Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tomb Raider Legend - Boliviaproblem


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Som sagt, den slutgiltigt knäckta kopian av Chaos Theory (och detta kommer de nog för lång tid framöver kunna vara stolta över) fungerar perfekt hos mig.

 

Starforce programmerare i all ära, men det finns alltid någon lika smart eller smartare. Problemet är att den senare har en mission, den första är bara överbetald. Vem vinner? Tja, låt historien förklara =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Skapad
  • Senaste svar
Anjuna Moon

E-forum verkar ha ballat ur, det går inte att redigera längre. I föregående inlägg vill jag byta ut ordet "Problemet" mot tomma fnuttar. Det skulle vara en statement och inget annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske hjälper att ta bort det, och installera om spelet?

http://www.onlinesecurity-on.com/protect.phtml?c=55&menu=20

Klar poäng! :thumbsup:

 

Har däremot stött på ett annat litet bekymmer. Installationsprogrammet vill nämligen inte kännas vid XP x64 och låter inte installationen av Chaos Theory fortsätta. Samma problem stötte jag och svågern (Tlax här inne) på när vi skulle installera expansionen till Doom 3 hemma hos honom.

 

Men då kopierade vi över skivan till hårddisken och hämtade ett manipulerat installationsprogram från gamecopyworld (filen "DOOM 3 Resurrection of Evil.msi"). Det gjorde att installationen inte stoppades utan tilläts fortsätta. 32-bitarsspel funkar f ö perfekt med XP x64, problemet kan alltså vara om dess installationsfil sätter käppar i hjulet.

 

(nu har jag iofs förmånen att ha två spelburkar att kunna nyttja; en A64 3400+ som har XP 32 bit och en X2 4800+ som jag kör XP x64 på...)

 

Här finns listor på spel med Starforce. Några spel har tydligen fått patchar som tar bort det, som Heroes of Might and Magic V.

Perfekt lista över spel jag härmed mest troligt aldrig nånsin kommer riskera mina pengar på!

 

P.S. Tidigare nämnda spelrecesent hoppades f ö på en patch för Chaos Theory för att slippa Starforce och det är han/hon inte ensam om kan jag säga.

 

Edit:

rättade till lustiga meningsbyggnadsfel, snubblar över orden ibland när man skriver för snabbt... ;-)

[inlägget ändrat 2006-07-23 07:46:51 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det en synvilla att de ser oskarpare ut, dvs att just eftersom de är detaljrikare på 64-bilden märks oskärpan mer?

Huh?? För mig är 64-bilden mkt skarpare medan 32-bilden framställer stenen som ganska platt och suddig och det med inte riktigt lika klara färger...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kanske var lite suddig själv i min beskrivning ;-)

 

Det är inte fel, det är väl snarare så att det på vissa strukturer, vissa ljusgrå, på något sätt iaf för mig blir en upplevd känsla av suddighet jämfört med vissa andra strukturer på samma bergvägg. Kanske kan bero på mipmap-nivåer eller så, som i vissa upplösningar/storlekar ger den effekten? Jaja, det är inte fel, jag kanske ska skaffa glasögon istället! :-)

 

(nu har jag iofs förmånen att ha två spelburkar att kunna nyttja; en A64 3400+ som har XP 32 bit och en X2 4800+ som jag kör XP x64 på...)
Då kan du ju testa om den här 32-bitarsvarianten av 64-bitarsinnehållet är kompatibel med patch 1.4... ;-)

 

Jag gick nämligen vidare i mina privata efterforskningar, med avsikten att försöka installera patch 1.4 ovanpå det här konverteringen 64-> 32. Jag kollade först upp att patch 1.4 inte ändrade FarCry.exe i Bin32-mappen, så det borde alltså kunna funka med exe-filen för 1.32, tyckte jag. Patch 1.4 ändrar visserligen en hel del i Bin32, men den mappen berörs ju inte av 64-bitarsinnehållet. Den enda fil som patchen ändrar i de som berörs är Scripts.pak i mappen FCData. Så det var bara att testa (jag använder för övrigt en no-dvd FarCry.exe, så slipper jag ha skivan i, brukar göra så om det går, även med t ex Tombraider:Legend)

 

Slutsatsen är att patch 1.4 verkar funka ihop med konverteringen, fast prestandan verkar vara sämre - tyvärr kan jag dock inte testa själva HDR+AA biten, av uppenbara skäl - men det kanske du kan... ;-) Och det fins väl inget skäl varför det inte skulle gå?

 

Det verkar alltså, förhoppningsvis, som att man kan få 64-bitars Far Cry med HDR och AA även på vanliga 32-bitars!

