Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor.


.Tompa

Rekommendera Poster

Hej hej, jag funderar lite på en sak här.

Detta är de delar jag hade tänkt att använda i mitt första dator bygge.

 

AMD Opteron 144

Asus A8R-MVP

Geil Dual-Channel kit 1024mb DDR466

Sapphire X1600XT 256mb eller Radeon X800GTO

Chieftec Miditower

Sweex 650-watt nätagg

 

Men jag undrar om ni har någon synpunkt gällande processorn? Jag tvivlar lite... vet inte varför. om ni tänker på någon annan del får ni gärna säga det men det är processorn jag tänker mest på.

Som 15-åring har man en budget. har lagt den på 9000:- kanske inte mycket men man får ju uppgradera senare, eller hur? :)

 

Jag har ett krav gällande Processor, minst en 2.0GHz.

Är Intels budget processor Concore (eller vad den nu hette) något att tänka på?

Ska jag bygga en dator eller ska jag bara tok uppgradera min (egna) Dell Dimension 4400, men blir det inte problem med storleken på chassit när man monterar nytt moderkort och sånt?:thumbsup::thumbsdown:? Suck, Ge mig gärna några lärande trådar.

Mvh

/Ompalaz

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-16 20:48:13 av Ompalaz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du du ska köpa opteron (som är en serverprocessor). Skillnaden mellan en opteron och en vanlig athlon64 är att opteron är gjord för multiprocessorsystem med upp till åtta processorer och kan hantera 8GB minne menad Athlon 64 klarar 4GB. behöver du mer än 4?

-----------------------------------------------

Mikael Karlsson

Pluggar Nätadministration/Systemteknik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du du ska köpa opteron (som är en serverprocessor). Skillnaden mellan en opteron och en vanlig athlon64 är att opteron är gjord för multiprocessorsystem med upp till åtta processorer och kan hantera 8GB minne menad Athlon 64 klarar 4GB.

 

Nej där har du fel, Operton 144 går inte att köra i en dual (även om Operton ursprungligen är en serverprocessor).

 

AMD Opteron 144

Men åter till frågeställaren, vad gäller processor så tycker jag att det är ett utmärkt val. En Operton är nog det mest prisvärda som finns just nu alla kategorier (om man inte vill ha dubbla kärnor), i synnerhet om man tänker klocka (kolla stepping på processorn då det skiljer i deras överklockningspotential).

 

Asus A8R-MVP

Klart godkänt kort.

 

Geil Dual-Channel kit 1024mb DDR466

Har du råd så tycker jag att du skall satsa på 2GB på en gång.

 

Sapphire X1600XT 256mb eller Radeon X800GTO

Båda duger om du inte är spelare men om du har råd och tänker spela så bör du nog gå upp en prisklass.

 

Chieftec Miditower

Bra låda om än lite tråkig (personlig åsikt), lite Volvo 740 - varning:)

 

Sweex 650-watt nätagg

Köp inte! Anses av de flesta som skräp, välj ett med lägre effekt men av bättre fabrikat. Titta lite i den här tråden:

http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=626770

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, tack så mycket. Men Nisse, vad tycker du jag ska ha för chassi som kan möjligt passa, något annat nätaggregat förslag?

RAMen får nog vänta lite eftersom jag gärna ska satsa på ett halvschysst grafikkort. (ska kunna spela Call of Duty 2 :))

Tar gärna emot fler tips!

PS Hoppas på en klock vänlig dator. DS

mvh

/Tompa

 

[inlägget ändrat 2006-04-17 16:21:41 av Ompalaz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tycker du jag ska ha för chassi som kan möjligt passa

Det är absolut inget fel på Chieftec Miditower, det var inte så jag menade. De är bra att bygga i och man får plats med ganska många diskar. Något alternativ som är bättre för de pengarna har jag inte.

 

något annat nätaggregat förslag?

