Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tomb Raider Legend - Boliviaproblem


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Jag antar att jag missat någon av instruktionerna tidigare i spelet, men vad sjuttsingen skall man göra när man står på repbron i templet i Bolivia och helikoptern börjar skjuta på en. Action-ikonen som visas (se bif. bild) känner jag inte igen.

 

[bild bifogad 2006-04-27 15:01:04 av Anjuna Moon]

827756_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Skapad
  • Senaste svar
Action-ikonen som visas (se bif. bild) känner jag inte igen.

 

Gissar bara.. du är obeväpnad, har inte dragit vapen och är attackerad. Jag vill minnas att det fanns något liknande på de första TombRaider spelen. Har ett till Sega Saturn kvar faktiskt.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Tack för svaret, men jag kom över bron till slut. Ikonen betydde egentligen bara "spring fort som fan och skjut för glatta livet" =)

 

Nu har jag under kvällen betat av Bolivia, Peru, Crofts Manor och Japan. Riktigt bra spel det här, trots att jag spelar på mina gamla burk med FX5600. Ska bli intressant att köra det med den nya burken med 7900GT senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra spel det här, trots att jag spelar på mina gamla burk med FX5600

 

Tänkte köpa det till PS2 då min dator inte räcker till tror jag. Har läst att det fått bra kritik. Gillade de gamla spelen också och behöver lite omväxlig. Har just tagit mig igenom Devil May Cry 3 jag tycker det är ett häftigt spel. Har även spelat ut 1 & 2

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Tänkte köpa det till PS2

Ska själv införskaffa en beg. PS2 av den enda anledningen att jag bara måste få uppleva Shadow of the Colossus, ngt som verkar vara det mest originella spelet någonsin skapat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shadow of the Colossus, ngt som verkar vara det mest originella spelet någonsin skapat.

 

Tjuvkikade lite på

 

http://www.shadowofthecolossus.com/

 

Nej det är en uppföljare. Första spelet heter ICO och det har jag. Det var knepigt, mycket problemlösning vilket jag gillar i spel.

Spelet i sig är bra och då kanske uppföljaren är ännu bättre

:)

 

Måste kolla vid tillfälle. På söndag går flyttlasset så det får vänta lite.

 

Edit föragligt stavfel

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-04-28 22:47:45 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att köra det med den nya burken med 7900GT senare.

 

Det tror jag också, eftersom jag antar att du då kommer att köra med "Next generation content" påslaget?

http://www.bit-tech.net/gaming/2006/04/11/tomb_raider_legend_review/3.html

 

Väntar på min kopia fortfarande. Den ligger i posten efter leveransförseningar, men det gör inte så mycket, iom att jag kör på ett FX 5900U tänkte jag nog vänta med att spela tills jag uppgraderat till ett bättre kort, men iaf provspela lite innan jag kör det 'på riktigt'.

 

Next generation content fanns inte i demon till pc, någon som vet om det finns med i Xbox 360-demon?

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har tyvärr fått konstatera att mina händer har leprafingrar. Kommer nämligen inte förbi den första interaktiva filmen ens. Pilen är framme en sekund och jag lyckas aldrig trycka vid rätt tillfälle utan Lara blir sönderskivad av sågbladen varenda gång. Har försökt ca 3000 ggr. Spelar ingen roll om jag använder tangentbordet eller Xbox 360-kontrollern. Skittråkigt! :-(

 

Förresten... "next generation content", som ju funkar alldeles utmärkt på ett två år gammalt Geforce 6-kort! Snacka om att man väljer säljande ord...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajaj, låter ju inte så kul det där! Jag antar att du inte spelar piano? ;-)

 

Du kanske kan prova att köra med båda händerna? Det tog ett (litet) tag innan jag fattade hur det fungerade. Jag testade att spela lite i början och en bit in på Japan-nivån innan jag temporärt lade det åt sidan, och det verkar vara en del sådana sekvenser i spelet, så du får nog börja träna... Det roligaste är att man får se Lara dö på så många oilka sätt. Hehe! :-) Hanteringen av motorcyklar är väl inte heller helt idealisk med tangentbord och mus, kanske funkar det bättre med en gamepad?

 

De släppte fö en uppdaterad demo nyligen med NGC, och jag tror nog, iaf har jag fattat det så, att de inte anser det vara spelbart under en viss nivå, tror det var 6800 Ultra eller så, och att det ingick i konceptet med Next Generation. Lite av grejen är nog också att förhoppningsvis sälja Nvidia-kort, det var länge sedan jag såg sådan oförblommerad reklam i ett spel. Jag antar att problemet med att NGC gick oerhört långsamt på just Nvidiakorten nu är löst genom patchar?