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite irriterande det här att jag inte kan ändra i gjorda inlägg...

 

...men ville bara säga att prestandan inte blev sämre som jag skrev, det var det av någon anledning första gången jag startade upp. Det var då även lite konstigt i AA-menyn, jag kunde inte ändra i den. Andra gången jag startade upp var det inga problem med prestandan eller AA-menyn.

 

 

/ m

 

PS Tack för poängen förresten! Blir lite förvirrad av e-forum just nu, så jag vet inte hur trådarna kopplas ihop med varandra...

 

 

 

PS Fast nu när det går att ändra igen måste jag komplettera med att patch 1.4 inte verkar funka sådär totalbra på det här sättet. Upptäckte att jag i princip hade hur mycket ammunition som helst, eller iaf att ammon i hud:en inte minskade. Och om det är fel, kanske det är annat som också är fel (såvida det nu inte är ett fel i själva patchen, som ju är en beta). Blev till att gå tillbaka till 1.32 igen. Och då upprepades fö AA-meny fenomenet igen.

[inlägget ändrat 2006-07-25 06:14:32 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du ju testa om den här 32-bitarsvarianten av 64-bitarsinnehållet är kompatibel med patch 1.4... ;-)

Minns inte om jag redan har skrivit det tidigare, eller bara kommit så långt som att tänka på det, i denna röriga tråd... ;-) Men 64-bitarsversionen är som du säkert redan märkt inte patchad högre än 1.32. Patch 1.33 är avsedd för 32-bitars.

 

Betan 1.4 är som jag har förstått det inte alls avsedd för Nvidiakort utan bara för Ati och det för X1x00-serien. Och syftet med 1.4 ska vara att kunna använda HDR+AA med dessa kort.

 

Nvidia och GF 6 hade redan stöd för HDR (+AA, iaf enligt mina undersökningar) sedan 1.3 (eller eg kanske sen 1.2 som drogs tillbaka). Och Ati, som ännu inte hade släppt X1x00, fick samtidigt stöd av spelet för SM 2.0B.

 

Det över två år gamla Far Cry är iaf fortfarande ett av de allra snyggaste spelen i min samling, mkt förståts tack vare alla uppdateringar som skett för grafiken. Ett HDR-fenomen som vad jag minns inte ens fanns i Oblivion är att om man står under ett träd, och tittar upp mot solen genom grenarna, så liksom blinkar den mellan löven då man rör på huvudet. Svårt att förklara men det är otroligt läckert. Föreställ dig kanske i stället då man sitter i en bil och åker efter landsvägen och tittar ut mot skogen som susar förbi, och hur en lågt stående sol "blinkar" mellan träden...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam om att tråden är rörig - jag förstår inte heller hur den hänger ihop riktigt! :-)

 

Jag upptäckte förresten att felet med ammon är ett fel i patch 1.4, dvs jag installerade om FC utan 64-bitarsmaterialet, patchade till 1.33 och lade till 1.4, och det betedde sig likadant. Konstigt att det inte har anmärkts på det, såvida det nu inte fungerar annorlunda just på Atis kort, men det är ju märkligt om det vore så, eftersom allt annat funkar. Det verkar fö inte vara någon större skillnad mellan patch 1.33 och 1.4 förutom i Scripts.pak, det kollade jag genom att packa upp patch 1.33 pss som med AMD64-tilläggen, och jämföra filerna (jämförde dock bara namnen och filstorlekarna i MB).

 

Sedan märkte jag också att "suddigheten" verkar vara en dubbelexponering som bara uppträder på de grå delarna av klippväggarna. Verkar märkligt varför det skulle vara så, eftersom allt annat är rätt, såvida det inte är någon bumpmappningsfunktion som har gått snett. Läste nämligen att AMD64-tillägget även gav "Added Offset bump mapping support", skulle kunna vara det som blir konstigt på mitt grafikkort. Nåväl, hoppas få testa det här på en annan dator snart.

 

...om man står under ett träd, och tittar upp mot solen genom grenarna, så liksom blinkar den mellan löven då man rör på huvudet.

Det finns en video som visar lite av CryEngine2, tyvärr är den borttagen från Gamershell där jag hämtade den. Det finns en liknande video från GDC, med "Volumetric clouds", "Realtime ambient maps" mm, men sekvensen "Sunrays+diffuse lighting" som är med i den första videon är inte med. Den visar just hur solen lyser mellan flikarna på palmblad, och det är som du säger mycket läckert! Det finns faktiskt lite av det även i "min" variant av FC :-) , och jag antar att de har förbättrat det ytterligare med HDR, och sedan då ännu en gång till med CryEngine2.

