Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kopiera DVD-filmer till datorn

yviv

Recommended Posts

Mina barn har massvis med filmer som jag skulle vilja lägga in på vår dator i stället och sedan koppla datorn till TV:n så att man kan se filmerna direkt från datorn. På så sätt skulle jag kunna arkivera alla filmerna på vinden och få mer plats i vardagsrummet samtidigt som filmerna finns lättillgängliga. Hur gör man och behöver man några särskilda program? Många filmer verkar ju ha någon form av spärr?! Det är väl lagligt om man bara gör det för eget bruk? Tar tacksamt emot en utförlig, basic beskrivning.

De tar stor plats på disken, ca 0,5-4 GB/timme (divX-mpg), kvaliten blir oftast sämre. Det värsta är dock tiden det tar att konvertera, minst dubbla speltiden beroende på datorns prestanda.

Eftersom du har många, bränn hellre kopior på DVD:erna och stoppa i en CD-förvaringsbox för typ 50 skivor och bär upp originalen på vinden. Det finns program som tar bort ev kopieringsspärrar, t ex CloneDVD2 tillsammans med AnyDVD. Klart snabbast och minst problem!

Tack för svaret! Med tanke på att filmerna tydligen tar mycket stor plats på hårddisken skall jag följa ditt råd och i stället göra kopior av filmerna.

Vet du om det finns något sätt att göra om VHS-filmer till DVD-skivor? Barnens VHS-filmer tar ju om möjligt ännu större plats i skåpet! Hade varit skönt att göra om dem till platta DVD-skivor.

[inlägget ändrat 2006-04-30 16:13:20 av yviv]

Det överlägset enklaste sättet är att använda en DVD-recorder, d v s en dvdinspelare som man stoppar under TV:n. Då är det bara att dra sladd från videon till dvdinspelaren (om de inte är ihopbyggda) och kopiera.

Om du ska gå via datorn måste du ha något sätt att digitalisera filmen. Det kan vara en tv-ingång på grafikkortet, ett speciellt videofångstkort eller en DV-kamera (videokamera) med "pass-through-funktion". Därefter måste filmen du kopierat till datorn omvandlas till dvdformat, en rätt tidsödande process, för att slutligen brännas till dvdskiva.

Tack för svaret! Men om man använder ditt enkla sätt med en sladd mellan en DVDinspelare och en video - kan man då ta bort kopieringsspärren?

Om man i stället går via datorn och t ex använder ett videofångstkort (var köper man det och funkar det i alla datorer?) hur går det då med spärren? Och hur omvandlar man filmen man kopierat till datorn till dvd-format? Behövs det något speciellt program till det?

Läste någonstans att man kan använda sig av en Video stabilizer. Vad är det och hur funkar det? Tas spärren bort då?

Ledsen för simpla frågor, men jag är novis på området!

Du tänker på Macrovision? Tänkte inte på det :) Har tyvärr inget tips på nån sån pryl men är rätt säker på att det finns.

Det enda videofångstkort jag vet som tar bort Macrovision är en rätt dyr tingest som konverterar mellan analog video och DV-video, Canopus ADVC-100. Denna är nu ersatt av en ny modell men ryktet säger att den finessen finns kvar.

[inlägget ändrat 2006-04-30 22:30:36 av lizardKng]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...