Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte hitta servern


Kunskap

Rekommendera Poster

Hej! Jag är nybörjare och skulle få igång SQLserver. Jag startar enterprise manager och när jag ska registrera en server syns inget. Vad gör man då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att när jag ska registrera en server syns där ingen. Försökte skriva in namnet själv men det gick inte. Ska man aktivera servern i kontrollpanelen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Du kan nog behöva knappa in namnet/IP numret själv.

Jaha, det kanske syftar på själva wizarden för att lägga till en db-koppling? Isåfall Kunskap, gå in i Start->Program->Sql Server->Client Network Utility och lägg till ett Alias för servern. Alternativt skriv in IP:t direkt som Daniel sa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Kör du servern lokalt eller på någon annan server? Vad fick du för meddelande när du försökte registrera servern och du skrev in namnet?

 

Ibland måste man förrutom aliaset för servern också hänvisa till instansen på servern som du vill ansluta till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Du måste vara lite mer specifik om vi skall kunna hjälpa dig. Vilken Authentication Mode använder du? Har du sett till att sqlservern har rättigheter inställda för att tillåta dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste vara lite mer specifik om vi skall kunna hjälpa dig

 

Tja, anledningen till att jag skriver här är att jag inte är så kunnig. För att svara på båda dina frågor; jag vet inte. Det har fungerat förr och jag har jobbat lite i skolan, men då har servern funnits där eller varit ganska lätt att få kontakt med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Var ligger sqlservern då? På din egen dator eller på distans?