Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kameraövervakning


Tony Suolanko

Rekommendera Poster

Tony Suolanko

Jag skulle vilja installera och konfigurera en webbkamera som jag implementerar i en webblösning.

 

Vad jag skulle vilja åstadkomma är att via webben kunna se bilder med jämna tidsintervall exempelvis var 30 sekund.

 

Finns det någon som på ett enkelt och övergripande sätt kan ge lite information på vad jag behöver för att komma igång och vad som är bra att tänka på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Du kan väl antingen köpa en kamera som du kopplar till en dator. Ett litet program (som oftast följer med när du köper kameran) tar en bild lite då och då och ex. ftpar upp den på en server. Ett annat alternativ är att köpa en kamera med inbyggd webbserver. Då slipper du ha en dator i närheten, fast en sådan kamera är o andra sidan dyrare att köpa in.

 

Ett par saker att tänka på kan vara:

- Vad ska du visa? Man får inte sätta upp kameror hur som helst utan tillstånd i offentliga miljöner.

- Inomhus/utomhus. Ska du övervaka något utomhus måste du ha en kamera som klarar lite kyla och regn.

- Upplösningen. Är upplösningen bra nog för det du ska övervaka. Måste kunna se ansikten om det är en dörr du ska övervaka osv.

- Ljuset. Många billiga webbkameror har lite dålig ljusupptagning så du måste ha bra ljus där du ska ha kameran (alt. en dyrare kamera som klarar mörker osv.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...