Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internminnen


NOVISEN VID DATORN

Rekommendera Poster

NOVISEN VID DATORN

Har inte skrivit på länge så jag börjar med att tacka för tidigare svar, bättre sent än aldrig.

Och nu lite repris: gammal dator, hopplock av tre begagnade. Basen (chassi, moderkort, grafikkort, processor o minne) är AMD. Sockel för moderkort = ?

Internminne = 32 Mb!!!

 

Två frågor nu: var hittar jag vilken sockel det är? Processorn står angiven till AMD 64 Kt6-någonting på en lapp på chassit. Om jag ska skicka efter en bättre processor, hur gör jag för att det inte ska bli fel?

 

Fråga två: Via Clas Ohlsons datorkatalog har jag klurat ut att minnet som sitter i har 168-pins. Kan jag skicka efter ett sådant utan att det blir fel? På ett dataföretags hemsida står det att moderna minnen är bortkastade på gamla moderkort?

 

Ekonomin tillåter bara ett till internminne, samt till hösten en ny processor, kan någon hjälpa mig att hitta rätt?

 

 

Undrar novisen vid datorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...var hittar jag vilken sockel det är? Processorn står angiven till AMD 64 Kt6-någonting på en lapp på chassit.

 

1) Under länken nedan finns programmet OPN64 att ladda ner. I det ska man fylla i tre olika sifferkombinationer som är tryckta ovanpå processorn. Det ger sen all möjlig tänkbar info om den. Tyvärr verkar man vara tvungen att registrera sig som medlem där numera vilket man inte behövde göra förut. Men programmet är ändå det enklaste sättet att få fram korrekta uppgifter om processorn.

http://www.terrybutler.co.uk/tools/opn64/

 

2) 168-pin låter för mig som SDRAM... hur många jack har det? Är det två st så är det SDRAM och i så fall föreslår jag att du beställer PC133-minne. DDR-minne har endast ett jack...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att du har AMD's socket A och till den finns det inga processor längre. Så du kan inte köpa någon ny processor utan får ha kvar den du har. Eller leta begagnat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du har kvar manualen till ditt moderkort så står det i den vilken sockel du har.

Har du inte den kvar kan du gå in på ditt moderkorts hemsida och söka på ditt kort där. (Kräver att du vet vad ditt moderkort heter.) Vet du inte vad kortet heter kan du installera ett program som tar reda på alla uppgifter på all din hårdvara du har i datorn. T ex gratisprogrammet Fresh Diagnose ( http://www.freshdevices.com/downfiles.html ).

När du köper en ny processor så måste den passa till ditt moderkorts sockel.

 

När du köper ett extra minne måste även det stödjas av ditt moderkort. Se manualen/hemsidan vilken typ av minne du kan ha. Eller kan du söka på en minneskortstillverkares hemsida vilket minne som passar till just ditt moderkort. T ex http://www.kingston.com/seroot/ .

(Med Fresh Diagnose kan du även se vilken typ av minneskort du har installerat idag.)

 

Vill du köpa datorprylar så billigt som möjligt kan du söka på en prisjämförelsesida ( t ex http://se.pricerunner.com/ eller http://www.buggy.nu/ ).

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

TACK!!!

 

Nu kommer jag förhoppningsvis att kunna få till en lite bättre dator till rimlig kostnad.

 

En fråga till bara:

Jag har på flera ställen läst att man ska jorda chassit och även sig själv när man jobbar med att rota inuti datorn. Jorda chassit kan jag kanske gör till ett element (??) men hur jordar jag mig själv - står barfota på golvet???????????????

