Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IPOD Filbekymer...


it04-22

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag är på väg att köpa någon bärbar filspelare och då lockar ju naturligtvis en IPOD. Men jag vet inget om den.

Så jag undrar om någon skulle kunna berätta om för och nackdelar med dom?

 

Jag har ju mängder med mp3 låtar på min dator som jag vill använda. Måste jag använda itunes för att ladda över dom? Går det med mp3 i itunes? jag trodde att musiken var i andra filmformat när man använder itunes? filnamn.itune eller något sånt?

 

jag kan tänka mig att många hellre rekomenderar en vanlig mp3-spelare men vad är egentligen skillnaden?

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig i djungeln.

 

Mvh

Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare,

Du måste använda iTunes för att lägga över dem om du vill kunna spela dem på iPoden.. du kan lägga över dem i filhanteraren med men då funkar det bara som ett vanligt memorystick... du kan inte göra nått med dem under tiden.

Det fungerar med vanliga mp3 i ipoden, men övriga format omvandlar iTunes till sitt eget format och sparar om i iTunes biblioteket. Du får alltså två uppsättningar låtar vilket kan vara lite störigt, men det är ju inte värre att man kan ta bort de gamla om man inte vill ha kvar dem.

Men har du mest .mp3 så är de ingen fara.

 

itunes söker upp filerna och lägger det i ett bibliotek där alla dina mp3 ligger med. här har iTunes en funktion som jag tycker är lite fiffig och det är spellistor. antigen väljer du att itunes skall uppdatera hela biblioteket till din ipod (om du har tillräckligt med minne). Efter första gången uppdateras bara de nyaste låtarna och de du tagit bort... Eller skapar du olika spellistor med de låtar du vill ha med sen väljer du bara vilken spellista du vill uppdatera till din iPod.

 

Jag var också lite tveksam till de hela med egna format och program när jag köpte spelaren men efter att ha använt det nu ett tag tycker jag de fungerar suveränt.

 

Det ända jag stör mig på är att man inte kan ta musik från någon annans dator och spela direkt i ipoden. och du kan inte föra över musik som du lagt in med iTunes till någon annans dator utan att sitta o leta bland alla filerna, den döper nämligen om allt när de hamnar på ipoden...(Du måste installera ipoden på din dator och sen uppdatera den där.) men man kan ju lägga över det i filhanteraren för att på så sätt "lura" spelaren och sedan föra över musiken till itunes biblioteket när du kommer till din egen dator...

 

jag rekomenderar...

 

MVH Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Martin

 

Okej, tack så mycket för en fin beskrivning, nu klarnade det mycket mer!

 

Men vet du vad det är som skiljer en ipod ifrån en "vanlig" mp3 spelare? Om jag har en vanlig mp3 spelare kan jag då bara dra över musikfilerna i filhanteraren och sedan spela upp dom?

För om jag gjorde så med IPODen så blev den bara en "diskett" om jag förstod det rätt?

 

mp4 då är det bara ett nytt filmformat? Det är inte så att all musik kommer att finnas i mp4 format inom en snar framtid?

 

Än en gång, tack martin!

 

Mvh

Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Egentligen är det inte så mycket som skiljer alls.

Det finns tredjepartsprogram (även javabaserade som man kan ha på iPodens diskyta) så att man kan flytta filer till och från iPoden på alla datorer.

Inte lika smidigt som iTunes, men som funkar för att kopiera till / från iPoden från andras datorer.

Det här att man behöver köra sin mp3-spelare via ett program är ganska vanligt på andra fabrikat (creative, iAudio och Sony av nyare modeller som exempel), så att iPoden är unik i att kräva ett program är en vanlig missuppfattning.

 

m4a / aac / mp4 som format är egentligen en fortsättning på mp3 då det är ljudstandarden för mpeg4 (divx, h264 m.fl). Om man tittar på mobiltelefonen så är det det normala formatet (3GPP, 3GPP2). Så musik kommer du nog framgent att hitta som mp4 eller wma (i någon form) även om mp3 kommer finnas kvar länge än för musik som inte behöver kunna hantera drm, dvs. hemmarippad och inte köpt musik...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, iAudio behöver inte ett speciellt program.

 

Har precis köpt deras nya U3, och den kan jag verkligen rekommendera.

 

Förutom ett ok pris, 1.500:- för 1gb, och fantastiskt ljud, så kan den spela upp divx-film på den grymt bra tftskärmen. Perfekt för barnen.

(1 långfilm tar ca 250mb i bra kvalitet, 160x120 upplösning)

 

Sony's nya var en riktig besvikelse. Där behöver du deras speciella programvara, som suger. Dessutom är ljudvolymen strypt rejält, hoppas de släpper på det i nästa firmwareuppdatering.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men vart i hela friden köpte du din iAudio så billigt?

"Förutom ett ok pris, 1.500:- för 1gb"

 

// Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...