Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var snäll och ta en titt innan jag klickar på beställ. Ny kylning till datorn.


Martin79

Rekommendera Poster

Var snäll och ta en titt innan jag klickar på beställ. Ny kylning till datorn.

Har nu följande dator:

 

AMD CPU ATHLON XP2400+

Arctic Cooling Cooper Silent PRO TC AMD ( Copper )

ABIT ATX NF7-SL SOCKET A NFORCE2 SATA

512MB PC333 DDRAM PC2700

512MB PC333 DDRAM PC2700

Sapphire ATI Radeon 9500PRO 128MB,DDR,DVI

ANTEC Chassi 350W Solution Series Metallic Bronze SLK 3700 AMB EC

MAXTOR DMAX PLUS9-FDB 120GB 7200RPM 8MB

 

Då jag bestämt mig för att tysta min dator så mycket som möjligt till så bra pris som möjligt har jag kommit fram till följande:

 

Byta ut mitt nätaggregat till:

Seasonic S12 Nätaggregat 330W, 120mm fläkt, 2xSATA, ATX, 20/24pin - 649 kr

Tanken var först att bara byta fläkten men när jag öppnade såg jag att mitt nuvarande agg har två små fläktar på 80mm respektivite 92 mm.

 

Ta ut Chassifläkten från Antec och sätta in två stycken:

Nexus 120mm Real Silent Case Fan Orange, 22,8 dB(A), 36,87 CFM, 3 kablar - 119 kr st

 

Ny hårddisk:

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM RETAIL - 895 kr

Behöver ändå en ny HD och kan då lika bra välja en tyst

 

Totalt: 1782 st

 

Vad säger ni om detta? Funderade även på att byta ut fläkten på grafikkortet till passiv kylning men kunde inte hitta något på http://komplett.se/ där jag tänk att beställa åvanstånde. Har ni tips på något passande jag kan beställa för detta på komplett.se?

 

Mitt moderkort klarar väl av SATA2 eller är det bara SATA? Allt annat i datorn är IDE men eftersom det kostar lika mycket så.

 

Tänkt att sänka hastigheten på chassifläktarna. Måste jag köpa något till för att kunna köra dem på 7v?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du köra fläktarna på 7 volt blir det enklast att använda den här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303859. Det finns säkert billigare varianter, men de använder en typ av spänningsreglering (PWM) som kan leda till mer ljud från fläktarna. Zalmans fungerar på ett annat sätt.

 

Jag kan egentligen inte rekommendera dig att köra grafikkortet helt passivt, men om du absolut vill är det http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306458 som gäller.

 

Din inköpslista ser för övrigt utmärkt ut!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Kommer nog vänta med att byta kylningen till gafikkortet.

 

Vad säger ni om att ha två chassifläktar i datorn eller räcker det med en som blåser ut baktill? Vill ju som sagt ha så låg ljudvolym som möjligt men inte att datorn ska brinna. 120 mm i det nya agg hjälper ju till att kyla lite med.

 

[inlägget ändrat 2006-04-28 11:46:14 av Martin79]

[inlägget ändrat 2006-04-28 11:49:46 av Martin79]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en fläkt i fronten kommer ljudnivån att öka. (Om fronten är riktad mot dig.) Ett alternativ är att istället har ett inblås på sidan av lådan. Jag har själv det och fläkten blåser direkt på grafikkortet, vilket jag tycker är en klar fördel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...