Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användare osv i OS X


Sussi Gustis

Rekommendera Poster

Sussi Gustis

Hej

Nybliven OS X (iMac). Har tidigare haft os 9 på en G4 från tidig stenålder.

 

Hade tänkt att göra en webbserver av min gamla G4 med både FTP och webbdelning.

 

Min tanke var att tex Besökare 1 ska kunna logga in med sitt kundnamn och sitt lösenord och bara få upp sina saker. Sen Besökare2 kan se o hämta de saker jag har bestämt - precis som användare 1. Detta är via FTP.

 

Sen webb-delningen. Här vill jag kunna ha flera siter.

 

Min fråga är: Jag harinte direkt hittat hur man ställer in användare på samma sätt som för os9. Gör jag en användare får han en egen mapp.

 

Har fått igång i allafall att jag kan åka själv till min mac från en annan dator (pc) o få upp användaren i mitt fönster osv. (Windows-inställningen). Men när jag ber min kompis i Göteborg att göra samma sak så kommer han inte in. Troligen för att allt ligger på mitt interna nätverk.

Har en brandväggsrouter som ger mig adressen 192.168.0.107 till macen. Men .... alla interna datorer heter ju 192.168.0.x.

 

Hur får jag min dator att bli synlig på nätet - för andra.

 

Kan jag ha flera siter - ligger det under respektive användare då eller?

Är alla användares hemsidor tillgängliga då? (har klickat för något "snabbare användarbyte".

 

Läste i MacWorld att det finns bättre programför ftp än den som ingår i OS X. Nån som har testat det där?

 

Tänkte även i framtiden att installera php och göra bla lösenordsskyddade siter osv.

 

Nån som är haj på det här??!!!!

 

 

/Sussi

 

[inlägget ändrat 2006-04-09 13:49:51 av Sussi Gustis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...