Själv är jag lite fötjust i Antec men de är lite dyra. Här är en test av lite dyrare aggregat http://www.tomshardware.se/diverse/20060207/ Förstår om du tycker att det är lite "surt" att lägga uppåt en tusenlapp för ett aggregat men det är väl investerade pengar. Här är ett test till, det är visserligen ett år gammalt men det har inte hänt så väldigt mycket på nätaggregatsfronten http://www.tomshardware.se/diverse/20050315/ Ett test till http://www.64bits.se/recensioner/bqt-p5-470w/index.php

 

RAMen får nog vänta lite

Visst klarar du dig med 1GB. Det tråkiga är att om du har fyra minnesplatser och stoppar i 2 x 512 och senare vill köpa till 2 x 512 så kan du inte köra minnet i full hastighet. I praktiken så spelar det inte så stor roll men jag tänkte att du skulle känna till det.

 

För att summera så tycker att jag att du har valt bra komponenter som matchar varandra prestandamässigt. Detta med ett undantag, nätaggregatet! Jag tycker verkligen inte att du skall köpa Sweex 650-watt.

 

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst klarar du dig med 1GB. Det tråkiga är att om du har fyra minnesplatser och stoppar i 2 x 512 och senare vill köpa till 2 x 512 så kan du inte köra minnet i full hastighet. I praktiken så spelar det inte så stor roll men jag tänkte att du skulle känna till det.

Nu hajjar jag inte riktigt, varför skulle jag inte kunna få ut det hela?

Jag hade tänkt att köpa 2Gig Ram senare, så klart:). Men det kommer att få vänta för jag är rätt sugen att bara sätta ihop allt och lära mig mer om datorernas insida. Dock vill jag ju ha en dator som man kan använda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hajjar jag inte riktigt, varför skulle jag inte kunna få ut det hela?

 

Det är en begränsning i processorns minneskontroller (gäller inte bara Operton utan alla 64-bitars AMD processorer) när man kör dual channel. I praktivken så spelar det inte så stor roll.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när vi ändå är igång:)

 

Jag vet inte riktigt vad dual channel är. Jag fick dessa delar som tips .

 

Är AMDs Processorer bäst då? Finns det inte andra ,ärken som man kan tänka på?

Jag kommer nog satsa på en Athlon om jag kör på någon från AMD.

 

Hört att det är stor efterfrågan på just den Opteron, och var det inte bara ett få antal av Opteron som kunde monteras i stationära? Opteron är väl ändå en server processor? Får inte riktigt ihop det här, det är många delar som inte fungerar ihop pga att de är från olika fabrikat.

(om jag fattat det rätt) Hur är man då säker på att ett Asus moderkort fungerar ihop med tex en processor från AMD typ Athlon?

 

En annan fråga, ska man köra på ett integrerat ljudkort eller ett kort?

Med integrerat kan man väl inte köra på 5.1 eller fler än 2 högtalare.

 

tack tack.

Mvh

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad dual channel är.

Genom att köra två minnesstickor parallellt så ökar minnesbandbredden och därmed prestanda. Hur mycket prestanda ökar varierar från applikation till applikation. Men man kanske kan gissa på ca 10%.

 

Finns det inte andra ,ärken som man kan tänka på?

Intel är ett alternativ. Intel eller AMD är något av en smakfråga men man brukar säga att AMD är att föredra då det gäller spel. Jag vill nog påstå att man får mer prestanda per krona och en svarlare dator om man väljer AMD, å andra sidan så är Intel bättre på t ex videoredigering.

 

Opteron är väl ändå en server processor?

Visst Operton ingår i AMD:s serie av serverprocessorer men just den du nämnde (och alla andra Operton som heter 1xx) passar utmärkt även i en desktop.

 

Hur är man då säker på att ett Asus moderkort fungerar ihop med tex en processor från AMD typ Athlon?

Köper du ett kort som har samma sockel så är det inga problem.

 

En annan fråga, ska man köra på ett integrerat ljudkort eller ett kort?

