Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sata hdd hänger sig vid winxp installation


qwerty_

Rekommendera Poster

har en ny sata hårddisk.. den funkar fint i windows, men nu vill jag installera windows XP på den disken och när jag kör installationen, precis innan man ska välja var man ska installera windows, när den ska räkna upp alla diskar så hänger datorn sig när den kommer till sata disken..

 

modekort: asus k8n

hdd: en maxtor 250gb

testade att uppdatera till senaste bios men funkar ändå inte..

nån som vet vad felet kan vara?

 

MVH Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tryckt F6 i början av installtionen och installerat SATA - drivrutinen som medföljde moderkortet (tror att k8n kräver en drivis för att SATA skall fungera, kolla manualen)?

 

Funkar inte det så kanske du måste uppgradera bios, kolla Asus webbplats.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade att trycka F8 och köra SATA drivrutinerna från asus cdn.. men de blev likadant.. som jag skrev innan har jag redan flashat till nyaste bios..

 

fattar inte vad det kan vara.. börjar bli lite smått irriterande :-/

 

nån med en ide? för mina börjar sina..

 

//Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade att trycka F8 och köra SATA drivrutinerna från asus cdn.. men de blev likadant.. som jag skrev innan har jag redan flashat till nyaste bios..

 

Nu förstår jag inte vad du pratar om. För det första så skall du under installtionen av XP (ganska tidigt när du får frågan om du vill installera SCSI drivrutiner, det står längst ned på skärmen så det är ingen dialogruta som kommer upp) trycka F6 inte F8. För det andra så kan du inte installera SATA drivisarna från CD - skivan, du måste lägga över dem på en diskett.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så tokigt det kan bli om man e trött...

 

med F8 menar jag förstås F6

 

och drivrutinerna la jag förstås över till en diskett.

Då det inte ens går att köra från cd så trode jag man skulle förstå de

 

Mvh Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle man kunna förstå att du menar F6 när du skriver F8 och att du menar diskett när du skriver CD?:)

 

Men hur som jag så tycker jag att du skall köra en test av disken. Ladda hem testprogram från disktillverkarens webbplats och kör från diskett eller CD (man brukar kunna välja). Kolla även så att kabeln till disken är ok.

 

Det kan väl inte vara så att du har överklockat lite och därmed kör SATA kontrollern lite för fort? Även om du inte har överklockat så kan det vara en god ide att kolla så att alla inställningar i bios ser bra ut.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ber om ursäkt om jag va otydlig :)

 

jag har kommit ett steg längre nu.. innan har jag alltid gjort två pationer på disken.. en på 20gb till windows o en till annat

 

men sen igår testade jag att göra bara en partion med hela utrymmet på hårddisken.. och då funkade det att köra installen med asus disketten..

 

men eftersom jag vill ha två partioner så tog jag bort partionen och gjorde en ny på 20gb.. efter det valde jag den och gjorde om den till NTFS och började med en snabbformatering..

 

..efter 20% hänger sig datorn..

 

hjälp!? .. de låter ju som att det skulle vara fel på disken.. men den sitter ordentligt i och den funkar bra i windows..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ber om ursäkt om jag va otydlig :)

 

Ingen fara, jag skojade.

 

Har du kört en riktig disktest från tillverkaren? Att den stannar efter 20% kan vara en indikation på att något är "knas" (fysiskt eller logiskt) med disken. Ganska ofta så kan man laga felen med testprogrammet så det tycker jag verkligen att du skall prova.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde powermax .. disktest. och då hängde det sig på..

Drive R/W buffer test

 

stängde av datorn

drog ur sladdarna till hårddisken och från moderkortet..

satte i dom igen

 

då funkade testet

försöker installera windows.. hänger sig efter en stund

efter det hänger sig även disktestet

 

nu känns det som att om det inte är fel på hårddisken så är det något fel på dom nyköpta sladdarna.

har tyvär inga mer sata sladdar, så ska köpa det så snart jag kan och testa vidare

 

eller va tror du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så ska köpa det så snart jag kan och testa vidare

 

Låter som en bra ide. Har du inget för dig så kan du ju köra testet några gånger för att ta reda på att det inte är slumpmässiga fel, men som sagt en ny kabel är ingen dum ide.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde powermax .. disktest. och då hängde det sig på..

Drive R/W buffer test

 

stängde av datorn

drog ur sladdarna till hårddisken och från moderkortet..

satte i dom igen

 

då funkade testet

försöker installera windows.. hänger sig efter en stund

efter det hänger sig även disktestet

 

Nyligen inhämtad erfarenhet av diskköp.

 

Jag hade liknande fel på en spritt ny Samsung IDE. Installerade disken som master och började formatera efter ha gjort en partition, fastnar på 3%

Startar om gör om proceduren med en mindre partition och testar och formatera, samma fel. Testar att köra en snabb formatering och får igång installationen av XP. Allt fungerar bra i 10 min. Datorn hänger sig. Laddar ner disktillverkarens program och kör. Disktestet hänger sig efter en halvtimme. Efter ha studerat så där en 30 min errorkod i loggfilen så tillbaka med disken till butiken. Jag fick en ny när han kollat på disketten med loggfilen. Den var jättetrasig.

 

 

 

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar att köra en snabb formatering och får igång installationen av XP.

 

En "vanlig" formatering = felkontroll + radering

En "snabb" formatering = radering

 

Så att du fick igång installationen av XP var ju kanske inte så förvånande.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det är så :)

men det är konstigt att det gick att lägga in hela xp ändå på en 3% formaterad disk. Normalt använder jag aldrig snabbvarianten men blev lite sur...när det inte fungerade.

 

Nu ska jag fortsätta packa (ska flytta) så jag är lite av och till på forumet ett par veckor framåt.

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Tack

 

Fy för allt man samlar på

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, det blir en del med åren. Ryser när jag tänker på allt som samlats här på 12 år.

 

Men men Lycka till!

 

Och så är det förhoppningsvis värt besväret! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Problemet har nu löst sig..

 

väldigt konstigt är de hela..

 

Jag kom fram till att varje gång jag startar om datorn så funkar inte disken.. men om man där emot stänger av den och sen sätter på den igen, så funkar den som den ska.

 

Så under windows installationen, där datorn startar om.. så var jag tvungen att stänga av datorn ist för att låta den starta om, så funkade det.

 

Lite irriterande att man inte kan starta om datorn längre.. men ja e glad att den funkar iaf.. orka krångla

 

Tack för all hjälp!

 

//Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...