Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte hitta servern


Kunskap

Rekommendera Poster

Hej! Jag är nybörjare och skulle få igång SQLserver. Jag startar enterprise manager och när jag ska registrera en server syns inget. Vad gör man då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att när jag ska registrera en server syns där ingen. Försökte skriva in namnet själv men det gick inte. Ska man aktivera servern i kontrollpanelen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Du kan nog behöva knappa in namnet/IP numret själv.

Jaha, det kanske syftar på själva wizarden för att lägga till en db-koppling? Isåfall Kunskap, gå in i Start->Program->Sql Server->Client Network Utility och lägg till ett Alias för servern. Alternativt skriv in IP:t direkt som Daniel sa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Kör du servern lokalt eller på någon annan server? Vad fick du för meddelande när du försökte registrera servern och du skrev in namnet?

 

Ibland måste man förrutom aliaset för servern också hänvisa till instansen på servern som du vill ansluta till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Du måste vara lite mer specifik om vi skall kunna hjälpa dig. Vilken Authentication Mode använder du? Har du sett till att sqlservern har rättigheter inställda för att tillåta dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste vara lite mer specifik om vi skall kunna hjälpa dig

 

Tja, anledningen till att jag skriver här är att jag inte är så kunnig. För att svara på båda dina frågor; jag vet inte. Det har fungerat förr och jag har jobbat lite i skolan, men då har servern funnits där eller varit ganska lätt att få kontakt med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Var ligger sqlservern då? På din egen dator eller på distans?

Igen, när du går igenom registreringsprocessen, vad valde du på fråan "Connect using:"? Valde du "The Windows account information...." eller "The SQL Server login....."?

 

Om du har sqlservern på din egen burk bör det räcka med att använda alternativ ett, dvs Windows account information. Som servernamn anger du namnet på din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serven ligger på min dator. Sedan valde jag SQL server login då jag vill kunna koppla upp mig med lösenord och användarnamn. Men jag tror jag valt Windows account... förut och att det fungerarde då. Ska prova det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade igen och jag har laddat ner SQLserver från skolan men det är Enterprise edition och den säger något om att det inte går att köra serverdelen. Kanske det som det beror på.

 

Ska försöka ladda ner standardedition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Nja, att det är Enterprise edition har inget med saken att göra (kör själv med den versionen hemma). Såg du förresten till att du även installerade server-delen? Annars sitter du bara med ett klientskal som du inte kan göra någonting med lokalt.

 

En fråga till, har du sett till att sqlserver-tjänsten överhuvudtaget är startad? Gå in i Control Panel->Administrative Tools->Services och scrolla ner till MSSQLSERVER. Om det inte står något under Status så högerklicka och välj Start

 

[inlägget ändrat 2006-04-25 18:31:37 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte MSSQLserver! Skumt... Fick inte heller frågan om windows authentification eller sql...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hittar inte MSSQLserver

Då gissar jag att du enbart valde Client-installation när du installerade SQL Server. Det du skall välja är Client/Server. Pröva att köra installationsprogrammet igen och se om du kan uppgradera till/lägga till server-delen. Annars får du avinstallera och göra om installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sa något om att det inte gick att ha serverdelen på detta operativsystemet, men jag har ju XP Pro. Får kanske ändå försöka ladda ner standardedition?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jaha, då var det inte så konstigt. Varken Enterprise eller Standard kan du köra på XP. De enda versionerna som du kan lägga in är Evaluation Edition, Developer Edition, Personal Edition eller Workgroup Edition (samt MSDE).

 

Du kanske ska fundera på att köra SQL Server 2005 Express Edition istället, som för övrigt är gratis (än så länge iallafall).

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/sql/download/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag hade Evaluation Edition innan och trodde att denna skull funka också. Får väl fundera på SQL Server 2005 Express Edition. Är det stor skillnad?

 

Tack för all hjälp till alla och ursäkta att jag tog upp er tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Är det stor skillnad?

Jag har faktiskt inte börjat använda 2005-versionen ännu (har helt enkelt inte haft tid), men nedanstående länk beskriver nyheterna i 2005. (Expressversionen är dock en nedskalad variant)

 

http://www.microsoft.com/sql/prodinfo/overview/whats-new-in-sqlserver2005.mspx

 

ursäkta att jag tog upp er tid.

Det är vad forumet är till för =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident
Får väl fundera på SQL Server 2005 Express Edition. Är det stor skillnad?

 

Det är en del skillnad- till det bättre :) Att du kan ladda hem express versionen gratis är inte alls dumt om du vill lära dig. Gränssnittet är lite annorlunda men jag tror att du kommer att känna igen dig, de största skillnaderna är under skalet och den utökade funktionaliteten (som man använder om man vill) och du bör komma igång ganska snabbt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det är en del skillnad- till det bättre :)

Satt och läste igenom några av skillnaderna och blev glatt överraskad av att det går att använda .Net och VB/C# för att koda SP:s, triggers osv

 

Nu blev jag så sugen att jag helt enkelt får ta mig tid att uppgradera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident
Satt och läste igenom några av skillnaderna och blev glatt överraskad av att det går att använda .Net och VB/C# för att koda SP:s, triggers osv

 

Ja det är riktigt bra faktiskt. Du bygger allt i Visual Studio som ett eget projekt och registrerar sen det på servern.

 

Finns lite andra ny saker som inte är så dumma:

 

- Bättre stöd för xml

- Massa pivot.

- Service Brokern

- Köra web services rakt ut från dbn.

- Notification Services

- Man kan partitionera tabeller på ett smart sätt.

- Bättre skalbarhet

 

Osv osv osv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...