Eftersom du har en tajt budget så tycker jag att du skall nöja dig med det inbyggda kortet. Men visst det blir bättre ljud och mindre CPU belastning i spel med ett av de nya korten från Creative.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ljudkort från min gammla dator Dell Dimension 4400, man skulle inte kunna ta det? Jag tycker att jag får väldigt bra ljud från det och mina högtalare, ett eget litet surround system, två högtalare är väldigt gammla och de 2 andra något nyare som bidrar men mera bar, och så har jag en bas låda. Enligt mig tycker jag att jag får ett bättre och klarare ljud än på våran nyare HemPC som har ett 5.1 system och ett Creative kort verkar det som. så jag skulle vilja behålla mitt ljud, älskar det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er nya HemPC har förmodligen ljudkortet på moderkortet men jag har inga åsikter om vilket som låter bäst då jag ju inte lyssnat på något av dem. I ditt läge så skulle jag inte köpa ett separat ljudkort utan lägga alla pengar på grafikkortet och kanske minne. Ljudkort kan du köpa till senare om du anser att du behöver ett.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ljudkort från min gammla dator Dell Dimension 4400, man skulle inte kunna ta det?

 

Jo om det är ett PCI kort

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ytterligare lite frågor.

 

Vilket grafikkort tycker ni är är bra? (som ligger i en rimmlig prisklass)

 

(varning för idiotfråga) Hur ser man om något har samma sockel?

 

Hur många hårddiskar tror ni att det finns plats för i Chieftec Miditower?

Det verkar finnas en Chieftec Miditower serie. vilken är då "bäst" av dessa?

o

ch sista (nuvarande) frågan, Ska man köra Linux, trivs dock utmärkt med WinXP, varför skulle man vilja byta. Fungerar alla Win XP program i Linux?

Linux är väl till för de som vill utforska och mixtra med sin burk?

Mvh

/Tomas

 

[inlägget ändrat 2006-04-19 19:18:55 av Ompalaz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många hårddiskar tror ni att det finns plats för i Chieftec Miditower?

Det verkar finnas olika Chieftec Miditower chassis. vilken är då "bäst" av deras?

 

Jag har fem diskar i mitt "Chieftec" och det är inga problem. I hårddiskracken får det plats max 6 diskar men då anser jag att kylningen blir för dålig. Men det går bra att montera diskar även i 5 1/4 platserna (minst 3 stycken).

 

Ska man köra Linux, trivs dock utmärkt med WinXP, varför skulle man vilja byta

Nej det skall man inte:) Jag har mycket bra att säga om Linux men något operativ för skrivbordet är det inte, må vara att fanatikerna kommer att säga emot mig men jag kan inte bry mig mindre:)

 

Fungerar alla Win XP program i Linux?

Nej inga XP program fungera i Linux. Visst finns det program som gör att man hjälpligt kan köra XP program under Linux men då är det enklare att köpa sig en 386 burk.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket grafikkort tycker ni är är bra? (som ligger i en rimmlig prisklass)

 

Beror på vad du ska ha det till. Vill du kunna spela nya spel med nya effekter, eller ska du inte spela alls? Och vad är rimlig prisklass?

 

X1800 GTO tycker jag är ett intressant alternativ, den här veckan väldigt bra pris hos Komplett, 2300: (veckans erbjudande):

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=319064&cks=WYO

 

Presterar efter vad jag förstått väldigt bra i Oblivion, just Foliage Area med HDR verkar vara extremfallet, men ändå:

http://firingsquad.com/hardware/oblivion_mainstream_performance/page9.asp

 

Köp i vilket fall ett kort med SM 3.0-stöd, dvs hellre X1600XT än X800 GTO.

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat på dessa graffekort, vad tror ni, vad är skillnaden?

 

Gainward GeForce 7800GT 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7800GT-512-GS-GLH-DD"

 

Gainward GeForce 7800GT 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7800GT-512-GS-GLH-DD"

 

Gainward GeForce 7900GT 512MB,1,2ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7900GT-512-GS-DD"

 

Gainward GeForce 7900GT 512MB,1,2ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7900GT-512-GS-DD"

 

Edit-- Det här också.. Gainward GeForce 6800GS 512MB GDDR3, PCI-Express,"BP6800GS-512-TV-DVI"

 

Just nu tittar ja på graffekort från komplett.se, vet ni någon annanstans man kan köpa billigare kort?

 

Tips om "billiga" företag/sidor uppskattas!

[inlägget ändrat 2006-04-26 22:21:55 av Ompalaz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...