Just nu i M3-nätverket
Jump to content

TV kort och bärbar dator - vad behövs?

karpaj

Recommended Posts

min fråga är: vad behövs för att koppla den bärbara datorn till kabel tv anslutning och se tv-n via datorn?

Jag har en bärbar dator: Acer 2310, Intel Celeron M processor 370; 1,5GHz, 400MHz FSB; 512MB DDR; 15,4 WXGA wide TFT LCD, 60GB delad hårddisk; USB 2 anslutningar och Windows XP. Tv-n tittar vi via kabel tv (Comhem).

Jag läste om den Hauppauge WINTV PVR USB 2.0 men det krävs Pentium® III processor 733MHz , 128MB RAM och jag processor M 370.

Kan ni vara snälla och ge mig råd vad jag behöver köpa eftersom jag inte kan någonting om hur detta fungerar och vad behövs utöver DVB-T kortet.

Tacksam för hjälp

Titta via kabel... Enklast är om du nyttjar digitalboxen (om du har en) och ansluter denna till datorn via s-video (eller komposit). Analoga kanaler kan du ta emot med ett analogt TV-kort, digitalkort för kabelTV (DVB-C) är ej vanliga. Detta delvis eftersom olika bolag ofta pratar olika dialekter...

Vad jag skulle rekommendera, utan att säga något specifikt kort, är ett externt DVB-T kort (för marksänd TV) som även klarar analoga signaler samt har ingångar för s-video/komposit.

Vad gäller prestanda kravet - osäker på hur Pentium M står sig mot Pentium III men nog borde din dator klara av det kortet du angivit? Någon annan som kan ge några ord i denna fråga?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

vad behövs utöver DVB-T kortet.

Det du inte skall köpa är ett DVB-T kort (skall du få någon bild på ett DVB-T så måste du skaffa dig en egen antenn för Comhem filtrerar bort de marksända digitalkanalerna). Vill du köra digitalt in i datorn så skall du ha ett DVB-C kort. Vilket DVB-C kort som du bör välja vågar jag inte säga då jag inte har Comhem men om du kollar detta forum så kan du få bra tips http://www.comhit.net/index.php

Men du kan även göra som Monshi föreslår och koppla in boxen via s-video eller komposit till ett analogt TV-kort.

Jag läste om den Hauppauge WINTV PVR USB 2.0 men det krävs Pentium® III processor 733MHz , 128MB RAM och jag processor M 370.

Har själv ett WINTV PVR USB 2.0 och det kort som jag har provat som tar minst CPU. Provade på min slöa Via Epia burk och det funkade bra vilket inget av de PCI kort som jag har provat har gjort. Jag vågar inte garantera att det funkar på din dator men chansen är nog väldigt god om du inte spelar in med högsta kvalitet (12Mbps). Dock så tycker jag att du bör skaffa lite mer minne.

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...