Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder från digital kamera till datorn?


tke100

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en ny digi-kamera. Jag har fungerat på den här saken: är det bättre att över föra bilderna till datorn med egna usb-kabel eller är det nyttigt att sköpa en minneskorts läsare?

 

Jag skulle också vilja veta om det är bättre att bevara bilder i hårddisk eller brenna till cd eller dvd disk?

 

 

Hälsningar,

 

- Tomi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har fungerat på den här saken: är det bättre att över föra bilderna till datorn med egna usb-kabel eller är det nyttigt att sköpa en minneskorts läsare?

 

Minneskortläsare tycker jag är smidigast.

 

Visst, kameran går också via USB-kabel, men skulle batteriet ta slut just vid överföringen så är det lite fucked up.

 

Jag skulle också vilja veta om det är bättre att bevara bilder i hårddisk eller brenna till cd eller dvd disk?

 

Har själv funderat kring det.

 

En hårddisk kan ju krascha och CD/DVD-skivor håller inte all evighet.

 

Fotopapper bryts ned av ljuset.

 

Tja, vad ska man göra? :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk kan ju krascha och CD/DVD-skivor håller inte all evighet.

 

Fotopapper bryts ned av ljuset.

 

Tja, vad ska man göra? :-)

Ha allt viktigt på två ställen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Ha allt viktigt på två ställen.

 

Det har jag också. CD-skivor med bilder har jag dubbla exemplar av plus att jag har bilderna på en partition på hårddisken.

 

Allt för att vara på den säkra sidan om något skulle gå åt skogen. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD-skivor med bilder har jag dubbla exemplar av plus att jag har bilderna på en partition på hårddisken.

 

Jag tycker att de viktigast dokumenten (t ex egna bilder) bör man förvara på två fysiskt skillda platser. Visst är det bra att både bränna och ha på disk men om man får inbrott eller ännu värre det börjar brinna så är det inte tillräckligt. Veckovis så för jag över mina bkp till en god väns FTP (andra lagrar sina viktiga data på min FTP), krypterat naturligtvis.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga här - det allra minsta man SKA göra är att ha bilderna i minst två kopior. Det behäver ju inte vara så illa att en disk går sänder, det kan ju vara så enkelt att man råkar trycka på fel knapp och så vipps så är ett års bilder bortraderade.

 

Själv använder jag alltid minneskortläsare, känns smidigare så, man slipper fippla med sladdar. Dessutom har min kamera "bara" USB1-interface så det går dessutom snabbare med kortläsaren. Och för det tredje så verkar kopieringen genom kameran dra en icke obetydlig mängd ström och det kan ju vara tråkigt om batteriet tar slut bara för att man ska tömma minneskortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Som sagt tidigare:

- sladd drar mycket batteri (egen erfarenhet), alltså skaffa minneskortsläsare (kan även skriva, funkar alltså precis som USB-minne)

- Lagra på fysiskt två ställen (obs ej samma media om det senare visar sig vara fel på brännare/skivor), helst olika lokaler, t ex HD och nätet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...