Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För varmt för elektroniken?


Tstrom

Rekommendera Poster

Har i vinter köpt en trevlig TV-bänk. Den har glasdörrar i framkant, och är i övrigt sluten, förutom sex hål á ca 70 mm i bakstycket som jag borrat upp.

I skåpet har jag en relativt stor HK-förstärkare, en satellitmottagare, en DVD-spelare och en VHS-spelare. Allt är inte igång samtidigt. Förstärkaren och digitalmotagaren är dock nästan alltid påslagna.

Nu har mottagaren dött! och lite felsökning säger att det är nån komponent i strömförsörjningen som är trasig.

Nu misstänker jag att det är för varmt i skåpet. Det blir ca 30 grader på översta hyllan, och ca 40 grader direkt ovanpå förstärkaren.

Klarar elektroniken av dessa temperaturer under längre tider?

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ca 30 grader på översta hyllan, och ca 40 grader direkt ovanpå förstärkaren.
Det låter inte superkritiskt, men du får se till att värmen kan gå ut i överkant på bakstycket.

 

Jag är själv ute efter bänk med glas, mina nya prylar surrar en aning för mycket så glas framtill vore bra.

 

Du kan inte lägga upp en bild ? eller var köpte du den ? klarar den en 65kg's TV ?

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Den är inköpt på Ikea och heter Leksvik (1295 kr).

Det står att den klarar 60 kg, så 65 ska säkert gå det också.

Det är en trevlig och rymlig bänk. (Se bild)

 

[bild bifogad 2006-04-15 12:33:43 av Tstrom]

823888_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på denna på Stahlands 1835:-

 

-

 

[bild bifogad 2006-04-18 18:45:08 av 0x2A]

823967_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, nu är bilden med också ;)

 

 

 

[bild bifogad 2006-04-18 18:46:22 av 0x2A]

824806_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som 0x2A säger så låter det inte som några jättehöga temperaturer du har, men kan du sänka temperaturen så håller alltid elektroniken längre. (En kraftig förstärkare som belastas hårt behöver alltid god ventilation.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du se fakta om möbelserien: http://www.rowico.se/ . (Modellserien heter Viola).

Bänken på din bild ska klara 75 kg. Även om bänken har hjul så är den vridbara toppskivan väldigt praktisk. :thumbsup: För ventilationens skull kan du ta bort bakstycket. Om den är tungt lastad kan den dock bli lite ranglig om du inte stadgar upp den med en ram baktill (eller så kan du borra upp hål i bakstycket).

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-19 04:11:14 av MC-1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...