Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hål i golvet vid besiktning


Bergett

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Ford Escort 92 som ska besiktigas nu snart. Problemet är att tjejens bror skulle byta däck på bilen i höstas och satte domkrafen fel, resultatet blev ett hål i golvet vid passagerarsätet. Jag undrar nu om det om bilen går igenom besiktningen om ett par veckor. Om ni inte tror den går igenom, tror ni det räcker med att kladda på plastic padding över hålet inför besiktningen eller krävs det att det svetsat på en plåt över hålet innen besiktningen?

 

/Bergett

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Såvitt jag vet kollar besiktiningen bara bärande delar.
De kontrollerar bärande delar. Men ser de ett hål i golvet kan du ge dig på att de slår ner på det.

Så i förebyggande syfte föreslår jag att du drar ett par längder silvertejp uppifrån, sen på med lite spackel underifrån och till slut på med ett rejält lager underredsmassa. Så har du en temporär lösning som sannolikt går igenom besiktningen.

Men vill du ha det ordentligt gjort är det naturligtvis svetsning som gäller.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lär väl inte fåen anmärkning på hålet i golvet men de kan kanske bli extra uppmärksamma på andra detaljer (överdrivet nitiska). Men visst, jag håller med dig, ingen anledning att skylta med såna saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt dit en liten plåtbit och popnita fast den, måla sedan över med passande färg så syns det knappt ens att det varit ett hål där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS 64738 skrev att man kunde popnita fast en lagning. Jovisst.

Men tänk på att bilen kanske är "krockfarlig", om den har grava rostskador. Har det rostat "ordentligt" på ett ställe, så är bilen antagligen rostig på flera ställen, även om dessa ställen inte syns.

 

Konstruktionen är antagligen försvagad och kommer att klämmas ihop som en läskburk vid en krock. Då blir det köttfärs av människorna som sitter i.. Kanske, eller snarare "antagligen".. Ungefär som folk med datorer som saknar bra antivirus... Gråt och tandagnisslan..

 

1) Rostskador bör ses över ordentligt av någon som "kan" rostskador.

2) Rostskador bör svetsas, om det gäller hål och liknande.

3) Hyfsade bilar utan farliga fel "nuförtiden" kostar ungefär som en "värstingdator"; Kanske 10-15 tusen. Varför inte en rostfri "krocksäker" Volvo740 från sent 80-tal, tidigt 90-tal med katalysator så man samtidigt gör nåt för miljön? [vad myndigheterna än säger, är en katalysatorbil "egentligen" helt miljövänlig. Släpper ut knappt 10% så mycket skit som en fjortismoppe]

 

Livet är inte enkelt, ger en prövningar, och på slutet dör man hur duktig man än är.. Men för ens egen skull så bör man inte köra omkring med en "rostförsvagad" bil.

 

Allra bästa vore om bilen skulle varit rostskyddad innan den började rosta. Bilar konstruerade under 80-90-talen MED "av användaren" tillagt rostskydd, rostar "inte".

 

Själv "hoppas" jag varje gång jag besiktigar min bil att Bilprovningen hittar något fel. Bilprovningen är som ett antivirusprogram: Hellre ser jag att bilprovningen hittar fel än att ett fel på bilen gör att jag kör ihjäl mig, min familj eller någon annan.

 

Förstå mig rätt: Bilen ska bli godkänd om den är bra, annars VILL jag att dom hittar diverse fel, som är/kan bli farliga.

 

Har man inte råd med trafiksäker bil, åker man buss eller cyklar...

 

:thumbsup:

 

Edit:

Se bilprovningskillarna/tjejerna som en resurs som du betalar för; en slags "Bosse Bildoktorn" , en expert, en "bilnörd".. "Följ med bilen genom besiktningen" och bilprovaren, ställ frågor om vad du bör/kan göra själv eller anlita folk för att göra. Du har ju faktiskt en bilexpert framför dig som förvisso kostar pengar, men dessa pengar kostar det ju "ändå".. Bilprovare som jag har "följt med" och pratat med under besiktningarna har, när de förstått att jag är "bilintresserad"/säkerhetsintresserad, kommit med bra tips OCH har godkänt bilen ÄVEN när de borde ha gett en "tvåa", när de förstått att jag tänker fixa felet "omedelbums". (När bromsbeläggen bak var nästan helt utslitna). Prata med folk! -Alla tjänar på det! (Och de flesta gillar det).

