Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Geforce fel?


stivootheman

Rekommendera Poster

stivootheman

Okej tack så mycket, men man måste dock vara medlem? som ja uppfattar det så har du en del erfarenhet av hårdvara, ser du något fel me mitt grafikkort? tack ännu en gång :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja... tänkte inte på att man måste registrera sig först. Pröva från listan här i stället:

http://www.rockstargames.com/support/

 

...ser du något fel me mitt grafikkort?

 

Nej inte direkt. Vad jag minns är grafiken simpel i det spelet, inte mkt bättre än i GTA 3, och suddigheten kan nog förklaras ifall spelet inte använder bump mapping(?) T o m det nya San Andreas tycker jag har en för simpel grafik.

 

Grafikmotorer som grundar sig på DirectX 7.0 har iaf en något suddig och "utsmetad" grafik. Det borde dock gå att få Vice City att se lite bättre ut med hjälp av anisotropisk filtrering. Minns inte ifall det gick att välja detta i spelets egna menyer... annars kan du kanske experimentera dig fram i grafikdrivarens egna menyer, och i ett gammalt spel som Vice City klarar ditt 6800 256MB mest troligt maxvärdet 16x AF.

 

Men vad använder du för upplösning, eller bildstorlek om man ska vara petig? Lägre bildstorlekar innebär samtidigt en lägre upplöst bild och indirekt kanske mer suddig. Ditt grafikkort klarar troligen Vice City i 1600x1200 utan bekymmer, åtminstone utan alldeles för höga kvalitetsinställningar (antialiasing och/eller anisotropisk filtrering).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

Okej men alltså känns som mitt grafikkort e paj på något sett, enligt dell support är det dock inget fel för att bilderna i windows e skarpa, jag har nämligen en dell lcd 19 tum, allt annat e skarpt men just i spel så blir dom här gamla spelen vicy city, wolfenstien lite suddiga kan man helt enkelt säga..

 

hehe petig ska man alltid vara :) jag kör 1024*1280 tror ja.. men när ja spelar så flyter spelet helt igenom utan några som helst hack... körde hårdvara test (dells egna) och påträffade dock inga fel i grafikortet.

 

OBS! kolla min bifogade fil, iofs så kör ja inte me dvi kabel just nu, kanske får lite skapare bild då:) men.. vad e det för linje som stör? har market ut me en pil.

 

 

 

[bild bifogad 2006-04-07 13:32:24 av stivootheman]

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-07 13:33:16 av stivootheman]

821686_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser fortfarande inget tecken på hårdvarufel, inte heller det vita strecket får mig att bli orolig. Detta fenomen försvinner kanske ifall du patchar spelet. Det rör sig f ö säkert bara om ett "glapp" mellan texturerna grafikkortet renderar, och beror inte nödvändigtvis på att det skulle vara nåt fel med det.

 

Att bilden blir suddig i gamla spel som t ex Wolfenstein har troligen sin förklaring i de gamla grafikmotorerna (utsmetad "DX 7-grafik"). Det spelet är ju t o m väldigt gammalt, och baseras om jag inte missminner mig på Quake 3-motorn (eller t o m Quake 2..?).

 

Jag rekommenderar förresten starkt att du använder dvi-kabeln i stället! Skillnaden mot för en platt skärm som använder analog kabel är markant.

 

EDIT:

Du är väl förresten medveten om att bilden på en TFT-skärm blir svagt dimmig de gånger man använder en annan upplösning än den rekommenderade? Sänker jag från 1280x1024 på min egen TFT till exempelvis 1024x768 blir bilden svagt suddig. Dessutom får ju bilden då felaktiga proportioner (1280x1024 har 5:4 medan 1024x768 har 4:3).

 

[inlägget ändrat 2006-04-07 13:57:52 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

Oki..

 

men du..

hehe sorry att jag är så petig, har nämligen lagt ner massa pengar på den här datorn så vill den skall funka perfekt, men.. skärmen har märkt 2 pixel fel på den, dock inga stora märkdiga, men dom syns om man kollar noga, ringde dell support, dom sa, man msåte ha minst 5 såna fel, och alla lcd har kanske minst ett sånt fel, iaf något pytte litet,

 

 

 

 

oki ska köra dvi. vad kör du själv för skärm? grejen e när ja tex, laddar upp bilder från min digital kamera så blir det prima bild, även när ja spelar upp video så ser det bra.

