Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mjukvarubrandvägg, vilken ska man välja?


fenderbender

Rekommendera Poster

fenderbender

Jag ska installera om mina föräldrars dator imorgon. De sitter på en minst sagt utsatt telia lina (mängder ad-aware, spyware, virus och allt annat skräp), rekommenderas det att jag satsar på en mjukvarubrandvägg eller klarar sig datorn med windows och alla de senaste säkerhetsuppdateringarna (inkl sp2). Vad rekommenderas egentligen? jag har kört ZoneAlarm en del och gillar det, men hjälper det verkligen?

 

Skulle vara väldigt tacksam om ni hjälpte mig med detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandvägg är ett måste om man har fast uppkoppling, och helst en annan än windows inbyggda.

jag har kört ZoneAlarm en del och gillar det, men hjälper det verkligen?

 

Jag kör själv zone alarm och gillar den också,

det är en av de bättre brandväggarna man kan ha.

Rekommenderas!

 

Och jo det hjälper.

Vill du själv se det så testa portscanna här

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

både med och utan brandvägg så ser du skillnaden.

 

[inlägget ändrat 2006-04-14 20:06:53 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag Kerio Personal Firewall som jag tycker funkar väldigt bra. Var så pass länge sedan jag testade någon annan brandvägg så tyvärr kan jag inte göra någon jämförelse.

 

http://www.sunbelt-software.com/Kerio.cfm

 

Den är gratis, men då ingår inte lika mycket som betalversionen men det behöver man ändå inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Norton Internet Security vilket innebär ett ”komplett” skydd med brandvägg, antivirus m m . Programmet kostar lite, men jag kan definitivt rekommendera det. Det brukar alltid komma i toppen vid jämförelse med andra program.

 

Vill du ha en gratis brandvägg finns förutom ZoneAlarm och Keiro även Agnitum.

 

Dessutom kan du komplettera med att köra Lavasofts Ad-aware SE och Spybot Search & Destroy.

 

 

 

nire: Tack för den länken! :thumbsup: (Jag blev nöjd. :) )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det brukar alltid komma i toppen vid jämförelse med andra program.

Problemet med de flesta jämförelser, tycker jag, är att man sällan bryr sig om att jämföra hur mycket kräm de olika programmen drar ur din processor och ditt minne. Norton är väl knappast känt för att vara ett system som drar små resurser.

 

Det vore faktiskt intressant att höra om det finns någon bra test som genomförs där denna aspekt ges den vikt det förtjänar. Någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där denna aspekt ges den vikt det förtjänar

 

Hur mycket datorn belastas är förvisso en aspekt att beakta, men är det inte betydligt mer intressant hur programmet klarar av att skydda datorn?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men är det inte betydligt mer intressant hur programmet klarar av att skydda datorn?

Inte om det sker på en oacceptabel bekostnad av datorns prestanda. Vad är det för nytta med en säker burk om den i vissa fall knappt går att använda pga de resurser skydden äter upp.

 

Det finns mängder av bra brandväggar som inte förbrukar en bråkdel av vad de största monstren gör och säkerheten är i princip lika hög om de kombineras med en säkerhetsmedveten användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst belastas datorn, men vad menar du med att den belastas på en ”oacceptabel bekostnad av datorns prestanda”? Såå mycket belastas inte datorns system. Har du provat?

Om man har en någorlunda modern dator så är det inga problem. De ”största monstren” har ju många funktioner så det är väl inte konstigt att de kräver lite mer än de minsta programmen. Eller hur?

 

Jag tycker också det kunde vara intressant att kolla hur ”effektivt” ett program arbetar i jämförelse med vad det uträttar. Hittar någon ett sådant test så länka gärna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fenderbender

ZoneAlarm har jag på den ena av mina datorer och det flyter kanon! Tack för all hjälp! Nu vet jag litemer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Såå mycket belastas inte datorns system. Har du provat?

Inte sedan ett år tillbaka då jag skrotade Norton för gott. Visst, som du säger, många funktioner kräver en del men jag anser att Nortons stora system har långt mer funktionalitet än man faktiskt behöver om man bara ser till att använda datorn på ett säkert sätt. Fast för oförsiktiga användare (och dessa finns det många av, det märks inte minst på eforums virus-avdelningar) krävs det väl konstant övervakning från system som dessa.

 

Hursomhelst, jag ska inte mala på mer om detta, ville bara påtala att stort, lättinstallerat och finess-/funktionsrikt inte nödvändigtvis är den bästa helhetslösningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...