Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AC97, problem med line in


Alan1000

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag undrar om det är någon som kan ha svaret på följande fel:

 

Det integrerade ljudet på mitt moderkort P5S800-vm fungerar inte riktigt som det ska. Utljudet fungerar bra så det går att lyssna från datorn. Men när jag vill spela in ljud till videoredigering så hittar datorn ingen in signal från Line in-porten. Jag har provat alla olika inställningar i Volymkontrollen, bockat för line in osv. Micken fungerar inte heller.

Jag har service pack 2 och tror att det kan ha med den att göra. Kan jag ha fel?

På Direct X:s diagnostikverktyg står det under "Musik" att Realtek AC97 Audio på IN/ut att det bara är utdata. Vet någon hur man ändrar denna inställning?

Jag har EZ conection som följde med ljuddrivrutinerna. Den känner av om man stoppar in en kontakt i Line in porten, så jag tror att hårdvaran är korrekt.

Jag har även provat laddat ner andra drivrutiner till ljudkortet utan framgång. Ytterligar en sak är att när jag spelar musik från datorn och aktiverar line in porten i så blir utljudet från datorn helt kass. Så Line in portens aktivering påverkar något.

 

Kan någon hjälpa mig med detta. Problemet är att jag har en desktop som behöver ha en low profile ljudkort om jag ska köpa ett nytt. Men jag vill helst att det interna ljudet ska fungera korrekt.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

 

MVH

 

Anders Ahqvist

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Realtek AC97 Audio

Dett är ett onboardkort och drivrutinerna tillhandahålls av moderkortstillverkaren.

 

För ditt moderkort P5S800-vm på ASUS hemsida under fliken driver hittar du till Ljudet

 

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5S800-VM

 

Jag vet inte om du testat dem.

 

En av våra datorer har en trasig mick-ingång i frontpanelen så jag får koppla in micken på ljudkortet, kan också vara en felkälla.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TAck för hjälpen...

Jag har varit inne där och kollat, tagit hem ngn. driver.

Men vilken är det jag skall ha då?

Jag har SP2. Är det samma drivers som till en vanlig XP det?

Eller är det 64 bit eller ngt?

 

VAd skilljer SP1 och SP2? Om jag skulle vilja prova installera till SP1?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har SP2. Är det samma drivers som till en vanlig XP det?

 

Jag kommer inte in på siten idag, den kanske ligger nere så jag kan inte ge dig något exakt svar just nu.

 

Installera av de du försökt installera tidigare först.

 

Ja du ska ha den för realtek ljudet på fliken driver, fungerar inte den senaste versionen så kan du testa en tidigare för OS XP det står datum på dem. Betaversionerna kan du ju hoppa.

inte 64 bit

 

 

 

VAd skilljer SP1 och SP2? Om jag skulle vilja prova installera till SP1?

 

Här finns att läsa om SP1 & SP2 och vad de gör. Det går tydligen inte att hämta SP1 längre.

 

http://support.microsoft.com/?scid=kb;sv;322389&spid=1173&sid=global#EQACAAA

 

http://support.microsoft.com/?scid=fh%3b%5bln%5d%3bxpsp2getinstall

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för all omtanke att hjälpa!

 

Tyvärr så installerade jag den senaste uppdaterade drivrutinen för moderkortets audio funktioner. S/PDIF in funktionen försvann under "Sound Effect":s, en funktion mindre. Så det måste ha varit någon tidigare version än den som jag har på skivan. Men när jag provade skivan igen så fick jag inte tillbaka tidigare inställningar igen =(.

 

Jag provar att ladda hem en annan diriver från REaltek:s hemsida nu. Vi får se hur det går.

 

Annars känns det ganska låst med detta.

 

En fundering: På moderkortet sitter det 4-pinnars portar för CD & AUX. Kanske man kan koppla in line in ljudet på dem? Finns sådana kablar tro? Från LAudio & RAudio till 4 pins kontakt direkt till moderkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering: På moderkortet sitter det 4-pinnars portar för CD & AUX. Kanske man kan koppla in line in ljudet på dem? Finns sådana kablar tro? Från LAudio & RAudio till 4 pins kontakt direkt till moderkortet?

 

Där förlorade du mig...jag kan inte.

Jag TROR att det är samma men till en frontpanel.

Har du inget inkopplat på de kontakter du använder?

Brukar vara en "klump" fast direkt på kortet.

 

Eforum jag anropar...känner att jag är på hal is.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja,

 

klumpen sitter på moderkortet och de ingångarna har jag mina högtalare som fungerar och mic in samt line in. (Mic och line in är de som jag inte kan få att fungera)

 

På min desktop har jag även mic in och Audio ut på frontpanelen. Dessa har jag kopplat via en 8-pins kontakt på moderkortet. Brevid denna plats på moderkortet sitter det 2 st 4-pins portar där det står Aux och CD.

Det är dessa två jag undrar om det finns kablar till och om man kan koppla Line in ljudet till dem istället för Line in porten på baksidan, pga att den line in på baksidan inte fungerar.

 

Tack en gång till för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...