Just nu i M3-nätverket
Jump to content

"Oläst e-postmeddelande" - men var då??

Tummen i mitten

Recommended Posts

Tummen i mitten

Jag har nyligen lärt mig snabbstänga datorn genom att använda "Start" - "Stäng av" - "Vänteläge". Nu när jag på nytt startar datorn får jag veta att jag har "1 oläst e-postmeddelande" vid startskärmen där jag kan välja vem jag vill logga in som, även om det på min dator endast finns mitt namn som alternativ. Men på raderna under mitt namn står följande information: "1 oläst e-postmeddelande" samt på nästa rad informeras hur många program jag kör (=körde när jag satte datorn i vänteläge).

Använder Outlook som e-postprogram. Har kollat igenom alla e-mail men kan inte se något av dessa ligga kvar som "oläst" och jag har dessutom i menyn "Redigera" klickat på "Markera alla som lästa". Trots detta får jag samma information nästa gång jag startar upp från vänteläge. Jag tror inte att jag behöver nämna att jag är relativt okunnig när det gäller datorer och program.

Tummen i mitten skrev:

Nu när jag på nytt startar datorn får jag veta att jag har "1 oläst e-postmeddelande"

Detta tar du bort med TweakUI -> Logon -> Unread mail. Bara att bocka ur Show unread mail on Welcome Screen. Se bifogad bild.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

[bild bifogad 2006-04-13 09:41:32 av Maratonmannen]

823337_thumb.jpg

Men vad är det för oläst epost? Jag ser också det meddelandet emellanåt men har aldrig fattat vilket mailkonto som avses.

lizardKng skrev:

...men har aldrig fattat vilket mailkonto som avses.

Outlook Express och Windows Messenger.

Detta fenomen har bara med Windows XP Pro och Home att göra. Men inte för Pro-system i en domän.

Vill man inte använda TweakUI för att inaktivera denna "finess", så finns en beskrivning för att manuellt editera registret.

http://support.microsoft.com/?kbid=304148

Outlook Express och Windows Messenger.

Hmmm, använder varkendera, lustigt. Men vad jag egentligen funderar på är vilket mailkonto som avses (mailserver och konto)?

[Edit]På supportsidan står det att man kan klicka på länken och dp ska den tala om vilka mailkonton som avses. Får väl prova det vid tillfälle.

[inlägget ändrat 2006-04-13 11:21:34 av lizardKng]

Anders Malm

Jag har en känsla av att det brukar vara e-post på hotmail som syns här. Har du ett hotmailkonto som du använder eller har du vid något läge registrerat för ett microsoft passport-konto. XP sparar dessa konton på datorn för att du inte skall behöva logga in manuellt varje gång.

Eventuellt kan det meddelande som avses vara det välkomstmail man får första gången du skapar kontot.

Anders

Tummen i mitten

Wow, vilken snabb respons.

Tack för kommentarer. Skall försöka "Tweeka" (vad det nu än betyder).

Övriga kommentarer: Har XP Home, Outlook (ej Express). Har inget hotmail, lär vara packat med virus. Har ej heller något Microsoft passport.

Har inget hotmail, lär vara packat med virus.

Nej, så är det inte. Sonen har inte fått in ett enda virus den vägen. All epost som går via Hotmail skannas med Trend Micros antivirusprogram.

Hmm, ok.

Ja jag har ju registrerat ett hotmailkonto för att kunna använda MSN. Jag kör MSN genom Trillian så jag använder det ju aldrig "direkt". Kanske det ligger kvar aller så i alla fall. Nästa gång jag ser det ska jag kolla vilka konton det avser.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...