Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hållbarheten i batteri för bärbar


Cazz

Rekommendera Poster

Har en extremt trevlig och bra bärbar dator som jag kör Linux (Ubuntu) och Windows XP.

 

Kör ofta med Ubuntu men är orolig över en sak.

Jag tycker batteri tiden är väldigt lågt.

 

Innan kunde jag köra i 2-3 timmar men nu känns det mer som bara 1 timme.

 

Datorn är inte så gammal men jag kör med strömkablen i när jag är hemma.

 

Jag har kört några gånger utan kabel så jag får den riktig urladdad då och då för det säga att det ska förlänga livet på batteriet.

 

Batteri till en bärbara är INTE billigt så jag vill göra det så bra som möjligt

 

Är en HP Pavilion zv5000

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant låter det som om du när du körde Windows XP hade något program typ "Intel SpeedStep Applet" eller motsvarande som reglerar processorhastigheten efter behovet och därmed strömförbrukningen.

 

Kan tyvärr inte ge tips om motsvarande program för Linux men jag tror att det är där problemet ligger...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare så slösar du på batteri när du inte kör någon programvara för att hantera strömsparfunktionerna i processorn.

 

Lämpligen tar du reda på vad det det finns för strömsparfunktioner i processorn, sen googlar du lite efter passande mjukvara.

 

Har du exempelvis en Intel Centrino så kan man läsa detta: http://rffr.de/acpi

 

Tillägg: det är alltså inte Linux i sig som gör att den drar mer, installerar du WinXP utan tillverkarens drivrutiner för strömsparfunktioner så blir det likadant även i XP, dvs den köra max hela tiden och drar då mer ström.

[inlägget ändrat 2006-04-09 00:13:07 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

Har aldrig hört talas om detta.

Är det inbyggt i Windows?

 

Jag kör AMD Ahtlon-M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var visst lite sen med min edit, det är inte inbyggt i XP utan är tillägg som ingår i de paket med drivrutiner som datortillverkaren skickar med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört några gånger utan kabel så jag får den riktig urladdad då och då för det säga att det ska förlänga livet på batteriet.

 

Såvitt jag vet är det en mycket dålig ide att göra så. Moderna batterier mår dåligt av att "cyklas". Låt datorn sköta om uppladdningen, d v s låt batteriet sitta kvar i datorn hela tiden, använd datorn så som du vill använda den (med eller utan nätdrift) och tänk inte på batteriet (mer än att det tar slut efter ett tag, förstås).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...