Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Populärast spel


Admini

Rekommendera Poster

Potentialen är att den lyckas skrämma mer än Doom 3.

 

Vad jag har förstått väntar du med F.E.A.R till du har skaffat bättre hårdvara? Tycker iaf att det spelet ibland skrämdes mer än Doom 3, fast på ett annorlunda sätt. Det är varvat mellan kul action och otäck skrämsel. Actiondelarna är förresten hopplöst svåra ifall man inte använder en liknande bullet time-effekt som fanns i Max Payne. Slowmotion är till för att användas i F.E.A.R, och det är grymt snyggt gjort och väldigt kul. :)

 

Av nån anledning tänker jag sällan på att testa speldemon... kollar mest medelbetyget hos...

http://www.gamerankings.com/itemrankings/default_PC/5

...men ska iaf testa demot till Condemned vid tillfälle.

 

Kan ditt FX5900U förresten använda bloomeffekter som man kunde aktivera i t ex Hitman 3 och Thief 3, och nu i Oblivion? Av någon outgrundlig anledning har jag nämligen fått för mig att bara Ati:s motsvarigheter (9800Pro etc) kunde det. :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag brukar ofta ladda ner och köra demon. T ex nu senast Tombraider Legend, som jag visserligen redan har beställt, men inte heller kommer att köra än (precis som med F.E.A.R.) efter att ha läst den här artikeln om Next Generation Content, som ju är avstängt i demon:

http://www.bit-tech.net/gaming/2006/04/11/tomb_raider_legend_review/1.html

 

Konstigt nog funkar det bättre på Atikorten än på Nvida, vilket ju, som också påpekas, är pinsamt eftersom det är ett TWIMTBP-spel:

NVIDIA gamers had best wait for a patch - we think the next-gen option adds a lot to the experience, so to complete the game at low detail just to avoid the stuttering would be to deny yourself the way it's meant to be played. Ironically.

 

Demon:

http://gamershell.com/download_13156.shtml

 

 

Vet faktiskt inte riktigt hur det är med bloom på FX-korten. I princip borde det klara det, eftersom det är ett DX 9-kort, men sedan är det ju frågan hur det implementeras i spelen - som alltid. Vill minnas att jag körde demon av Full Spectrum Warrior och att det var bloomeffekter där, likadant är det någon sorts bländande HDR-effekt (bloom?) i Need for Speed Most Wanted, när man kommer ut ur tunnlar och kör sönder vattentunnor etc. I Half-Life 2 Lost Coast gick det också att få någon typ av bloom, om man använde Presis tweak för att få spelet att förstå att det var ett DX 9-kort (tack Valve...), men det var ju bara en bråkdel av vad som Valve hade implementerat för sitt HDR. Det konstiga var att när man startade upp spelet var det som när man aktiverade HDR i Far Cry, det blev liksom en uppstart av ljuset, detsamma skedde i HL 2: LC, men sedan var det samma skybox hela tiden: ingen dynamik där inte. Däremot en stor blobbig bloomsol, t ex genom fönstren.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Battlefield 2 är det grymmaste och roligaste spelet på jäkligt länge

 

Roligaste? Hur menar du?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Battlefield 2 är det grymmaste och roligaste spelet på jäkligt länge.

 

a men nu har man börjat tröttna på det, fast det är ju grymt kul att köra multiplayer på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en grej... en stor fördel som jag tycker spelkonsolerna har och som PC nog aldrig kommer kunna konkurrera om, är att programmerarna verkligen försöker klämma ur mesta möjliga ur hårdvaran. Till PC kommer det ju nya grafikkort hela tiden och speltillverkarna försöker inte fintrimma spelen för redan existerande kort alls på samma sätt verkar det som. Generellt uttryckt iaf.

 

Undantag finns. Splintercell 3 (våren 2005) hade från början bara stöd för SM 1.1 samt 3.0, i princip väldigt gamla och väldigt nya Nvidiakort. Var fanns stödet för Ati-hårdvaran? Jo det kom fr o m patch 1.4.

 

Började fundera på detta apropå HDR hit och dit... prövade mitt gamla Radeon 9700Pro med ett uppatchat Splintercell 3 och blev riktigt förvånad. Patchen medgav ett ordentligt utnyttjande av SM 2.0, och därmed äldre grafikhårdvara, genom att erbjuda saker som parallax mapping, HDR(!) tone mapping etc och m a o saker som vi fått stifta bekantskap med först i och med SM 3.0. Fler sådana föredömliga exempel tack! Jag visste iofs sen tidigare att mitt gamla 9700Pro hade stöd för HDR (genom SM 2.0). Men vad hjälper det om inte spelen programmeras för att nyttja den funktionen i kortet?