 

Har du förresten provat demon till Prey? Den gick, som väntat, mycket bra på FX-kortet. :-) Många verkar tycka att demon är enastående, men jag blev inte fullt lika till mig av den, efter att ha spelat D3, D3:RoE och Q4 har man ju sett sin beskärda del av spelmotorn och grafiken. Fast det är klart att den är ambitiös och har en hel del spelidéer som förvaltas väl, som portalerna, gångbanorna och spirit walk mm, så jag tror nog att det blir ett bra och varierat spel som kan mejsla ut sin egen "berömmelse". Det släpps väl idag?

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej piano är kanske ingen idé att ge sig på... får nog hålla mig till att veva några ackord på gitarren ibland ;-)

 

Du kanske kan prova att köra med båda händerna?

Men med högerhanden rör man ju bara kameran?

 

...att de inte anser det vara spelbart under en viss nivå, tror det var 6800 Ultra eller så...

Har faktiskt inte brytt mig om att installera och testa spelet på sambons dator med 6800U-kort... tar sån tid och kräver ju över 7GB diskutrymme. Men faktum är ju iaf att GF 6 förstås har fullt hårdvarustöd för DX 9.0c/SM 3.0 (NGC?) till skillnad från X800 som Ati först kontrade med, och här har iaf Tomshardware påstått följande:

 

"Med spelets videoinställningar på högsta läge sjunker hastigheten med ett system baserat på ett GeForce 6800 GT och en 3,2 GHz-processor nästan aldrig under 40 fps."

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20060518/tomb_raider_legend-01.html

 

Har du förresten provat demon till Prey? Den gick, som väntat, mycket bra på FX-kortet. :-)

Nej inte ännu, men ska göra det. Tankade faktiskt hem demot redan för en vecka sen och lyckades sedan glömma bort det. Undrar ifall det finns medicin mot sånt? ;-)

 

Doom 3-motorn trivs ju alldeles utmärkt tillsammans med Nvidia så jag förstår om Prey går fint på ditt 5900U. :-) Och jag förmodar att även Prey använder Nvidias UltraShadow som introducerades i och med "din" kortgeneration?

 

Det släpps väl idag?

Man får väl tyvärr vänta till fredag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Har du förresten provat demon till Prey?

Nu har jag suttit och lirat fullversionen av Prey hela eftermiddagen. Wow, vilket snyggt spel och storyn verkar väldigt intressant. Många coola spelidéer som wall walking, spirit walking och möjlighet att efter man dör återväcka sin kropp via själavärlden. Det måste bli en hit. :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2006-07-11 17:13:03 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att det kommer att lyckas bra, så jag lär väl spela det så småningom jag med. :-)

 

Det som jag faktiskt däremot retade mig lite på i demon var rösterna - de passade liksom inte in ibland. Svårt att säga vad jag menar kanske, men jag läste en recension där de tyckte ungefär likadant, att rösterna lät dumma och snarare förstörde för spelkänslan än fördjupade den. Det lät B, om jag säger så... Har du fått det intrycket?

 

Och angående TR:Legend, det verkar som att problemen inte är helt lösta för Nvidiakorten - eller är de det iom senaste drivrutinen kanske?

 

The patch does not yet completely resolve the performance issues with the activated Next-Gen content on NVIDIA cards. NVIDIA actively works on an updated driver that should fully address the problems.

Jag tänkte också på länken som RN gav till Toms Hardware, där de i bilder jämförde den vanliga versionen med NGC-varianten, och tyckte att man för bästa resultat skulle väcla mellan dem i olika lägen. Där uppfattade jag det som att det nästan måste ha varit missar i produktionen ibland vad det gällde NGC, att det blev lite förhastat och inte riktigt testat, t ex vad gäller för mörka nivåer, uteblivet vatten etc. Det verkar som att åtminstone ljusproblemen har rättats till. Är de mörka nivåerna ljusare nu?

[log]Tomb Raider: Legend by Crystal Dynamics - retail v1.2 patch

 

The v1.2 patch addresses the following issues:

 

- Fix for 'High Priority' task manager (lock up), in addition to fixing the occasional audio stuttering issue.

- Overall improved performance.

- Fixes and improvements made to Lighting when running the NextGen version.

- Implemented a separate 'walk' button for Lara.