 

 

Något helt annat, och det är PowerVR och mobiltelefoner igen. De har även samröre med SonyEricsson, och det finns 3d-hårdvaruacceleration i P990, M600 och W950:

http://developer.sonyericsson.com/site/global/newsandevents/latestnews/newsjune06/p_opengl_es_sdk_3dhardwareacc_uiq3phones.jsp

 

Verkar alltså som att det är dags för mobiltelefonerna att gå igenom samma grafikutcekling som datorerna! Får se om PowerVR lyckas ta sig tillbaka till pc-marknaden igen, tydligen stod det något om det i deras roadmap mot slutet av året. Kanske planerar de någon DX10-variant? Det skulle iaf vara intressant med en ny grafikaktör nu när Ati och AMD har slagit ihop sig. :-)

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam om att tråden är rörig - jag förstår inte heller hur den hänger ihop riktigt! :-)

Har för mig att jag kommenterat fenomenet i nån tidigare tråd och jag tror det var NWM, eller kanske Maratonmannen, som då sa att det blir så när trådarna blir för långa..?

 

Såg nu en intressant artikel från maj förra året om Far Cry 64 där de jämfört denna mot 32-bitarsversionen...

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzY3LDEsLDcw

...och också ställt 6800U och X850XT-PE mot varandra. Detta Atikort har förvisso snäppet högre prestanda än Nvidiakortet, men jag har ju brukat tjata på folk här inne om att ändå välja GF 6 tack vare stödet för SM 3.0.

 

Artikeln påstår att de två korten ger samma bildkvalité i spelet men så är inte fallet enligt mina ögon. Bilderna nedan tycker jag visar att 6800U ger en vackrare bild i Far Cry 64. Stenen i den högra bildrutan ser mer tredimensionell och färgrik ut med 6800U medan den fortfarande är lika grå och platt med X850XT-PE...

 

6800U:

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTExNTU4Mzk2Nlk1b2Y0QVQ5MW9fNV8zX2wuanBn

 

X850XT-PE:

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTExNTU4Mzk2Nlk1b2Y0QVQ5MW9fNV8xNl9sLmpwZw==

 

Här ser man också att 64-bitars inte har någon prestandaförlust jämfört mot 32-bitars:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzY3LDQsLGhlbnRodXNpYXN0

"This is important because the 64-bit version of FarCry actually has added content and has added Offset Mapping to the supported features in the game."

 

Det finns en video som visar lite av CryEngine2, tyvärr är den borttagen från Gamershell där jag hämtade den.

Jag har sett filmen och den var faktiskt imponerande. Vad var det "uppföljaren" till Far Cry skulle heta nu igen... var det Crysis?

 

Något helt annat, och det är PowerVR och mobiltelefoner igen.

När det gäller mobiltelefoner kastar jag in handduken och springer och gömmer mig direkt!:) Eller hör med lillebrorsan vad man ska ha för nåt. Viktigt för mig är iaf att jag vill kunna ringa med min telefon, så den egenskapen bör luren iaf ha!;)

 

Intressant iaf med PowerVR... de tror jag inte att jag hört något om sedan mitten-slutet av 90-talet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, den slutgiltigt knäckta kopian av Chaos Theory (och detta kommer de nog för lång tid framöver kunna vara stolta över) fungerar perfekt hos mig.

Mitt orginal går inte att få igång på XP x64. Har prövat att avlägsna Starforce men problemet verkade inte ligga där ändå..?

 

Det enda som händer är att det kommer upp en ruta om vilka OS spelet stödjer och det tillåts inte laddas in. Chaos Theory baseras dock på Unrealmotorn vilken givetvis är kompatibel med XP x64, så jag gav mig inte...

 

Fick till slut lov att hämta knäckta spelfiler på ca 30MB (från den mörka sidan) och vips så gick det att ladda in och börja spela helt utan några problem!

 

Jag har alltså betalat 399kr plus frakt för Chaos Theory men kunde inte börja spela det (på min nyare dator) förrän jag bytt ut en massa filer i spelmappen á la piratkopia. Nog är det väl underligt! Ruttet av Ubisoft att de inte har släppt en patch för att ta bort "stopprogrammet" i början som inte ens låter spelet laddas in på XP x64. Deras spel ska tydligen bara funka med dagens datorer men inte morgondagens.

