Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virussmittad hårddisk


NOVISEN VID DATORN

Rekommendera Poster

NOVISEN VID DATORN

Kan man formatera om en virussmittad hårddisk och sedan lägga in programmen från CD på nytt utan att viruset "hänger kvar"?

Hårddisken är urtagen, om jag nu sätter in den på dess gamla plats (där det nu sitter en míndre hårddisk) kan den förstöra något annat?

 

 

Novisen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man formatera om en virussmittad hårddisk och sedan lägga in programmen från CD på nytt utan att viruset "hänger kvar"?

 

Om du formaterar om disken så ska virusen försvinna normalt. Jag själv fick någon sasservariant på en av våra datorer men löste det med att ta bort partitionen och göra en ny och formatera om. Se till att datorn botar direkt på installationsskivan så är det nog inga problem.

 

Om du menar programmen från orginalskivorna så följer inget virus med, däremot om du brännt skivorna själv med en virussmittad dator så kan de finnas på skivorna.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är urtagen, om jag nu sätter in den på dess gamla plats (där det nu sitter en míndre hårddisk) kan den förstöra något annat?

Att bara stoppa in hårddisken kan inte förstöra något annat i datorn. Om du har båda diskarna i datorn samtidigt och kör ett virussmittat program så kan viruset sprida sig till den mindre disken.

 

Är det inte enklare att rensa disken än att formatera och installera om allt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

Två nya frågor från nollställda novisen:

 

Partitionen???

 

Bootar om från skivan?

 

Novisen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

Räcker det med att rensa så gör jag förstås det, men ska jag då rensa ALLT på hårddisken, eller ska jag lämna kvar programmen? Hur gör jag för att inte viktiga programfiler åker väck av bara farten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det med att rensa så gör jag förstås det

Vad för virus har du drabbats av?

 

Bootar om från skivan?

När du ska formatera och installera Windows på nytt så måste datorn starta från Windows-CDn och inte från hårddisken. Det fixar man genom att ändra startordningen (boot order/sequence eller liknande) i BIOS. BIOS kommer man till genom att trycka på någon tangent precis när datorn startar. Det kan t ex stå så här på första skärmen:

Press Del to Enter Setup

F2 = Setup

F8 = Boot order

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

1. Vilket virus? Ingen aning, det var föredettan som en gång satt och besökte porrsajter och "tog hem" en länk. När jag tog bort den, fick jag två länkar, när jag tog bort dem fick jag fyra osv. Sedan började programmen i datorn bete sig underligt och det blev bara värre. Mina försök att ta bort de filer som hörde till länken ledde ingenvart. Till slut ledsnade jag och ställde undan datorn. Två år senare köpte jag två begagnade datorer för 200:- och lyckades knåpa ihop en fungerande. Men jag vill gärna ha tillbaka ursprungshårddisken för den var i alla fall något större än de pyttesmå jag har nu.

 

2. Press Del to enter Setup känner jag igen, det ska nog gå bra med det. Mycken tack för svaren!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, diverse otrevligheter, det ska väl gå att få bort om du vill.

 

Men har du klarat dig utan disken i två år, så är det kanske inget viktigt på den som är värt besväret att rensa bort otrevligheterna, då är det kanske lättare att bara formatera om disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...