- Fixed the issues regarding the breakables when running NextGen.

- Fixes made when running the game using a secondary monitor.

- Refresh Rate option now fully operational.

- ATI CrossFire Movie problem has been fixed.

 

 

The v1.1 patch addresses the following issues:

 

- various performance problems

- stability problems

- controller problems

 

Warning:

 

The patch does not yet completely resolve the performance issues with the activated Next-Gen content on NVIDIA cards. NVIDIA actively works on an updated driver that should fully address the problems. [/log]

Just påpekandena om mörka nivåer påminde mig om vad jag läste om spelet King Kong, där Ubisoft beklagade sig över att spelet hade blivit alltför mörkt, och inte alls blev bra just på 360. Fast kanske det fixade sig också?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4525318.stm

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det lät B, om jag säger så... Har du fått det intrycket?

Har i princip bara hört grabben, hans tjej och farfar, men visst, de är inte i klass med ex. Dreamfall. Har dock inte retat mig på det, utan är hittills ganska fast i alla andra upplevelser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iaf lirat igenom demot nu och blev rätt så sugen på Prey. Det verkar vara riktigt bra. Men det är länge sen jag blivit så fruktansvärt yr i skallen, allting roterar upp och ner och fram och tillbaka och snart kräks jag! ;-)

 

Håller f ö med om att röstskådisarna var lite halvdana och b:iga, men kul var det iaf att se vad det egentligen går att göra av Doom 3-motorn.

 

Apropå Tombraider Legend har iaf inte jag upplevt några prestandaproblem alls men det kanske beror på att jag bara testat spelet med ett 7900GT. Och angående mörka partier i det vet jag inte i så mkt eftersom jag inte orkar tjafsa med den interaktiva filmen. Om det är nåt i ett spel som får glädjen att lira det att dö ut så lägger jag ofta bara ner spelet och glömmer det. Har inte tid att ägna mig åt spel som skapar för mkt frustration utan då kopplar jag av med nästa i stället.

 

Just Dreamfall ligger faktiskt på kö att införskaffas. Har lirat ettan ungefär två tredjedelar men kunde inte fortsätta eftersom det var nåt fel på mitt exemplar (som består av fyra CD-skivor).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och angående mörka partier i det vet jag inte i så mkt...

Då har de säkert fixat det.

Kolla på den här bilden från startnivån ur artikeln på Toms. Om det inte såg ut så när du spelade, måste de ha löst det i patch 1.2:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20060518/images/vergleich1big.jpg

 

Jag ska ta med det till en kompis imorgon och installera det, får se hur det ser ut.

 

...eftersom jag inte orkar tjafsa med den interaktiva filmen.

 

Men svårt är det väl inte? Det funkar lika bra att använda pilarna som WASD. Och första gången är det två tangenttryckningar, först neråt, sedan uppåt. Tryck så fort du ser piler. Kom igen nu, du klarar det!! :-)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på den här bilden från startnivån ur artikeln på Toms. Om det inte såg ut så när du spelade, måste de ha löst det i patch 1.2:

Nej det såg inte ut så alls, och jag lirade då med patch 1.1. Däremot hade jag en nyare grafikdrivare än 84.21 som Tomshardware hade använt:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20060518/tomb_raider_legend-02.html

"Alla bilder och inställningarna togs och testades med ett Geforce 6800 GT och Forceware 84.21."

(Och så spelade jag inte med mitt GF 6 utan ett GF 7...).

 

Men så svårt är det väl inte?

*/#"#%¤&"&!"¤#¤!!! Måste väl försöka fler gånger då... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla jag spelat TRL så vet jag i alla fall att NGC ser mycket vackert ut, hela tiden. Definitivt på den nivån i alla fall.

 

Interaktiva filmen i böran? Skulle man göra nåt? Jag satt bara och tittatade...

 

Jag ser inte exakt vilken bild de har tagit men kolla på min skärmdump med next generation content och GF 7900GT. (bifogad bild)

 

Har 8.4.2.1 (brukar den kallas 84.21?)

[inlägget ändrat 2006-07-12 02:22:04 av lizardKng]

847721_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interaktiva filmen i böran?

Den som kommer efter en pusslig tempelsal där man skulle få upp några lådor på nåt sätt (vill inte riskera göra en spoiler för nån)...

 

Har 8.4.2.1 (brukar den kallas 84.21?)

Ja det blir 84.21. Men varför har du så gammal drivare? Den senaste officiella är ju 91.31 för både XP 32 bit och XP x64:

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och första gången är det två tangenttryckningar, först neråt, sedan uppåt.