 

Mvh

 

Novisen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

På det lediga facket för ytterligare ett internminne ser det ut som om "raden" är uppdelad i tre fack I Clas Ohlsons datakatalog ser det ut som om ett SDRAM PC 133 168 pins men frågan är om det är för modernt. Vad betyder PC133?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ datorn på diskbänken så blir den bra jordad och ta själv ofta i diskbänken eller i chassiet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa ett speciellt antistatarmband som gör att du är jordad hela tiden. Kostar någon hundralapp. (Claes Ohlson: 95,- Kr). Du kan sedan jorda dig på ett jordad uttag - Klamrarna som ”sticker ut”. OBS! Du skall INTE röra de två hålen i uttaget - det är ju där strömmen går.!!! (”Klamrarna” är strömlösa och ofarliga om inte kontakten/sladden är skadad på något sätt.) Ger en riktig jordning.

Tilläggas kan att när datorns elsladd är ansluten till ett jordat eluttag så är chassiet/darorlådan i datorn jordat. När du rotar i datorn bör du dock inte ha den elsladden ansluten.!!

Ett element brukar inte ge lika bra jordning. Det finns inte så många klamrar, men du måste verkligen förstå vilka ”klamrar” jag menar. Fråga någon om du är osäker.

 

[inlägget ändrat 2006-04-11 12:52:29 av MC-1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC133 är namnet på minnet där 133 betecknar hastigheten som minnet arbetar i. Ju högre tal desto snabbare minne. Du bör ha samma minnestyp som minnet som redan sitter i din dator. Titta vad som står på ditt befintliga minne så att du får rätt sort.

Du kan läsa lite om minne på pricerunners köprådsida: http://se.pricerunner.com/computing/components/memory/buying-advice .

 

[inlägget ändrat 2006-04-11 13:39:12 av MC-1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

Tack för tipset, jag ska kolla i Clas Ohlson. El kan jag ganska bra eftersom min pappa lärde mig mycket om det, jag har sedan lärt mer på webben. Men vilken typ av kabel kan jag använda för att jorda datorn? Lågvolt? Jag har massor av bilelkablar över, går det bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

Tack för länken till pricerunner, det var precis vad jag behövde. Det står bland annat att hastigheten på minneskortet ska matcha hastigheten på processorn eftersom det i alla fall blir den lägsta hastigheten som körs. Menas det då att PC133 = 133 MHz på minnet och om jag har en processor som är 300 MHz så borde det gå hyfsat?

Det verkar också som om jag har ett DRAM-minne som sitter i, undrar om de finns att få tag på... Jag ska försöka med Dustin som verkar ha mycket att välja på, dessutom kan jag alltid ta bort originalminnet och bara ha ett nytt (32 Mb är väl inte mycket att sakna om jag får tag på ett som har minst det dubbla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i princip använda vilket förmål som helst som är (bra)ledande för att jorda. En bilkabel fungerar bra. Se bara till att det inte är något avbrott på ledningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett PC133-minne du har nu skall du absolut köpa ett sådant. Skulle du köpa ett PC100-minne (100 Mhz) kommer det att försämra hastigheten. Om du söker t ex på pricerunner ser du att det fortfarande finns en del som säljer sådana minnen. (Dustin brukar vara bra att handla av. Kanske inte alltid den billigaste dock. Se gärna kundrecensionerna på pricerunner.)

Observera att du mycket väl kan behålla ditt nuvarande minne, bara det finns plats/uttag för det. Att du köper ett större minneskort än du har nu spelar ingen roll. Man kan mycket väl använda olika storlekar(MB) på minneskorten. Huvudsaken är att snabbheten(Mhz) är den samma.

 

Som nämnts tidigare måste ditt moderkort dock stödja den typen av minne som du köper, så du kan alltså inte köpa vilket minneskort som helst. Dels måste minnet passa rent fysikt i moderkortets hållare (t ex 168-pins), dels brukar moderkortet har en övre storleksgräns som inte kan överskridas. (Köper du ”för mycket” minne har du ingen nytta av ”överskottet”, d v s bortkastade pengar.) Jag rekommenderar därför att du kollar upp exakt vilken minnestyp och max storlek (summan) som ditt moderkort stödjer. Se tidigare inlägg i denna tråden.