 

 

aa det är jag medveten om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst vill man ju att datorn ska bete sig perfekt! :) Speciellt som det rör sig om en hel del pengar man lagt ner.

 

Min skärm har en trasig pixel, uppe i det vänstra hörnet var den inte stör på något sätt. Det är förresten en Benq FP91E, och är varken superbra för spel eller bildredigering utan en bra kompromiss däremellan som duger gott för mig.

 

Svarstiden är hela 25ms men däremot är grå-till-gråskalan bara 8ms och därför går den att spela med utan eftersläpningar. Kontrasten och färgåtergivningen är mkt bättre än för traditionella spelskärmar (vilka oftast har tn-panel har jag för mig) men sämre än för skärmar för bildredigering o dyl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

Okej... spelar du inte o så?

 

 

såg du den bifogade filen ???som ja bifoga..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst spelar jag! :) Det är en av mina större avkopplingar från den gråa vardagen. Min skärm gör sitt jobb bra men inte lika snabbt som en tvättäkta spelskärm.

 

såg du den bifogade filen ???som ja bifoga..

 

Den med det vita strecket? Den är iaf som redan sagts nog inget att oroa sig för, utan är förmodligen avgränsningen mellan två olika texturer som renderas lite galet. Beror antagligen inte på grafikkortet. Men har du uppdaterat Vice City med alla patchar som finns tillgänliga? Gör det innan du funderar vidare, de fixar ju faktiskt problem med grafik i spelet.

 

Råkar ditt 6800 vara ett GS? I så fall behöver du också en av de nyaste drivrutinerna som har ordentligt stöd för kortet. Installera gärna betan 84.25, tycker den funkar bra:

http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_winxp_2k_32bit_84.25.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

Hehehe oki..

 

har testat en patch... men märkte ingen skillnad dock.. har inte kopplat in dvi än... ska ja installera alla som finns? nee har inte GS.. vet inte riktigt va ja har faktiskt, står bara 6800

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

Du om du kollar här såå ser du ytterligare ett fel

 

tror du det blir bättre när ja kör dvi senare elelr? fan måste köpa en sån.. min andra gick sönder..

 

 

[bild raderad 2006-04-07 21:22:29 av stivootheman]

[bild bifogad 2006-04-07 21:22:55 av stivootheman]

[inlägget ändrat 2006-04-07 21:23:47 av stivootheman]

821806_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där felet kan ju mycket väl vara en brist i programmet. upplever du fel med något annat spel eller annan grafikintensiv tillämpning?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

Hmm har faktiskt spelat vicy city än så länge....

 

så inget jag har sett... men enligt dell så är det inget fel på mitt grafikort.. tror du det gör någon skillnad om ja byter skärm ???? funderar på o sno syrrans skärm dock e det en 17..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta skärm gör knappast någon skillnad för det nya felet runt grillen eller det gamla strecket... vilket nog faktiskt inte är några fel i egentlig mening, alltså förmodligen kan varken grafikkortet eller drivaren belastas för det, utan beror mest troligt på spelet. Så ifall du har installerat alla patchar, och har en färsk grafikdrivare, kan du nog inte göra så mkt mer för Vice City...

 

P.S. Men skaffa gärna en ny dvi-kabel ändå för skärmen. Och tack förresten för poängen igår. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

Heej nu har jag testat ett annat spel Farcry enligt fuska.nu ska det vara bra grafik, men det känns en smula oskarp eller vad tycker du/ni??

 

ja ska fixa en dvi tror grafiken kommer göra det mkt bättre, en siba säljare sa dock att dvi gör att informationen skickas mkt snabbare o då kanske strecken försvinner, återstå o se :)

 

inga problem, poängen e du värd :) för all hjälp.

 

[bild bifogad 2006-04-08 19:09:43 av stivootheman]

822021_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivera gärna lite kvalitetsinställningar, t ex 2x antialiasing och 4x anisotropisk filtrering. AF kommer iaf göra bilden mkt skarpare och tydligare ska du se..! :) Tycker iofs inte att bilden är onormalt suddig som det är nu.

