Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur många partitioner rekommenderas?


fenderbender

Rekommendera Poster

fenderbender

Ledsen om jag startar en massa trådar etc, men jag behöver verkligen svar på ett gäng frågor just nu.

Jag ska ju somsagt installera om mina föräldrars dator imorgon. Nu undrar jag om det är rekommenderat att lägga xp på en egen partition? Jag tänkte göra tre partitioner på den hd som mina föräldrar har (den är på ca 120gig), en med xp på, en med program på och en som lagringsyttrymme. Finns det nackdelar etc, med att göra så?

 

Hur stor skall partitionen med windows vara?

 

[inlägget ändrat 2006-04-15 00:13:42 av Zdravkovic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Och Glad Påsk!

 

Windows XP tar mycket utrymme, så ge systempartitionen minst 20GB. Själv har jag det på min dator som är på 200GB, men tycker ändå att man kunde göra systempartitionen till runt 40GB. Fler program än man anar lägger också beslag på utrymmet i systempartitionen.

 

Bra att partitionera så som du föreslår!

 

Lycka till!

 

Klara

 

[inlägget ändrat 2006-04-15 00:22:22 av Klara]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Jag skulle skapa 2 partitioner, en för systemet och program och den andra för data/lagring.

 

Varför inte ha en egen partiton för programmen? Eftersom dom flesta program lägger in massa saker i registret plus atten del lägger in filer i windows katalogen så måste man ändå installera om programmen om man installerar om windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Gunnar Dahlström skrev:

Varför inte ha en egen partiton för programmen? Eftersom dom flesta program lägger in massa saker i registret plus atten del lägger in filer i windows katalogen så måste man ändå installera om programmen om man installerar om windows.

 

Blir ju lite problem när du senare installerar om XP. Då får du bara dra en massa genvägar till programmen, som du installerat på den andra partitionen.

 

I så fall en partition där du lägger program.exe-filerna som du laddar ned, så slipper du leta efter CD-skivor när du ska installera programmen efter en

ominstallation.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP i sig väger in på ca 3-4GB så en systempartion på ca 10GB borde vara fullt tillräcklig för de flesta (undantaget dem som installera många spel).

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström
Blir ju lite problem när du senare installerar om XP. Då får du bara dra en massa genvägar till programmen, som du installerat på den andra partitionen.

Eftersom många (dom flesta) program kräver att man installerar dom för att kunna köra dom så ser jag inte det som något problem. Visst det finns program som man bara kan köra utan att installera men många av dom programmen jag kör kräver att dom installeras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du missuppfattade Gunnars mening:

Varför inte ha en egen partiton för programmen?

 

Han föreslog inte att man skulle ha en egen partion för programmen ochn har ställde just denna fråga och svarar sedan själv på just varför man inte ska ha en egen partion för programmen utan att de lämpligast läggs på samma partion som windows.

 

En egen partion för nerladdade programfiler verkar väldigt onödigt.

 

Bäst är nog att ha en partion där man installerar Windows + Program och en partion där man lägger annat såsom dokument, musik, filmer, nerladdade installationsfiler osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mattias C skrev:

En egen partion för nerladdade programfiler verkar väldigt onödigt.

 

Det är ju en smaksak.

 

Jag tycker det är bra att ha det uppdelat och inte allt på en och samma partition som du föreslår.

 

Bäst är nog att ha en partion där man installerar Windows + Program och en partion där man lägger annat såsom dokument, musik, filmer, nerladdade installationsfiler osv.

 

Sen missförstod jag säkert frågan också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det är ju en smaksak.

Minst sagt, jag har sett folk som är kategoriseringsgalningar med 10-15 partitioner - var och en väldigt specifik till sitt innehåll. Vad jag inte förstår är varför dessa personer inte bara använder de excellenta objekten Mappar =) Ibland krånglar folk verkligen till det för sig tycker jag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra att ha det uppdelat och inte allt på en och samma partition som du föreslår.

 

Det sak jag inte, jag sa att man lämpligen hade en partion där man lagrade windows och sånt som ändå måset installeras om efter en ominstallation av windows, dvs programvaror.

