Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OCR-program/funktion


kasra

Rekommendera Poster

Hej!

 

Finns det någon som känner till eller har ett sk OCR-program/funktion, som gör att scannad text i pdf-format kan avläsas som just text, och inte tolkas som en bild?

Alla tips och tricks gällande detta är mycket välkomna!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullversionen av Acrobat kan väl göra det. Scannade ett dokument igår och den frågade om jag ville läsa av med OCR

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag håller med om att Omnipasge är bra, men ack så dyr. Frågan är om det inte lönar sig att köpa en av Canons skannrar, för dom brukar ha en OmnipageSE, Special Edition med, i sitt programpaket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag för några år sedan köpte en Canon fick jag visst både OCR-program och Adobe Photoshop Elements. :)

 

Vet jag sökt dessförinnan efter gratis OCR-program, men vill minnas att det knappast gick att finna något som kunde läsa de svenska vokalerna.

 

När jag mycket hastigt sökte nyss fann jag sidan http://www.simpleocr.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Prova gärna alla gratisvarianter, men min erfarenhet är att allt kan gå bra så länge det är löpande text. Spalter och tabeller brukar däremot vara knepigare.

 

Jag försökte skanna in ett resultat från en lab.undersökning för x år sen. Det gick inte alls. Däremot fungerar tabeller och spalter i det Omnipage, som följde med min nya skanner, nåja från 2004 då..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...