Tusen tack för det! :thumbsup: Då gick det ju t o m att komma förbi på första försöket. Jag har gjort precis tvärtom – det är ju för h-e åt de hållen pilarna har pekat! Nu blev det helt klart poäng.

 

P.S. Finns förresten en recention av Prey ute nu!

http://www.gamespot.com/pc/action/prey/review.html?sid=6153774

 

[inlägget ändrat 2006-07-12 07:16:08 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som kommer efter en pusslig tempelsal där man skulle få upp några lådor på nåt sätt

 

Hmmm, denna "början" måste vara efter att man klarat första nivån eller nåt för nån interaktiv film har jag inte sett? Eller har jag missat nåt?

 

Fast jag blev så irriterad på att det inte gick att klättra uppför repet utan att "fuska" så jag inte spelat det sen dess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man måste spela en bit, men jag minns inte ifall "filmen" var slutet på första nivån. Jag brukar bara spela på utan nån ordentlig koll på vilken level det egentligen är.

 

Lirar med en Xbox 360-kontroller och på den så för att klättra uppåt eller nedåt måste man hålla inne use-knappen samtidigt som man för spaken framåt eller bakåt. Men samma torde gälla för även tangentbordsstyrning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
ust Dreamfall ligger faktiskt på kö att införskaffas. Har lirat ettan ungefär två tredjedelar men kunde inte fortsätta eftersom det var nåt fel på mitt exemplar (som består av fyra CD-skivor).

Jag ville ge mig på ettan efter att jag spelat klart Dreamfall (storyn var så bra att jag ville ha all bakgrundshistoria), men jag har också enorma problem med 4CD-versionen. Det verkar som om den främst är utvecklad för W98/W95, men även om jag bara använder en kärna samt kör i kompatibelt läge så kraschar den väldigt tidigt i spelet (första gången jag kommer till konstskolan).

 

Väldigt trist. Finns kanske historien som online-berättelse någonstans. det brukar alltid finnas fanatiker som jobbar ihop det mesta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
P.S. Finns förresten en recention av Prey ute nu!

De gav den ganska högt betyg tycker jag, med tanke på att innehållet i recensionen inte verkade överentusiastiskt. Fast det kanske har gått inflation i spelbetyg nuförtiden?

 

Men det är länge sen jag blivit så fruktansvärt yr i skallen, allting roterar upp och ner och fram och tillbaka och snart kräks jag!

Hehe, jo, lätt förvirrande blir det ibland. Men jag gillar idén.

 

Tror f.ö att jag nu skall ge Doom3 och Quake4 en andra chans, då jag inte alls tyckte om dem med min gamla dator (inte så konstigt kanske, den hade inte mkt prestanda att komma med).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det eländiga är att när jag fått henne att hoppa över till andra lianen alldeles i början) fastnar hon där och kommer inte vidare uppåt.

 

Jag "löste" det genom att ladda ner "savegames" som Anjuna hittade.

 

Dock känns det rätt olustigt att hon bara ska fastna utan att det finns nåt synbart hinder. Fel i spelet, fel på mig eller nåt annat? Ingen aning...

 

Här finns en bild på min stackars Lara där hon inte kommer vidare:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=840726#840726

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gav den ganska högt betyg tycker jag...

Medelbetyget från flera recentioner är ännu högre. :-)

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/198340.asp?q=prey

 

Tror f.ö att jag nu skall ge Doom3 och Quake4 en andra chans, då jag inte alls tyckte om dem med min gamla dator (inte så konstigt kanske, den hade inte mkt prestanda att komma med).

De spelen är klart värda en till chans. Har själv lirat dem två ggr, inkl expansionen till Doom 3 (Resurrection of Evil), som hade ett par tillskott som t o m gjorde det bättre än orginalet. Enda spelet som lycktas skrämma mig efter Doom 3 har varit F.E.A.R. D 3 är iaf inte alls att rekommendera för dem med svagt hjärta, att spela det var värre än att kolla den värsta skräckfilmen..! ;-)

 

Det verkar som om den främst är utvecklad för W98/W95, men även om jag bara använder en kärna samt kör i kompatibelt läge så kraschar den väldigt tidigt i spelet (första gången jag kommer till konstskolan).

Visst hade du en AMD, en X2-processor? Installera i så fall Dual-Core Optimizer i stället för att tvinga fram användningen av bara en av kärnorna:

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html

Tror dock inte att det är där problemet ligger för The longest journey...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...