 

Ati-kortet från 2002 kunde alltså nästan konkurrera bildkvalitetsmässigt med mitt två år nyare GF 6-kort, men bara nästan. Det sades av många då att SM 3.0 inte erbjöd några nya visuella effekter utan bara prestandamässiga fördelar. Enligt mina ögon stämmer inte det. Ta en växt ute nånstans i Splintercell 3. Solen skuggas av den och med SM 2.0 blir skuggan helt avklippt i stället för att ha en mjuk och diffus övergång som med SM 3.0. Många växter inkl skuggorna från dem som med GF 6-kortet vajjade mjukt stod med 9700Pro blickstilla. Spelet har också stöd för en slags "hårdvaruskuggning" som bara är möjlig med Nvidiakort. En funktion som fanns redan i GF 4Ti (SM 1.4) och stöddes av det gamla Call of Duty, och som även återfinns i t ex Doom 3.

 

Nåväl, bäst jag avbryter mig själv innan det här slutar som en roman. ;)

 

P.S. 9700Pro har iaf stöd för bloom Stålis. Spelade faktiskt Deus Ex 2, Thief 3 och Hitman 3 med det kortet och med bloom aktiverat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt ute och cyklar fanns det väl även någon slags skuggning i Doom 3, som enbart funkade på Nvidiakort? Och den där mjuka övergången i skuggningen är väl vad som brukar kallas soft shadows? Men den borde väl även funka på Atis nya kort?

 

Det ideala vore ju om spelen vore transparenta mot gränssnittet, eller hur jag ska uttrycka det. Dvs att spelen anropade DirextX eller OpenGL-funktioner, och att dessa sedan utfördes på respektiv kort på ett för kortet så optimalt sätt som möjligt, så att spelen blev oberoende av hårdvaran de spelades på. Men programmeringen är väl inte där riktigt än, om den någonsin kommer dit. Eller vill?

 

Kommer du ihåg att jag en gång gav en länk till en demo på HDR som funkade på DirectX 8-kort? Jag laddade ner dem och testade, så jag har alltså kört HDR på mitt 5900 U-kort... Det visar ju bara att det framförallt handlar om programmering egentligen. Men de korten då var för långsamma, så det blev inte mer än demo-HDR, och nu när det finns effektivare verktyg så antar jag att det helt enkelt är det som styr hur man programmerar. Valves sätt att skapa HDR för SM 2.0-kort (läs enbart Atis 2.0-kort) kräver ju mer ansträngning än SM 3.0-varianten efter vad jag har förstått, men det är ett beslut de aktivt tog för att de ville stödja fler kort. Men de utnyttjar inte flyttal utan bara heltal, vilket inte ger samma flexibilitet.

 

Och inte för att jag kan så mycket om det, men med DirectX 10 får vi tydligen ett nytt begrepp. Inte bara pixel shader och vertex shader, utan även geometry shader... Alltså ännu mer programmering, men nu även med möjlighet att dynamiskt skapa strukturer.

 

Något helt annat: i maj verkar det som att PhysX-kort ska börja säljas, nu när spel börjar komma. Jag lär inte skaffa något i första taget, får väl se vad de kommer att kosta, men de ska bli kul att se vad de gör:

http://physx.ageia.com/footage.html

 

/m

[inlägget ändrat 2006-04-21 05:48:30 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med det Stålis, är ju att tekniken utvecklas långt snabbare än standarderna gör. Detta eftersom att standarder är krångliga att sätta i praktiken och ändra på när de väl är gjorda. Hela processen tar mångfalt mer tid än att bara implementera stödet.

 

Därav har du ju DirectX interface som är standardanpassade för att fungera optimalt på alla kort som finns på marknaden som stöder den standarden öppet.

 

Men nackdelen är ju att eftersom tekniken går snabbt framåt implementerar även varje grafikkortstillverkare optimerade algoritmer för att göra olika saker ännu bättre och ännu snabbare - men directx/opengl standarder hänger inte med.

 

Därför måste spelutvecklarna göra specifika implementationer som inte stöds på alla grafikkort om de verkligen vill hänga i teknikens framkant.

 

Skulle man bara hålla sig till standarderna som finns skulle grafiska framsteg i spel bara ske med en par års mellanrum - och visst, fokus kanske är snett nuförtiden när man bara ska göra snyggare och snyggare istället för att koncentrera sig på en solid implementation av spelen :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det roligaste spelet just nu MÅSTE ju bara vara The Elder Scrolls : OBLIVION.

 

Kolla bara här: www.elderscrolls-oblivion.com

 

Redan massor av mods och ändringar för de som vill vinkla spelet på sitt eget sätt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Om spel är underhållning så stavas det O B L I V I O N..! Det är totalt sett kanske det bästa jag nånsin lirat, och det säger inte lite. Första spelkonsolen jag började spela på som liten var en Intelivision från typ skiftet mellan 1970-80-talen... :) Ett ohyggligt gammalt fornfynd. Synd att man inte har den kvar... kanske hade den varit värd lite pengar idag..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett senkommet tack för poängen! :-)

 

Hittade en artikel till just om Oblivion och cpu:er på Firingsquad:

http://www.firingsquad.com/hardware/oblivion_athlon_64_x2_fx_cpu_performance/

 

Slutsatsen är att Oblivion som är optimerat för dubbelkärnade processorer drar nytta av det, och att det ger märkbar förbättring i lägre upplösningar, men när kvalitetsinställningarna ökas och tyngden läggs på grafikkortet jämnas resultaten ut.

