Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Regler vid postorder


Mecca

Rekommendera Poster

Hallooo alla.

Nu har jag hamnat i en otrevlig situation som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

 

För några månader sedan handlade jag några dataprylar via postorder.

Några dagar senare så hämtade jag ut paketet på posten/ica, som alltid drar jag kortet för att betala summan.

Nu några månader senare får jag ett samtal från företaget som jag beställde ifrån, det var en tjej som förklarade att något hade gått snett och att jag inte hade betalat hela summan utan bara 430:- utan 800:- (något sånt)

 

Så jag går in på min internet bank och kollar upp detta och jag har inga saldon på 430:- som har dragits dom 6 sista månaderna. Sedan har jag även kvitto som medföljde paketet där det står hur mkt summan var på, och där stämmer det.

 

Nu håller tjejen på företagen på ringa mig och skicka brev att ärendet kommer att skickas till inkasso om jag inte betalar.

 

Min fråga är, får dom göra så här? och vem ska man vända sig till för att få hjälp?

Det borde finnas lagar för detta.

Men om jag har kvitto så kan det inte vara några problem, eller?

 

//Mecca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du uttaget från din internetbank på den totala summan? Vad säger kvittot? Syns det att det är betalat med kort?

Det är konstigt att de kontaktar dig. För om det skulle ha blivit något fel med korttransaktionen så borde det vara posten/ica, som kontaktat dig.

 

Vad är det för företag? Googla och kolla om fler varit med om detta?

 

Det brukar lösa sig om man har kvar kvitton...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag både handlar mat och hämtar ut paket på Ica så har jag en jävla massa saldon så jag kan inte riktigt peka ut vilken summa det är, men summan som hon postog att jag hade betalat fanns inte med på listan.

 

Det är Gtek http://www.gtek.se/ som jag trodde va ett seriöst företag.

Nu har jag iaf kontaktat Konsumentverket, men jag vet inte riktigt om det är dom som man ska kontakta.

 

Kvittot har jag kvar, eller det kallas väl för följesedel. Lappen som medföljer i paketet där summan står.

 

//Mecca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska kontakta ica butiken/posten där du hämtat ut paketet. Har själv jobbat i butik och vet att man kan ta ut historik. Där borde de kunna se vad som dragits. De kan ju ha gjort något fel.

För har det dragits 430 + något annat du handlat, så är det ju svårt att veta om de dragit rätt belopp.

Tycker bara inte att de ska hota dig om inkasso om ica butiken gjort fel.

 

Kan det vara så att det bara har dragits 430 kr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har kikat runt på min internetbank efter saldot som tjejen sa att jag hade betalat, och jag har aldrig handlat för den summan på Ica

 

//Mecca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så här:

 

1. När du får brev från företaget, skriv på brevet "bestider kraven i dess helhet" och returnera till företaget.

 

2. kontakta din bank och be att få ett utrdag på dina korttransaktioner under den aktuella perioden, hos exempelvis Föreningssparbanken kan man även få ett sådant genom Internetbanken (pratar nu on korttransaktioner, inte kontotransaktioner)

 

3. Kolla vilka belopp under perioden som kan vara aktuella, du handlar väl inte på ICA varje dag utan kanske 2-3ggr i veckan och för summor på >400kr relativt sällan? (om du inte har familj och veckohandlar, vad vet jag)

 

Om du hittar det korrekta beloppen så att du vet att du betalat rätt summa:

 

4. om du får brev från inkasso så skriver du på brevet "bestrider kraven i dess helhet" och returnerar.

 

5. får du brev från kronofogden, besvara brevet med att du bestrider kraven. Om företaget då vill gå vidare är nästa steg tingsrätten där du kan visa upp dina kvitton och företaget förlorar och får betala avgifterna för inkassoföretagets och Kronofogdemyndighetens arbete.

 

Om du hittar det lägre beloppet kan det vara lämpligt att betala det återstående beloppet.

 

 

Några tillägg: som flera andra sagt så är det inte fel att prata med konsumentvägledaren på kommunen. Finns ofta på biblioteket, men kolla i gröna sidorna i telefonkatalogen eller på kommunens hemsida.

 

Det är också oerhört viktigt att om du får brev från kronofogden att snarast svara på dessa och tala om att du bestrider kraven. Om du är passiv och inte svarar på deras brev så komemr du med säkerhet att få en betalningsanmärkning. Du kan också få otrevliga brev från inkassoföretaget där de hotar med betalningsanmärkning och indrivning men det är inget som de kan ge utan bara Kfm som kan.

[inlägget ändrat 2006-04-10 10:47:38 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iaf kontaktat Konsumentverket, men jag vet inte riktigt om det är dom som man ska kontakta.

Allra bäst är kommunens kosumentvägledare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det allra viktigaste är att du omgående (helst idag) samlar då mycket dokumentation du kan så att åtminstone du själv är 100% säker på att du har betalar rätt belopp så att du med fullt självförtroende kan löpa linan ut.

 

Är man det minsta osäker är det lätt att bli nojig när inkassobolaget skickar brev med texten "BETALNINGSANMÄKNING" i stor fet stil överst för att skrämma dig att betala.

 

EDIT: läste inte så noga vem aom skrev, ovanstående är riktat till urspringspostaren, inte lizzy_lini

[inlägget ändrat 2006-04-10 10:59:09 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för alla svar.

Ser ut som jag har lite att göra framöver.

 

Fan vad jag hatar att göra andras arbete.

Tack återigen.

 

//Mecca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med ica först, så kanske du har tur att få ut det exakta beloppet på en gång. Du har ju följesedeln kvar, så de borde kunna söka på uppgifter i den.

Det är ju trots allt de som strulat till det.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte kvar det sär vita A4-pappret "Specifikation från Posten", det är det som är kvittot på själva inbetalningen. Det belopp som står där är det som betalades in till företaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...