Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hjälp med FrontPage 2000

tankekraft

Recommended Posts

Ramen är FrontPage 2000, en sajt på 20-50 sidor i första steget. Sidorna skall länkas till varandra, i många fall korsvis men också till externa sidor. Tvåvägskommunikation med kunder, formulär, så långt FP tillåter. Jag är nybörjare och undrar:

1. Vilket är bäst: Gemensamma kantlinjer, ramar eller tabeller?

2. Går de olika metoderna att kombinera och i så fall varför?

3. Tabeller verkar tilltalande men hur f-n kan man låsa bredden?

Mycket tacksam på förhand!

Kjell

Kan för lite för att säga det ena eller det andra men tabeller verkar tilltalande om det går att "låsa bredden" så att cellerna inte flyter iväg och därmed hela tabellen.

Finns det någon anledning att skapa tabeller i ramar?

Vi behöver ha en lista med med klickbara länkar till första nivåns sidor på alla sidor.

Tabellens totala bredd låser du med <table width="200"> exempelvis. Enskilda kolumners bredd med <td width="100">. Resten har jag ärligt talat lite svårt att förstå vad du menar.

Gissar att det är HTML-kod (<table width="200">) - som sagt nybörjare - och att man alltså inte låser bredden med Tabellegenskaper/Ange bredd/ibildpunkter.

Med den obegripliga frågan menar jag: På alla webbsidor vill jag ha en likadan "vänstermarginal" - ett gemensamt navigeringsfält - med klickbara länkar till sidorna på första nivån under startsidan. Är det bäst att göra i en ram, en tabell eller en gemensam kantlinje? Eller t o m en tabell i en ram?

Det är HTML-kod ja, och jag gissar på att den inställningen i Frontpage genererar motsvarande HTML-kod så du kan göra som du vill.

Det är en smaksak hur man väljer att göra. Personligen gillar jag bäst att ha hela layouten i tabeller så att det blir en enda sammanhängande sida (som den här t ex). Och ja, du kan ha tabeller i tabell-celler eller ramar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...