Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej dubbelklicka på ikoner el. skapa ikoner på skrivbordet


Redbull77

Rekommendera Poster

Har fått ett skumt problem som jag behöver lite hjälp med då jag inte hittar någon lösning.

har windows xp med sp2.

de ikoner (genvägar) som finns på skrivbordet tex: Word, Excel. Går ej att dubbelklicka på för att öppna. Dubbelklickar man så gråmarkeras ikonen och ingenting händer. Högerklickar man på ikonen och väljer öppna så öppnas programmen. (Oavsett profil som man är inloggad som).

 

installerar man ett nytt program så får man felmeddelande att den ej kan skapa .ink filer på skrivbordet. Dvs genvägar.

Samt att under Start->Program menyn vid installationen så står programmet tex: microsoft office och skall man välja de olika alternativen under den på startmenyn finns inget där, står "tom".

 

förmodar att problemet kan vara "default user" el. "all user" profilen möjligtvis?!

 

Hur gör jag för att "reparera" el. återställa någon av dessa två profiler, eller är felet någon helt annat ?

 

Skapar man en helt ny profil, så är problemet detsamma.

Vad göra?

vill helst inte ominstallera hela datorn , då jag förmodar att detta ligger på profilnivå.. eller har jag fel !? nån som vet el. kan hjälpa mig?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det känns som att användarnas profil inte tillåter skapandet av genvägar. Men varför man inte kan dubbelklicka förstår jag itne. Kan du inte logga in med administratörskontot lokalt på datorn och installera de program du behöver? Man brukar kunna välja "skapa genvägar på skrivbordet och startmeny för alla användare" eller någonting sånt.

-----------------------------------------------

Mikael Karlsson

Pluggar Nätadministration/Systemteknik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det vore så enkelt :). Jag är inloggad med admin kontot, så tyvärr är fungerar ej dina förslag. Varför man inte kan dubbelklicka förstår inte jag heller... det är därför jag behöver hjälp, har aldrig varit med om något liknande..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...