Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nätverkskortet drar ner internethastigheten?


burreonline

Recommended Posts

burreonline

Hej,

 

Har nyligen fått min internetuppkoppling uppgraderad från 10/10 Mbit till 100/10. Men när jag kör tptest mot bredbandsbolagets server kommer jag fortfarande bara upp i en sändhastighet runt 9 Mbit. Detta är samma hastighet som innan uppgraderingen.

 

Jag har ett Nätverkskort: ADMtek AN983 10/100Mbps PCI Adapter så jag borde inte ha några problem att klara av den högre hastigheten. Kan det vara fel på drivrutinen?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

 

Link to comment
Share on other sites

kommer jag fortfarande bara upp i en sändhastighet runt 9 Mbit.

Men din uppkoppling skall väl inte ge mer än 10 upp och då är väl inte 9 så dåligt.

 

Detta är samma hastighet som innan uppgraderingen.

Är det så konstigt? Du hade 10 teoretiska Mbps upp tidigare och din nya uppkoppling har oxså 10Mbps så vad hade du väntat dig?

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Link to comment
Share on other sites

burreonline

Glömde att lägga till att mottagarhastigheten också bara är 9 Mbit istället för 100 som lovat.

 

När jag går in och kollar på kontrollpanelen/nätverksanslutningar så anges hastigheten där också bara till 10Mbit/s

[inlägget ändrat 2006-04-28 18:36:31 av burreonline]

Link to comment
Share on other sites

Har du kontrollerat att nätverkskortet verkligen använder sig av 100 Mb/s-hastigheten? Har du någon router eller annan apparat inkopplad mellan uttaget och datorn?

 

Link to comment
Share on other sites

Ok då försår jag. Har du pratat med din ISP, de kanske inte har uppgraderat.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Link to comment
Share on other sites

burreonline

Kopplingen går direkt till från uttaget till datorn (ingen router eller något). Men som sagt av någon anledning så verkar nätverskortet vara inställt på en hastighet av bara 10 Mbit/s.

 

Kan jag ah en felaktig drivrutin?

 

Link to comment
Share on other sites

Kan jag ah en felaktig drivrutin?

 

Visst kan du ha det, kostar ju inget att testa med en ny.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Link to comment
Share on other sites

burreonline

har dock letat utan att hitta någon än. Vet du var jag kan hitta någon? Gick in på ADMteks hemsida men blev flyttad till infineon.com och där hittade jag ingen.

 

Link to comment
Share on other sites

Infineon AMDtek AN983 verkar bara vara en krets inte ett kort:

http://www.infineon.com/cgi-bin/ifx/portal/ep/channelView.do?channelId=-65129&channelPage=%2Fep%2Fchannel%2FproductOverview.jsp&pageTypeId=17099

Under länken Documentation finns det drivrutiner att ladda ner.

 

Men eftersom det är en krets så är frågan sitter den på datorns moderkort eller på ett separat nätverkskort? Du kan också leta efter drivrutiner på korttillverkarens webbsida.

 

Link to comment
Share on other sites

burreonline

Tack för länken. Efter att ha installerat den nya drivrutinen så får jag uppkopplingshastigheten 100Mbit/s när jag kollar inställningen i mina nätverksanslutningar.

 

När jag mäter med TPTEST mot ISP server så kommer jag upp i:

 

TCP

 

Sändning:11,9Mbit/s

Mottagning: 62,3 Mbit/s

 

UDP

 

Sändning:13,5Mbit/s

Mottagning: 75Mbit/s

 

 

Sändningen är ju bra eftersom endast 10 Mbit/s är utlovat.

Mottagningshastigheten skulle jag dock fortfarande vilja ha lite högre (100 Mbit/s är ju utlovat).

 

På Min ISP hemsida kan man iofs läsa:

 

"TP-test kan bara komma upp i 85% av den hastighet som levereras när den mäter. Detta beror på att TP-testet mäter genomströmningshastigheten till/från en mätserver, medan den hastighet vi levererat är hastigheten för anslutningen. "

 

Någon som vet om detta stämmer?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

burreonline skrev:

 

När jag mäter med TPTEST

Vilken version av TPtest mäter du med, 3.12 eller 5.01?

Med 5.01 får jag mycket lägre mottagningshastighet än med 3.12. Därför mäter jag med 3:an. :) Med 5:an får jag omkring 70 och 3:an 95 Mbit/s.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken.

Tack själv för poängen! :)

 

"TP-test kan bara komma upp i 85% av den hastighet som levereras när den mäter. Detta beror på att TP-testet mäter genomströmningshastigheten till/från en mätserver, medan den hastighet vi levererat är hastigheten för anslutningen. "

 

Någon som vet om detta stämmer?

Just om siffran stämmer exakt, vet jag inte, men det är skillnad på bandbredd och överföringshastighet för en fil. I bandbredden ingår all datatrafik som skickas, men när man räknar filstorlek delat med tid (överföringshastighet) så ingår inte det som kallas overhead i överföringen som vilken IP-adress som filbiten ska till, vilken IP-adress den kommer från, checksummor så att det går att avgöra om filbiten är skadad eller inte osv.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...