Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grodor


magnus_n

Rekommendera Poster

Grodor korsar en trafikerad väg för att ta sig över till en damm. Vi förutsätter att grodorna passerar vägen i en jämn ström. Ska jag köra fort eller långsamt med min bil för att döda minst antal grodor? Är antalet döda grodor direkt proportionellt mot hastigheten?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag gå eller springa i regnet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på 'Mythbusters' på Discovery :-)

 

Enligt dem skall du faktist gå i regnet!

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på 'Mythbusters' på Discovery :-)

 

Enligt dem skall du faktist gå i regnet!

har sett det men tyckte att kommentaren passade bra i denna tråd.

 

vad gäller grodor ska man nog snabbt passera vägen eftersom man inte kan räkna med att en groda hoppar undan när en bil kommer och hjulen går i samma spår så ingen ny borde hinna in under bilen om du kör tillräckligt snabbt.

 

Bromsa ivartfall inte häftigt, grodor är hala.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt spontant, och utan någotsomhelst matematiskt belägg (dock lite logiskt resonerande), skulle jag säga att du skall köra så snabbt som möjligt!

 

Om grodorna kan liknas vid ett band som dras (vinkelrät) över vägen, så kommer din höga hastighet att göra att både fram och bakhjul 'bryter bandet' i samma spår, och endast framhjulen tar död på grodor (om inte luckan mellan grodor är lämpligt stor, då man i så fall kan missa dem helt). Att sen fartvinden/suget av bilen kommer att ta livet av fler grodor än direkt däckskontakt bortser vi från nu.

 

Ser man på saken ur ett annat perspektiv, och förutsätter att grodorna kan reagera på omgivningen, så bör en väldigt långsam förbifart vara mest gynnsam (för grodorna...kanske inte för förarens tisdschema/stressnivå). I det scenariot bör ju grodorna kunna reagera på att något 'attackerar' dem, och de kan mao välja att hoppa åt sidan istället.

 

Välj hellre den ingengörsmässiga lösningen, och bygg en grodtunnel under vägen :-)

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man i krypfart bör grodorna hoppa ur vägen när stora objekt närmar sig.

 

Å andra sidan tror jag ditt argument förutsätter att de bara går i en rak linje i en jämn ström.

 

Då skulle jag säga köra fort.. Minimera kontakttiden för däcken på just den punkten där grodorna finns.

 

Kör man riktigt snabbt och förutsätter att en groda rör sig i en linje vinkelrätt mot hjulställningen på bilen i X km/h och bilen rör sig i Y km/h så är det uppenbart en proportionalitet mellan hur många grodor som hinner röra sig inom den 'dödliga zonen' när bilen kör förbi.

 

Kör man sakta så får t ex bakdäcken också kontakt med nya grodor som hunnit röra sig in i 'dödliga zonen', medans om man kör fort så hinner de inte röra sig dit, eller åtminstone ett mindre antal grodor hinner samla sig inom zonen efter att man squishat dem med framdäcken.

 

Exakt proportionalitetsformel kräver förutom grodans och bilens hastighet även bredden på däcken och grodans storlek :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...