Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillåta flera värden


Jonkenilsson

Rekommendera Poster

Jonkenilsson

Hej där!

 

Jag har ett formulär som innehåller en massa text-inputs. Jag vill kontrollera värdena i dessa innan de skrivs till en databas.

 

Värdet ska vara siffra-siffra, tex 1-0. Jag vill alltså kontrollera att bindestrecket är med och att det ä'r siffror på vardera sida om strecket.

 

Jag hittade ett grymt bra och användbart script på Anjuna Moons script-sida (Länk: http://c2.nordicplaza.com/jsscriptlib/Validator.asp Tack Anjuna Moon! :)) som jag kan använda. Det är avsett för att kolla datum. Lite korrigering och det passar mig perfekt!

 

Det är dock en grej som jag hakat upp mig på... accepterar bara ett format, 0-1 eller 12-12 eller vad jag nu bestämt i koden. Exemplet nedan accepterar 12-12 men inte 1-1

 

oVal.AddElement('TxtTest2','##-##','Datat är formaterat fel);

 

Hur gör man för att lägga till flera värden? Jag har testat alla möjliga varianter men får inte till det. Nu har jag googlat mig gråhårig, jag har läst javascript-kurser så ögonen ä'r fyrkantiga. Jag ger upp och frågar er istället. Någon som har ett förslag?

 

// Jonas

 

[inlägget ändrat 2006-04-27 21:38:00 av Jonkenilsson]

[inlägget ändrat 2006-04-27 21:38:19 av Jonkenilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag hittade ett grymt bra och användbart script på Anjuna Moons script-sida

Kul att ngn hittat dit. Jag hade faktiskt helt glömt bort det där projektet. Kanske ska ta och lägga in lite fler av mna script.

 

Exemplet nedan accepterar 12-12 men inte 1-1

Jag kan ta och titta på det under morgondagen och uppdatera scriptet för att hantera sådana fall, om du orkar vänta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonkenilsson

Svar på 10 minuter... Snabb kille! ;)

 

Det vore grymt schysst av dig! Klart jag väntar!

 

// Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Nu har jag lagt till ett mönster i validator-scriptet, %, som matchar ett positivt eller negativt heltal. I ditt exempel skall mönstret alltså se ut så här:

oVal.AddElement('Element','%-%','Numbers not in correct format');

 

http://c2.nordicplaza.com/jsscriptlib/Validator.asp

 

[inlägget ändrat 2006-04-28 09:04:34 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonkenilsson

Hej,

Stort tack för att du orkar bry dig!

 

Jag har testat det nya exemplet. Men det funkar tyvärr inte. Det lirar inte på din sida heller http://c2.nordicplaza.com/jsscriptlib/Validator.asp

 

Ingen skillnad i validator.js. Har du bommat att lägga ut den eller räcker det med % som wildcard då man kallar funktionen?

 

Ser nu att jag uttryckte mig lite skumt igår. Jag vill alltså ha möjlighet att mata in 1-1 10-10 1-10 10-1. Max två pos före och efter -.

 

Fälten är fotbollsresultat. Sitter och fnular ihop ett VM-tips till jobbet. Jag vill inte begränsa resultaten til x-x. Det skulle vara så skoj om någon drog till med resultatet Sverige-England 22-1... ;)

 

// Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Ser nu att jag uttryckte mig lite skumt igår. Jag vill alltså ha möjlighet att mata in 1-1 10-10 1-10 10-1. Max två pos före och efter -.

 

Menar du att du skall kunna skriva in flera resultat på samma gång i samma textbox?

 

På min sida har jag mönstret "% %" som exempel (utan bindestrecket alltså) och det funkar när jag testar med input som ex. 10 10 och 1 10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonkenilsson
Menar du att du skall kunna skriva in flera resultat på samma gång i samma textbox?

Nej nej, bara ett resultat åt gången men i formatet 1-1 eller 1-10 eller 10-10 eller 10-1.

 

NU funkar det! Jag tömde cachen...

 

Apstort tack Anjuna Moon!!

 

Ha en skön valborg!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...