Sen har amn en paerion med sådan man vill ha kvar även eftr en ominstallation, dvs installationsfiler, dokument, evetuell film och musik.

 

Ser inte riktigt vad fördelen skulle vara att exempelvis ha en partion för musik och en för filmer.

 

Möjligen kan jag tänka mig att det skulle finnas en poäng med en tredje partion som man har som arkiv där man lägger saker man vill spara över tid och inte har så mycket läs och skrivoperationer för för att minimera rsiken för skadade sektorer i just den partionen fast då är det bättre att ha sådant på en separat disk, kanske tom i en separat burk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Möjligen kan jag tänka mig att det skulle finnas en poäng med en tredje partion som man har som arkiv där man lägger saker man vill spara över tid och inte har så mycket läs och skrivoperationer

 

Lite av min poäng med mitt partitionsförslag. Programfilerna i ett arkiv som du sparar under en längre tid. Bara att droppa ned filerna där när du installerat programmet ifråga. Skriv gärna versionen på programmet också i mappnamnet där du förvarar programmet.

 

Istället för att sitta och rota igenom DVD/CD-skivor varje gång du behöver installera programmet. Kanske inte så ofta, men dyker en uppdaterad version upp på webben så är det smidigt att ha på en partition. Du kan snabbt kolla upp om du har senaste versionen.

 

En backup är förstås bra att ha på CD/DVD.

 

Ser inte riktigt vad fördelen skulle vara att exempelvis ha en partion för musik och en för filmer.

 

Går ju snabbt och smidigt vid en backup.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att sitta och rota igenom DVD/CD-skivor varje gång du behöver installera programmet. Kanske inte så ofta, men dyker en uppdaterad version upp på webben så är det smidigt att ha på en partition.

 

Men varför inte bara lägga filerna i en mapp på partionen som inte innhåller systemet?

 

Men men ... de finns ju de som tycker att det är en smart ide att dela upp disken i fem partioner http://www.tsv14.net/ (det finns folk till allt):)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Men varför inte bara lägga filerna i en mapp på partionen som inte innhåller systemet?

 

Jo, det kan man också göra.

Då blir man inte av med rubbet om systemet kraschar.

 

Hur man sen tycker är smidigt är ju en personlig smaksak.

 

...det var bara ett förslag jag kom med.]

 

Men men ... de finns ju de som tycker att det är en smart ide att dela upp disken i fem partioner http://www.tsv14.net/(det finns folk till allt)
:)

 

Jo, det finns ju det. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har 13 partioner på min Linuxburk men där är ju förutsättningarna annorlunda.

 

En sak kan vi iaf enas om, det finns många skolar i hur man partionerar.

[inlägget ändrat 2006-04-15 17:15:35 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir man inte av med rubbet om systemet kraschar.

 

Tänkte inte på det:) Då kan man ju skapa en D: E: F: G: H: I: J: . . . (ni förstår principen) och sedan lägger man alla dokument som börjar på D på D: partionen . . . alla dokument som börjar på E: läggar man på E: (ni förstår principen). Om en partion t ex Z: blir korrupt så försvinner bara dokument som börjar på Z och de är nog inte så många:)

 

 

[Jag bara skojar Stefan, har inte haft någon att reta på hela dagen]

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo L Sjevik

Det hela beror ju på vad man vill uppnå med partitionerandet.

Själv arbetar jag utifrån säkerhetstänkandet.

 

Får du fysikt fel på hårddisken kan du ha hur många partioner som helst, all data försvinner ändå.

 

Mitt tips

 

2 hårdiskar i datorn.

 

2 partioner på den första disken (system och fillagring).

Sätt upp automatisk backup av systeminställningar och filer från den första till den andra hårddisken 2 gånger om dan.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

[Jag bara skojar Stefan, har inte haft någon att reta på hela dagen]

 

Förstår det! :-)

 

Men blir någon partition korrupt, så har man förhoppningsvis tänkt så långt att man har backup.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...