Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Defrag i Linux?!

mk22gq

Recommended Posts

Satt och diskuterade hårdvara och diskhantering idag på ett seminarium och kom in på defragmentering och att man inte hört talas defragmentering i Linux, inte jag iallfall. Betyder detta att systemet defragmenterar sig självt i smyg vid låg belastning som XP verkar göra? Nån finess med filsystemet?(ext2, ext3, reiser)?

För lite fragmenterat borde det ju alltid bli när man handskas med filer!?

(fast man har massa minne och swap på separat disk)

Eller så kanske det är så att det är lika vanligt och nödvändigt i Linux som Windows och att jag missat det helt *schwoosh*. ;)

Vid normal användning finns ingen anledning att oroa sig över filsystemsfragmentering. De flesta filsystem undviker att fragmentera filer, så långt det är möjligt. Självklart kan fragmentering uppstå, speciellt om man har väldigt lite ledigt utrymme.

Det finns (fanns?) ett defragmenteringsprogram for ext2: e2defrag, men jag vet inte hur stabilt och säkert det är att köra.

Du kan kolla fragmenteringen på ett ext[23]-filsystem genom att köra e2fsck -nvf på partitionen. "Non-contiguous" betyder att en fil är fragmenterad. Om fsck rapporterar att mer några få procent av filerna är fragmenterade kan det vara ett problem. Självklart kan man bli kvitt med fragmentering genom att kopiera filer fram och tillbaks mellan filsystem. Det finns även ett program som heter filefrag som rapporterar hur fragmenterad en viss fil är.

Jag har nyss installerat en variant av linux som heter ubuntu.

Fick hjälp av min kompis och när vi var framme vid den delen av istallationen som hanterar partitioneringen skapades automatiskt en partition som var på 1.6 gig. Jag undrade naturligtvis vad det var och min kompis upplyste mig om att linux skapar en egen partition till växlingsfilen. På så sätt flyttas mindre av informationen på partitionerna som är till för lagring runt och därmed så skulle disken inte bli fragmenterad lika fort som i windows.

/Jetmoon

• 4 months later...
...

Betyder detta att systemet defragmenterar sig självt i smyg vid låg belastning som XP verkar göra?

Va? Gör XP verkligen det?

\\Anp

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...