 

Jag tycker att det påminner om jämförelsen mellan högprestanda- och vanliga minnen - var det Xbitlabs som gjorde den? - där det också var en tydlig prestandaskillnad när grafikkortet inte var nämnvärt stressat, men när man gick upp i kvalitet i grafiken jämnades skillnaden ut.

 

Synd att de inte testade i 1024x768, det känns som att det kan vara 'spelbarhetsgränsen' för många i Oblivion.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Svåger RN "lurade" på mig ett spel "tror" det heter Oblivion.

 

Det är värre än dom tyngsta drogerna man kan tänkas använda.

Har nu fastnat i ett RPG spel, jag som bara har spelat FPS av god årgång.

Har bara på några veckor spelat 107 timmar, och uppnått level21,

och inte har jag varit mer än till tre städer än.

 

Så om ni inte har ett liv i det verkliga, så spela Oblivion, men se först till att du inte har några måsten här i det verkliga livet typ sambo, hus, hundar eller trasig bil.

Räkna även med att var ständigt trött, (fast du sover i spelet) och alltid ha svärdet tillhands.

 

Som spel är Oblivion helt OTROLIGT men ser man det som en drog så är det fruktansvärt.

 

;)

Tlax

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tlax, du saknade ju ett fritt spel i stället för alla toklinjära sådana! ;-) Min speltid är nu 92 timmar, jag har uppnått level 12 och besökt samtliga städer hittils. Har nämligen haft uppdrag till varje stad för gillet jag är med i (mages guild). Konstigt att din karaktär har blivit nästan dubbelt så stark som min under ungefär samma speltid. Kanske en Nord går upp i level oftare än en Battlemage? Men jag tror inte det. Jag har utforskat väldigt få grottor, kloaker o dyl och har därmed kanske haft färre avskum att bekämpa. Men har å andra sidan slagits inne i många portaler i stället...

 

Håller iaf med om att spelet är starkt beroendeframkallande, hoppas att det inte börjar klassas som narkotika snart. ;-) Även om man säkert kan drabbas av en och annan psykos av det! ;)

 

[inlägget ändrat 2006-04-26 15:36:22 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad man väljer som Major och Minor Skills.... Har du Sneak, Acrobatics, Athletics tex som Major och hoppar, smyger och springer omkring levlar du upp ganska snabbt.

 

Problemet med att levla upp i Oblivion är att monster och så levlar upp samtidigt så du kan bli arena mästare som lvl 10 utan större problem men det kan vara svårare som lvl 30.......

 

Finns ett par mod som tar hand om sådana grejer, tex:

 

Oscuro's Oblivion Overhaul - http://www.elderscrolls-oblivion.com/index.php?option=com_remository&Itemid=16&func=fileinfo&id=170

 

Men man ska nog vara lite aktsam om vilka mod man installerar, lätt att förstöre hela spelet genom at skjuta på svårighetsgraden eller börja fuska....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Host.. Arena champion vid level 10? Man kan ju bli det vid level 1 i princip.

 

Och ja, det bästa är att ha en mix där några skills av det som passar din karaktär som major faktist är minor, så att levlandet saktar av lite men du ändå får bra start-skills.

 

Min nuvarande level 13 warrior är nära odödlig eftersom jag utvecklat mina minors ohyggligt mycket vilket gett mig bra bonus modifiers och bra skills vs de skalade monstren. Jag kan stå i skuggan och mata oändligt med 6X sneak attacks utan att de ser mig fastän de står rakt framför vända mot mig :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om det att 1024x768 saknas... tycker det är lite irriterande faktiskt. Jag tror nämligen att många använder just den bildstorleken – 1024x768 är säkert fortfarande mer av en "standardstorlek" än vad 1280x1024 har lycktas bli ännu. Alla har inte monsterkort som orkar högre, inte ens ett extra steg upp till 1152x864 och då ännu mindre så klart till 1280x1024 (eller 1280x960 om bilden fortfarande ska få behålla proportionerna 4:3 i stället för att ändras 5:4). Det här tipset...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=826642

...var förresten ett bra initiativ från dig även om ingen har gett dig nåt mothugg där än så länge. :-)

 

Undrar iaf om en motsvarande utplaning mellan processorerna hade skett i 1024x768, som i 1280x1024? Jag tvivlar faktiskt på det. Bara av att gå ner typ mellan 1-2 steg i bildstorlek är ju bland det absolut mest effektiva man kan göra för att underlätta för grafikkortet. Och skillnader processorerna emellan hade av en sån sak kanske fortfarande varit tydliga (i 1024x768), om än inte fullt lika stora som dem var i 800x600..?

 

[inlägget ändrat 2006-04-26 18:52:55 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...