Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När skall jag börja jobba med bilden...


Ants

Rekommendera Poster

Jag scannar in äldre bilder som är bleka, repiga, oskarpa m.m. Bör jag göra förbättringar redan vid inscanningstillfället (inställningar i scannerprogrammet i samband med scanningen), eller är det bättre att scanna in bilderna som de är och sedan bearbeta dem i efterhand?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

För min del, om jag skulle syssla med det, så skulle jag först scanna in bilden och redigera den i ett bildredigeringsprogram. Alltså inte i scannerns program.

 

Spara orginalet om något går rent åt skogen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara generellt på den frågan utan du måste prova dig fram.

 

Om din skanner är utrustad med "digital ICE" ska du mest troligt se till att använda den funktionen i skannern för tat ta bort damm och skräp eftersom den kan göra att mycket bra jobb helt automatiskt.

 

Själv gjorde jag så att jag skannade samma bild flera gånger med olika inställningar och kollade sedan i Photoshop hur resultaten såg ut. Vissa inställningar i skannerprogrammet gjorde definitiv nytta utan att "förstöra" bilden. Vissa andra inställningar gjorde förvisso nytta men lite väl mycket "nytta", d v s resultatet var inte bra om man vill pilla vidare på bilden själv.

 

Om jag kommer ihåg rätt nu så gör jag en liten skärpning + grundläggande färgkorrektion i skannerprogrammet. Stor skärpning leder till en massa "halos" som är katastrof för vidare bearbetning, funktionen för att ta bort damm och repor suddar ut alldeles för mycket detaljer.

 

Om du har tillgång till Photoshop CS kan jag rekommendera dess "healing brush" (?), ett makalöst bra verktyg för att reparera bilder, ta bort skräp o s v!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...