 

[inlägget ändrat 2006-04-08 20:48:01 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

Du hehe nu förstår jag inte..2x antialiasing och 4x anisotropisk filtrering, förklara lite mer hur man gör?? AF??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antialiasing (AA) = kantutjämning, försöker räta ut diagonala linjer från att vara "trappor". Kan vara upp till 6x för Ati och 8x för Nvidia. 8x är dock inget att rekommendera för ditt grafikkort, det kommer inte att klara det och samtidigt få spelbar fps. Koret använder då nämligen det mkt tyngre supersampling i stället för multisampling, vilket Geforce 6 inte har nog med muskler för. Jag saknar ett 6x-värde som Ati klarar, de använder det lättare multisampling ända upp dit. Så du får nog hålla tillgodo med 4x.

 

Anisotropisk filtering (AF), steget efter trilinjär filtrering, kan vara ända upp till 16x. Inte lika jobbigt för kortet som antialiasing, men fortfarande tungt förstås ifall du fläskar på för mkt. Svårt att förklara (orkar inte leta fram några illustrerande bilder just nu) men... tänk dig att du går rakt fram efter en väg i ett spel. Du kommer då tydligt att se de lodräta segment som vägen är uppritad av och de skarpa avgränsningarna däremellan. Och längre bortåt efter vägen kommer den att gröta ihop till en suddig smet.

 

Aktiverar du AF kommer segmenten flyta ihop och avgränsningarna bli i stort sett osynliga, vägen kommer framträda mkt skarpare och även saker långt bort i fjärran kommer framstå skarpt och tydligt.

 

Bildkvalitén blir väldigt mkt bättre av både AA & AF. Men det kräver en hel del av grafikkortet och man behöver ofta ett bättre presterande kort för att kunna njuta av det. Från mellanklass och uppåt, budgetkort gör sig icke besvär. I helt nya spel bör man inte förvänta sig att något annat än kort från prestandaklassen ska klara kvalitetsinställningar.

 

Blir lite nyfiken på vad du har för slags 6800 egentligen, därför att prestandaskillnaden mellan standard-6800 och Ultramodellen är markant. Säg att du sitter med ett GS eller GT, du har i så fall ett kort som numera räknas till mellanklassen.

 

I Far Cry klarar ditt kort säkert 4xAA och 8xAF utan bekymmer, åtminstone ifall du låter bli att aktivera vsync. Men i ett nytt spel som Oblivion kan du vara glad ifall du kan använda några kvalitetsinställningar alls...

 

Har du förresten inte sett var man kan ställa in detta i menyerna i Far Cry?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

Hej.. oki vilken utmärkt förklaring, men förstår fortfarande inte hur ja aktiverar det skulle vilja ha en närmare titt, har du msn messenger eller liknande program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men förstår fortfarande inte hur ja aktiverar det skulle

Du får leta i grafikinställningarna för respektive spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

yeeahhh hitta en del inställningar och det verkar funka :)

Tack..

 

RN.. du får förklara lite så e du bussig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger ungefär samma som Anjuna Moon... lite helst i menyerna för respektive spel. Kvalitetsinställningar går iofs att tvinga fram även från grafikdrivarens menyer. Men det kan tyvärr orsaka diverse grafikfel i spel som inte är skrivna för att stödja AA och/eller AF från början.

 

Exempelvis så förstör AF bilden helt och hållet i spelet Sacred... AA ger grafikfel i Splintercell 3 ifall även HDR är aktiverat (GF 6 har inte stöd för AA och HDR på samma gång utan man får använda antingen eller).

 

I vissa spel kan man bara aktivera upp till 4xAA trots att GF 6 har stöd för 8xAA, och man kan då anta att spelet bara stödjer multisampling och inte supersampling. Och så vidare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stivootheman

hmm oki...

 

hur tar ja reda på vilken geforce ja har då? har kollat dells packning sedel står bara 6800.. men säljare sa att det e 256 mb express version.. något sånt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde få reda på rätt modell ifall du:

Klickar Start => Kör... => skriv dxdiag och tryck Enter => fliken Bildskärm...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...