för data, växlingsfilen kör jag på två stycken Raptor diskar (använder även dessa för "underdagenbakup").

 

När någon påstod att snabba diskar inte gör någon skilnad så det nog grundat på personen ifråga inte kör några disktunga program. När jag surfar och kollar e-post så märker jag ingen större skillnad mellan min arbetsdator och min gamla notebook som är lite långsammare än din men duger utmärkt till surfning och allmänt hackande.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng
Min tanke var att du skulle lägga XP + program på en 74GB Raptor ... och data på disken som du själv föreslog

 

Jo, det var så jag förstod det.

 

Videoredigering, ja det går ju dryga 12GB/timme så en del blir det ju.

 

Hur snabbt det kommer att bli och vad jag själv tycker om det är ju lite svårt att veta om man inte provar. Det är ju inte världens ände om man blir sittande med en disk som är för snabb, då får man väl hitta på andra saker.

 

Sist jag bytte dator ändrade jag ganska snabbt vanor. Saker som var helt otänkbara blev helt plötsligt inte bara möjliga utan också trevliga att utföra. Av den anledningen så vill jag se till att ha lite extra takhöjd också denna gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist jag bytte dator ändrade jag ganska snabbt vanor. Saker som var helt otänkbara blev helt plötsligt inte bara möjliga utan också trevliga att utföra.

Sant och jag har aldrig hört någon klaga över att datorn är för snabb:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi överense, vi är väl lika goda kålsupare båda två. Och jag ska försöka bättra mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du, som du sade, inte är så väldigt priskänslig tycker jag att det där paketet verkar utmärkt. Möjligtvis är grafikkortet lite onödigt kraftigt men med den nuvaranade utvecklingstakten hos grafikkort lär du inte vara missnöjd att du valde detta om ett år eller så.

 

Enligt mig: Bra paket som du inte kommer bli besviken med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Precis så är hur jag tänker.

 

Den laptop jag har nu känns fortfarande "fräsh" för att vara en laptop. Den var dyr, visst, men hur ofta måste man byta dator under 3 år för att hålla sig "fräsh"? Jag skaffade "top of the line" och den känns som sagt fortfarande fräsh som en laptop.

 

Min tanke är att på en gång kunna börja göra saker som har varit helt otänkbara förut.

 

OK, återigen en sak jag kanska skullle ha sagt från början :)

 

[inlägget ändrat 2006-05-03 02:46:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Hehe så sant :-)

 

Har språkat med min "mentor" inatt och hon säger typ "go for it, otherwise you will regret it", jaja.

 

Jag återkommer när beställningen är gjord, det lutar ju definitivt åt ett visst tungt ekonomiskt håll.... suck!!! LOL!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nå, efter mycket velande fram och tillbaka blev det så här:

 

ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939

Cooler Master Centurion 5 Svart/Silver

Hiper Type-R 580W Blå, Dual Fan

Western Digital Raptor 150GB SATA

Seagate Barracuda 7200.9 400GB SATA2

Sony DVD-brännare DWQ120AB2 IDE OEM

Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart

XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme

AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4GHz Socket 939

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB

 

Leverans planerad till tisdag 16/5 :)

 

Tack för alla tips och råd!

 

[inlägget ändrat 2006-05-12 13:56:52 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skulle jag vilja ha:thumbsup: Förmodar att jag inte är helt fel ute om jag gissar på att du längar till tisdag:) Är nog inte heller helt fel ute om jag gissar på att du sitter med kraftigt bakåtkammat på tisdagkväll:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-05-12 13:59:04 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gissar helt rätt. Jag ska nog surra fast mig i stolen så jag inte blåser bort i fartvinden... :)

 

Det ska bli otroligt skönt faktiskt. Videoredigering och 3D passar inte så bra på en 3 år gammal laptop. Det går, men det ger upphov till lite väl många avbrott och annan väntetid för att det ska vara skoj. Vem vet, jag kanske till och med ska testa nåt spel...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...