 

Nåväl, den mörka sidan fick det ju iaf att funka helt perfekt och det är förstås det viktiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Häpp! Jag har gått vidare i min undersöknng av Far Cry. :-)

 

Stenen i den högra bildrutan ser mer tredimensionell och färgrik ut med 6800U medan den fortfarande är lika grå och platt med X850XT-PE...
Håller i princip med, men det verkar som att belysningen inte är likadan? Eller att den ter sig oilka? Möjligtvis skulle den kunna ändras för 850:ian att likna den andra?

 

Och, just det, Crysis var namnet - vem har kunnat undgå det... ;-) Det här tyckte jag var intressant:

Since DirectX 10 cards didn't exist in May, the Crysis demo at the Electronic Entertainment Expo was actually running on DirectX 9 video cards, which is a good indication of what sorts of visuals you'll get with current hardware. "The E3 demo was all about DX 9 shader model 2.0--there was no more technology than this," Yerli said.
Vilket ju återigen visar att det är programmeringen det hänger på.

 

Jag har också försökt förstå varför vissa strukturer blir suddiga när man använder 64-bitarstillägget på 32-bitars. Det skulle inte behöva vara så, och det var inte, som jag trodde att det kanske var, beroende på offset bumpmapping, den fungerar som den ska - bilden jag bifogar visar "obm" på en sten i nivån Training, så det är ok. Jag har iaf lyckats reda ut en del missförstånd som jag hade, och också kunnat eliminera en hel del orsaker rom jag trodde det kunde bero på, och lärt mig en del om editorn och om hur niverna i Far Cry är uppbyggda. Har också lokaliserat raderna som lägger till materialet på klippväggarna - ok, det var inte så svårt :-) , men det förklarar inte var "felet" uppstår, om det ligger i texturen, i shadern eller kanske i parametrarna, eller hur man gör något åt det - om det går. Det verkar inte vara i parametrarna, trots den uppenbara MtlFlags="64"; det var det första jag prövade att ändra på.

[log]<Material AlphaTest="0" GenMask="7" Id="{3DEC082B-52ED-428D-8D71-CB89D0430A09}" MtlFlags="64" Name="Terrain.Layer2" Opacity="1" Shader="TerrainLayer" >

<Textures>

<Texture File="Textures\TERRAIN\detail\detail_paradise_cliff.dds" Map="Diffuse" >

<TexMod> </TexMod>

</Texture>

<Texture Amount="50" File="Textures\_amd64\terrain\Rock_P32bit_ddn.dds" Map="Normalmap" >

<TexMod> </TexMod>

</Texture>

</Textures>

<PublicParams diffuseb="0.3" diffuseg="0.3" diffuser="0.3" specularb="0.1" specularg="0.1" specularr="0.1" />

</Material>

<Material AlphaTest="0" GenMask="7" Id="{77926465-1440-4474-9033-0831268A24DB}" MtlFlags="64" Name="Terrain.Layer3" Opacity="1" Shader="TerrainLayer" >

<Textures>

<Texture File="Textures\TERRAIN\detail\detail_paradise_cliff.dds" Map="Diffuse" >

<TexMod> </TexMod>

</Texture>

<Texture Amount="50" File="Textures\_amd64\terrain\Rock_P32bit_ddn.dds" Map="Normalmap" >

<TexMod> </TexMod>

</Texture>

</Textures>

<PublicParams diffuseb="0.3" diffuseg="0.3" diffuser="0.3" specularb="0.1" specularg="0.1" specularr="0.1" />

</Material>[/log]

 

Däremot har jag förstått det som att det faktiskt ska komma en officiell patch 1.4 snart. Enligt uppgifterna ligger bollen hos Ubisofts testavdelning, för Crytek har redan lämnat den dit för länge sedan. Men Ubisoft tar tid på sig - kanske för att Crytek gick över till EA? Iaf visade det sig också att det finns en fix för att lösa problemet med den "oändliga ammon" i betapatchen 1.4, och förmodligen även att det aldrig har varit planerat att kombinera HDR och AA i FC för GF 6/7. Det går visserligen att göra den kombinatioen rent inställningsmässigt, men det ska leda till allehanda konstiga effekter och anomalier i nivåerna.

 

Får se om jag lyckas komma lite längre och isf återkomma med en liten rapport. Fast då får det väl bli en ny tråd, med rätt rubrik!:-)

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-08-06 14:49:52 av Stålis]

854019_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in med en liten kommentar här, utan att ha läst hela tråden. Men Stålis verkar extremt grafikintresserad, så jag kan ju passa på att nämna vad jag noterade när jag installerade senaste dxsdk häromdan; det fanns flera stycken DX10-demos!

