Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stor skillnad i fil storlek nar jag rippar dvds


City

Rekommendera Poster

Haller pa och overfora min dvd samling till datorn. Det som ar skumt ar att filerna blir sa olika storlek. En 15 min scen kan vara allt mellan 100 - 450 mb. Jag anvander registrerade AoA DvD Ripper, och divx codec. Nan som vet ngt om hur man gor for att fa basta storlek och bildkvalite kombinationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor plats filerna tar beror helt på med vilken s k "bitrate" du kodar med till DivX.

 

För att få bästa kvalitet på litet utrymme ska man använda "VBR" (variabel bitrate") samt köra i flera "pass" (så många som man har tid med). På så vis kan kodaren välja att göra av med mer data vid komplicerade scener och spara på data med enklare scener.

 

Du själv bestämemr hur stora filerna ska bli. Använd en "bitrate calculator" för detta.

 

T ex: Vill du att ett klipp på 15 minuter ska ta upp 200MByte ska du koda med (200*8)/(15*60) = 1,77Mbit/s som snittfart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK ser att de filer som blir stora har mycket hogre kbps. Men var staller jag in det? programmet verkar bara valja helt automatiskt. Scener fran samma dvd har helt olika kbps. Jag skulle vilja ha typ 200 kbps, men ibland blir det 554 och de blir grymt stora

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...