Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåa fel


Joker

Rekommendera Poster

Ibland kommer det blåa fönster up som tar hela skärmen och där står det såhär:

"Ett allvarligt undantag OE inträffade på

0028:c00005338 i vxd vmm(01)+ 00004338".

Det är ett problem som jag inte har kunnat lösa, och skulle vara tacksam om du eller någon annan vet hur man löser detta, och sedan skriver det till mig.

Ett problem som retar gallfeber på mig.

Skulle vara extra tacksam om någon svarade mig så fort som möjligt...

 

/ Frasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, Och vad skulle vara bättre? MacOS eller Linux som båda för det mesta hänger sig utan att ge nån info alls om vad som gått fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte börja tjafsa om vilket OS som är bäst - om du tycker att sådana meningslösa diskussioner är roliga kan du titta in på "Datorkrig".

 

Men som sagt, vill man slippa blåa rutor får man byta os.., MEN det finns program som kan tyda dessa kryptiska meddelanden (så att man kan leta upp felet och laga det).. dock så kommer jag inte på namnet på ett sådant. Jag vet att det finns folk på webforum.nu som är grymma på felsökning.. om du inte får svar här på eforum kan du testa med att ställa din fråga där (under os & program).

 

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

 

Redigering = ändrade lite i en mening..

 

[inlägget ändrat 2000-08-19 20:27:18 av Matti Kolu]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smart är att ha typ SoftICE eller liknande debugger igång som fångar upp sådana fel, så kan man debugga "on the fly" så att säga.

 

för övrigt tycker jag det är lysande att Windows ger såpass mycket information så att man själv kan kolla upp vad som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett skräckexempel var väl Amigas "guru meditation", ett slumpvis genererat tal som inte gav någon som helst info om var felet låg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu gjort något annat än spelat spel på din A500 så skulle du kanske fått reda på att det definitivt inte är slumpmässiga tal. Det är exakta beskrivningar om var felet ligger, vad som gick snett och ibland även hur man fixar det. Kanske dags att lära sig läsa en handbok?!

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja... Ända felet med soft ICE är att sista och enda gången jag installerade det var det ända felet på min dator =) Jättebra program!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...