Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan inte installera xp


JOOO

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har fått ett riktigt skumt problem nu. Jag kan inte installera XP längre. Jag botar från skivan för att formatera. Men när den är klar med formateringen så låser den sig VARJE gång vid "fillista skapas". Det här har aldrig hänt förut. har testat 3 olika XP-skivor, som alla har fungerat förut. Men nu fungerar ingenting.

 

Har ett liknande problem på en annan dator men där kunde jag i alla fall formatera, den låste sig istället vid windowsinstallationen. Slutade med att jag installlerade win 2000 istället.

 

Vill gärna ha XP på båda och jag han ingen aning vad som är fel. Nån som vet vad som kan vara fel?

 

tack

 

[inlägget ändrat 2006-04-25 21:08:41 av JOOO]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn? Datorer från typ 500 Mhz -tiden med lika gamla hårddiskar kan vara lite opålitliga när det gäller XP. (och 2000 i vissa fall) Om du har en gammal hårddisk på runt 20-30 Gb så kan jag lätt tänka mig att den är boven. Dom kan närsomhelst bara bestämma sig för att sluta funka ordentligt. En ny HD blåser alltid nytt liv i datorn.

 

/Jonaz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JOOO!

 

Men när den är klar med formateringen så låser den sig VARJE gång vid "fillista skapas". Det här har aldrig hänt förut

 

 

Har du i BIOS en inställning för "Legacy USB" så bör du inaktivera den funktionen innan du installerar XP, artikeln nedan anger ett samband med ett visst chipset på intelmoderkort själv har jag dock för mej att detta kan ha drabbat andra datorer med "Legacy USB"

Se mer info på: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;282195

 

En annan orsak till problemet kan bestå i att du endast installerar över din gamla XP installetion vilket innebär att du "ärver" felaktigheter i filsystemet mm.

 

Börja med att radera partitionen (via instruktioner på skärmen) under uppstarten av XP installationen för att sedan skapa ny partition som du formaterar till NTFS (OBS! ej snabb!), därmed kan problemen försvinna!

 

Eller bero på att du skapar en partition som är större än 127Gb och installerar med en XP SP1-skiva!

 

Tillägg: Har du SATA-disk och har glömt drivrutinsdisketten och tryck på "F6"????

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2006-04-26 09:35:24 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...