 

Det är lätt att sätta in ett minneskort. (Lite ”pilligt” förvisso.) Dock är just minnen känsliga för statisk elektricitet, så var noga med att bli av med sådan (- jordning) när du hanterar alla minneskort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

Det är svårt att se vad som står på moderkortet så länge det sitter där det sitter. "Made in Taiwan" är inte särskilt upplysande... Det står i alla fall Socket 7 på sockeln för processorn (inga fler siffror) och på moderkortets scheman står det, nära processorn, SDRAM1, SDRAM2, SDRAM3, FREQ1, FREQ2, FREQ3, och så pilar åt alla håll. Internminnet ser jag inte mycket av. Det här med minne var en #¤%&! RÖRA!

Att jorda genom att ställa datorn på diskbänken verkar enklast, sedan kan jag ju alltid "hänga på armbågarna" när jag jobbar med den.

 

P.S. När jag startar datorn står det AMD 64 Ktm (6) någon sekund innan Windows startar.

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 09:47:19 av Novisen vid datorn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera gärna programmet ”Fresh Diagnose” som jag nämnde tidigare. Det är lätt att installera, fungerar åtminstone ner t o m Windows95 (enligt företagets egna uppgifter) och är dessutom gratis. Har du ett gammalt modem så tar det kanske några minuter att ladda ner (1,3 MB stort), men du spar en hel del tid för övrigt.(!) Du får med programmets hjälp lätt reda på de uppgifterna du behöver. Rekommenderas!

(Om du av någon anledning skulle vara rädd för virus och liknande kan du ju virusscanna programmet både innan och efter installation. Eftersom programmet laddas ner från företagets egna hemsida så är dock risken minimal. Företaget/programmet har dessutom funnits länge och det finns inget sådant problem mig veterligen.)

 

Datorvärlden är onekligen en djungel och värre blir det hela tiden. Men tar man det stegvis så brukar det gå till slut. Eftersom det dessutom finns en hel del hjälpmedel såsom diverse program kan man dessutom förenkla sitt arbete en hel del. Var därför inte rädd att installera program som kan hjälpa dig.

 

Det verkar som du har tre stycken minnesplatser. Du kan därför ha maximalt tre minneskort. Om du bara köper ett eller två minnskort kan du därför låta ditt befintliga minne sitta kvar. Det kommer inte att försämra för dig även om det är ett litet minne och du köper ett extra minne som är större. Man räknar alltså ihop alla minnena. Om man t ex har ett 128 MB-minne eller ett 64 MB och två 32 MB spelar alltså ingen roll. Köp det som blir billigast. (Dock kan det var bättre att köpa ett större minne om man i framtiden vill utöka med ännu mer minne. Antalet kortplatser är ju begränsat. Tre stycken i ditt fall.)

 

Ta det stegvis så kommer det att gå bra. Lycka till!

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 13:09:52 av MC-1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

Nej, det står Socket 7 på den vita moderkortssockeln. Inga fler siffror!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOVISEN VID DATORN

TACK för några mycket bra inlägg. Skam den som ger sig, det har varit roligt att klura ut vad det är för minne, och till slut lyckades jag krångla mig så nära minnet (nacken gick nästan ur led) att jag kunde läsa på det. Då hade jag redan via olika webbsidor för olika tillverkare av datorkomponenter lyckats klura ut vad det var...

På minnet stod det 8Mx64-PC100, det finns på Dustin. Moderkortets Socket 7 var helt enkelt en "gammal" AMD-sockel som var kompatibel för Intels processorer, den finns tydligen fortfarande i USA. Jag kommer bara att beställa ett större minne, sedan får jag införskaffa nytt moderkort och andra kort till det befintliga chassit allteftersom jag har råd, det är ju ingen idé att satsa för mycket pengar på ett gammalt moderkort. Men så länge duger det!

 

Novisen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...