-Och, JA, jag fixade ny bromsbelägg efter två veckor! Om någon nu undrar.. Kostade 200 spänn och tog 45 minuter. Fast jag är ju "händig"..

;)

[inlägget ändrat 2006-04-07 15:38:20 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lär väl inte fåen anmärkning på hålet i golvet
Säkert? Det kanske beror på hur stort hålet är, men jag skulle inte vilja riskera att mina fötter plötsligt agerade färdbroms a la Flintstones.

 

Är inte det rätt trafikfarligt (vilket är vad Bilbesiktningen i första hand kontrollerar)?

 

Och ett litet hål kan lätt utvidgas då kanterna förmodligen kommer att angripas av rost ganska hårt.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Säkert? Det kanske beror på hur stort hålet är, men jag skulle inte vilja riskera att mina fötter plötsligt agerade färdbroms a la Flintstones.

Som jag skrev tidigare, det är sannolikt inget de har som regel att kontrollera. Men ser de ett hål blir det nerslag. Har personligen erfarenhet av det. ;)

 

Men det löstes med budgetmetoden tillfälligt.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert? Det kanske beror på hur stort hålet är, men jag skulle inte vilja riskera att mina fötter plötsligt agerade färdbroms a la Flintstones.

 

Endast kontrollanten själv är säker, själv kan man bara tro och gissa :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst.

Men tänk på att bilen kanske är "krockfarlig", om den har grava rostskador. Har det rostat "ordentligt" på ett ställe, så är bilen antagligen rostig på flera ställen, även om dessa ställen inte syns.

 

Jag menade naturligtvis att det skulle vara en tillfällig fusklagning så att bilen går igenom besiktningen, laga ordentligt kan man ju göra sen.

Vad gör man om man inte har råd att köpa nytt utan måste spara några månader för att ha råd med en ordentlig lagning?

Det handlade ju inte om en bärande del.

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-08 09:46:20 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar tillfälliga lagningar bli mer eller mindre permanenta.. Man har ju så mycket annat att tänka på att man glömmer fixa det ordentligt..

 

Men en tillfällig lagning är ju bättre än ingen alls.

 

Jag menade att om bilen är såpass rostig att det är "hål i golvet", är den antagligen rostig på andra ställen också, och kan vara trafikfarlig eller i alla fall farlig att krocka med. Finns det rosthål på synliga ställen, finns det antagligen rost (farlig rost) på osynliga ställen också. Inne i balkar, hålrum och annat som är bärande.

 

Även en "helt färsk" Ford Escort-92 är inte rolig att krocka i, ännu värre att krocka i en Escort-92:a som är försvagad av rost..

 

Och som jag tidigare påpekat: En "krocksäker" orostig bil av 80-90-talsårgång som exempelvis en gammal Volvo 240/740 eller SAAB är rena drömmen att krocka i jämfört med mardrömmen "gammal rostig Escort"..

 

Bra att Escorten ändå är en 92, så den har ju katalysator i alla fall!

(Fyy vad orenade bilar stinker!)

 

Edit: Har bilprovningen hittat ett rosthål i golvet, så kollar dom också lagningen ordentligt vid ombesiktning. En slarvig lagning går inte igenom!

 

Popnita [ordentligt] fast en plåt, med elastiskt spackel som tätning och därefter underressmassa/flytande tockt rostskydd anses nog som en godkänd lagning och bör gå igenom. Men kom ihåg att statens regler om "säker bil" är lägsta möjliga "minimiregler", även rullande "dödsfaror" som exempelvis gamla folka-bubblor är ju faktiskt godkända enligt statens säkerhetsregler. Skulle jag råka ut för en krock, vill jag allt sitta i en "krocksäker" bil som SAAB eller Volvo..

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-08 17:12:28 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...