 

Naturligtvis fungerade dom inte i XP SP2, men jag skall prova att köra dom i Vista så fort jag får tid. Det kan vara intressant att se om dom fungerar på DX9-hårdvara bara man har DX10 installerat? Och hur det ser ut?

 

Naturligtvis lär sådana effekter dra ner framerates i ett riktigt spel om dom bara körs i mjukvara, men som sagt, se ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller i princip med, men det verkar som att belysningen inte är likadan?

Tycker jag den är med tanke på hur det övriga ser ut, speciellt kanske sanden...

 

...och förmodligen även att det aldrig har varit planerat att kombinera HDR och AA i FC för GF 6/7.

Att bara trycka F12 för skärmdump funkar inte för mig med XP x64 och Far Cry 64?! Vilket det däremot gjorde på vanliga XP och Far Cry 32 bit...

(//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=802065#802321)

 

Stod nämligen under olika lövverk i F C 64, tittandes genom dem upp mot solen med mitt 7900GT. I spelet var 4xAA aktiverat och i drivarmenyerna gammakorrigerande- samt genomskinlighets-kantutjämning genom supersampling. Ville iaf visa fenomenet hur solen "blinkar", enligt tidigare beskrivet, av vad som i mina ögon är framställt med HDR och hur bilden ändå är kantutjämnad... men det sket sig visst. :-( Fast iofs skulle man behöva spela in en film om detta eftersom det är lite svårt med stillastående skärmdumpar. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj! En liten poäng där för att du påminde mig om att gå ut och kolla om augustiuppdateringen av DirectX hade kommit - och det hade den! :-)

 

Jag är visserligen grafikintresserad, men måste ödmjukt böja mig inför de verkligt grafikintresserade, de som har orken och tiden att gå bakom kulisserna och t ex koda nya shaders, göra egna texturer i Photoshop och med hjälp av dessa bygga nya nivåer i editorer etc. Jag får väl beskriva mig som "husbehovsintresserad" även fast jag läst en del kurser. :-) Det är ju en hel värld där ute, och det är fascinerande att se vad det går att skapa, och åtminstone försöka ha en grundläggande pejl på hur det går till. CryEngine Sandbox verkar dessutom vara väldigt öppen att modifiera. Även om allt naturligtvis inte fungerar... Jag läste om hajarna som var planerade att vara med i Far Cry - de fick dem inte riktigt att fungera som det var tänkt, och därför togs de bort ur spelet. De går att stoppa in i editorn om man vill, men det rekommenderas inte, för de beter sig inte som förväntat, de kan t ex simma upp på land. Fast - som väntat - påstås det att någon även där har hittat en fix till det.

 

Apropå det du sa om DirectX 10 så är det nog helt rätt att frameraten kommer att drabbas om man inte använder DX 10, även om det inte handlar om "specifika" DX 10-effekter. Fortsättningen på artikeln jag citerade ur är:

He also addressed some of the controversy around the E3 demo. While visually amazing, the frame rate struggled quite a bit throughout the demo.

 

Hela artikeln kan läsas här:

http://www.gamespot.com/pc/action/crysis/story.html?sid=6154899

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast iofs skulle man behöva spela in en film om detta eftersom det är lite svårt med stillastående skärmdumpar. ;-)

Precis vad jag tänkte också... :-) Så jag gjorde en liten film. Det blev kanske inte det bästa resultatet, men det är ett alternativ iaf:

 

Ladda ner FRAPS:

http://www.fraps.com/

Starta upp det och sedan FC, spela in lämplig sekvens (med F9). Max 30 sekunder med gratisvarianten. FRAPS ska fungera under 64-bitar.

 

Starta Windows Movie Maker, lägg in filmen i klippbordet och spara den i lämplig hyfsad kvalitet.

 

Gå med i YouTube:

http://www.youtube.com/

Ladda upp filmen.

 

Mitt test blev så här, ca 27 sek film sparad till 7 MB i WMM:

 

Inte något som ger en Oscar såklart :-), men iaf en bit på väg om hur det ser ut. Vet inte om det finns någon bättre tjänst, där man t ex kan ladda ner filmen i fullformat? På YouTube spelas den ju upp i ett begränsat format, och går inte att ladda ner (såvitt jag vet), så att försöka uppfatta några finare detaljer som AA är kört.

 

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett kul tips, som jag nog prövar på vid tillfälle! :-)

...så att försöka uppfatta några finare detaljer som AA är kört.

Nej och det är synd eftersom det var just detta (plus HDR) jag ville få fram och visa för även dina (eller någon annans) ögon att bedöma! :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu iaf också spelat in en film men gjorde inlägget om det i den här Far Cry-tråden i stället:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=802065#854438

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...