Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hackig bildkvalitet


Madeleine-

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu har jag testat både MediaPortal och Pinnacle Media Center och bildkvaliteten är densamma på båda: hackigt med små-frysningar. Vad kan det vara för fel?

 

Windows Version: XP Professional version 2002 Service pack 2

CPU: Mobile AMD Sempron 3000+

Memory:384 MB RAM

Motherboard Chipset: Quanta 3096

Video Card: ATI RADEON XPRESS 200M

Video Card Driver: Radeon Omega driver 3.8.231

Video Card Resolution: 1024x768

TV Card: External (USB) Pinnacle PCTV 60e

TV Card Type: DVB-T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hackigt med små-frysningar. Vad kan det vara för fel?

Signalkvalitén troligtvis.

 

Hur bar mottagning har du? Vad har du för antenn?

 

Dåligt mottagen digitalsignal ger frysningar och blockstrukturer i bilden.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en vanlig utomhus-antenn. Hur kan man testa hur pass bra mottagning/signalstyrka man har? Det går inte att se i Pinnacles program, finns det något signal-testprogram? Om det skulle visa sig att jag har en dålig signal så är det kört va? Då får man helt enkelt dras med den dåliga bildkvaliten, eller finns det något man kan göra?

 

På digitalboxen kan man förresten kolla signalen på TV:n och det är jättebra mottagning där. Vad kan ligga bakom den dåliga bildkvaliteten om man nu kan utesluta dålig signal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om boxen under TVn har bra signal kan man tycka att det externa DVB-T kortet vid datorn även har bra signal...

 

Har tyvärr inget DVB-T kort att leka med så jag kan nog inte hjälpa så mycket mer. Men uppgradera drivrutiner, se till att inget att annat tar upp USB-kapacitet, kortare antennkabel....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt kort är enligt min mening inte ett av de bättre externa korten (men det är ju billigt).

 

Digitalboxar klarar sig på betydligt sämmre signal än ett TV-kort så det kan mycket väl vara som Monshi skriver, kortet behöver en bättre signal. Montera en antennförstärkare nära antennen och använd bra antennkabel är två tipps som inte kostar skjortan.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är inte USB-kapaciteten problemet men du borde "veta" om du har något annat som tar USB-kapacitet. Helt enkelt - vad har du anslutet via USB till datorn? Och du har väl USB2?

 

NWM skrev:

Digitalboxar klarar sig på betydligt sämmre signal än ett TV-kort

Sant men samtidigt är det ett externt kort så det borde inte vara alltför illa. Fast man får inte bättre saker än vad man förtjänar med tanke på priset.

 

NWM tar upp det viktigaste och enklaste att åtgärda/försöka.

 

Nog borde det väl förövrigt gå att få en siffra på den mottagna signalens styrka och kvalité? Någonstans i drivrutinen eller programvaran borde det finnas en hjälp att använda vi placeringen av antennen, en hjälp som består av signalen kvalité och styrka.

 

Det tycker ivartfall jag att det borde men vet ej om det finns.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant men samtidigt är det ett externt kort så det borde inte vara alltför illa.

 

Visst brukar det vara så men "PCTV 60e" har jag testat hos en bekant under halvskapliga förhållanden och det fungerade inget vidare. Kortet hade låg kännslighet och mjukvaran sög. Men som sagt det är billigt 690:- inkl moms och frakt hos Microstore.

 

Och du har väl USB2?

 

Ett måste för digitalkort anser jag (analoga funkar med USB 1.1). Frågan är hur det rycker. Dålig mottagning resulterar i att bilden fryser, oftast lite oregelbundet och gärna tillsammans med lite "pluppar" i ljudet och "pixelisering". Om man får olika bra bild på SVT och TV4 så är det en indikation på att det är problem med mottagningen då alla SVT - kanaler ligger på MUX1 medans TV4 ligger på MUX2.

 

En långsamm överföring ger tappade bildrutor vilket ser lite annorlunda ut. Nu vill jag inte påstå att detta allltid gäller då jag kan tänka mig att olika mjukvara hanterar ett för lågt dataflöde på lite olika sätt.

 

Jag att jag har låtit lite negativ till "PCTV 60e" men det är en i högsta grad personlig åsikt och man skall betänka att jag jämfört med kort som kostar upp åt det dubbla. Får frågeställaren ordning på sin mottagning så kommer det att bli en suverän bildkvalitet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har USB2, gick in på enhetshanteraren och där stod det "Standard Enhanced PCI to USB Host Controller". Jag har en trådlös mus (usb) som jag prövade med att ta bort och då blev kvaliteten märkbart bättre, men det hackar/små-fryser till fortfarande. Betyder det verkligen att man har USB2 när det står "Standard Enhanced PCI to USB Host Controller" för annars kanske det är förklaringen till det resterande hackandet; dvs att jag inte har höghastighets usb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det "Standard Enhanced PCI to USB Host Controller" så är det USB 2.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...