Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig mot spam...


KFIB

Rekommendera Poster

Jag har lite problem med spam, jag använder mdaemon mail-server o använder allt vad jag kan för att sätta emot spam-skiten.

Använder bayesian, heuristik o även grålistning (greylisting) i huvudsak mot spam.

Det är grålistan jag vill bli av med eftersom den ställer till det ibland vid kommunikation mot gmail bland annat eftersom de har flertalet mailservers som skicka mail (tror de har runt 5 olika avsändar-ip på gmail).

Ett annat problem är jag inte gillar fördröjningen som det innebär för okända brev.

 

 

Spammet jag har problem med kommer kan komma under avsändare som 'cmwqweccc@se.abb.com' o en nästa gång en helt annan domän.

Spam-mailet består bara av en gif-bild (som visas 2 ggr) så att spam-motorn inte ska kunna scanna mailet o avgöra om det är spam.

Ip-numret på den sändande dator som komunicerar med min mailserver stämmer givetvis aldrig emot när en dns-sökning görs av domänen.

Det är ingen idé att spärra ip-numrena i detta fall på sändande datorer eftersom de nästan jämnt är nya.

Jag vet att man skulle kunna sätta stopp i komunikationen redan när ens mailserver märker att komuniserande dator ip inte stämmer överens med dns-sökningen som sker, men det är något man inte ska göra för då stoppar man fler mail än man vill...

 

Så hjälp mig, poäng ges garanterat till den som har en bra lösnig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du några blocklistor, typ Spamhaus XBL? Får du mail (inte spam) från t ex Asien eller Sydamerika eller vissa länder där - kan du riskera att stoppa mail på basis av geografin?

 

Har du funderat på att exkludera gmail från grålistning och stå ut med att övriga "första-mail" fördröjs?

 

Har du funderat på att byta epostadress? (gissningsvis inget bra alternativ, men jag frågar ändå...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mailservern använder 4 olika spam-listor. Ibland hände det att de stoppade, men eftersom avsändaren alltid har nytt ip (kapade datorer?) ibland från holland, tyskland o även div asien så funkar det inte så bra. Sen eftersom det är flertalet olika operatörer ute på nätet som har flertalet olikaservers för utgående post så blir det jobbigt för mig att sitta att stirra igenom loggfiler för att hitta dessa ip-nummer.

 

Ta telia.com, de har 6 olika som används, tänk bara på hur många olika isp:s det finns i sverige som är lite större - många nummer blir det att leta reda på. Det är därför jag vill slippa grålistan. Grålistan sparar ju fakta i formatet avsändande ip, sändande epost o mottagare. Kommer det ett mail från gmail eller annat till en annat konto/användare så blir det samma fördröjning igen.

 

Byta adress går inte eftersom det finns över 60 olika användarkonton utöver mig som handhar servern o det är inte enbart jag som har problem.

 

Ett annat problem med grålistning är när någon av de andra användarna exempelvis registrerar sig på en pokersajt så dröjer det minst en kvart innan (om de riktigt har tur) innan de får mailet om registrering. Under denna tid så hinner de försöka göra ett nytt försök att registrera sig, något kanske gick fel eftersom de aldrig fick någon bekräftelse på mailet.

 

Så hjälp, hur ska jag göra för att slippa denna spam...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...