Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudet sänks automatiskt


CeDe

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Det har hänt igen. En frustrerande grej som händer mig förr eller senare. Allting är normalt i månad efter månad sedan helt plötsligt en dag så är ljudet SUPER lågt på datorn. Allting är jätte lågt: musik, film och man hör inte längre inloggningsmelodin till windows om man har på samma ljudnivå som förut. Jag har inte ändrat en enda inställning, inte installerat något nytt program, utan detta är något som sker helt automatiskt.

 

Jag brukar lösa problemet genom att formatera datorn och då fungerar allting fint igen, men denna gång vill jag inte formatera.

 

Kollar jag inställningar av ljudet i kontrollpanelen så är mätaren på det högsta (som det alltid har varit) och ingen annan inställning är ändrad, allting ser precis ut som förut.

 

Det här stör mig så klart väldigt mycket och jag vill gärna ha allting back to normal. Jag har testat en systemåterställning men det funkade inte.

 

Som vanligt känns det som att jag har så knepiga problem att ingen kan sätta fingert på det men jag ber om hjälp iaf.

 

Jag kör med Windows XP och mitt ljudkort heter Creative Soundblaster Live! 5.1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat så att alla berörda kanaler på ljudkortet är på någorluna höga nivåer och inte bara huvudkanalen/enhetsvolymen?

 

Uppspelning av musik och liknande nyttjar kanalen Wave exempelvis. Öppna egenskaperna för ljudet via kntrollpanelen klicka på avancerat för att kontrollera.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Jag önskar att det vore så enkelt men som sagt så är inga inställningar förändrade. Alla mätare i kontrollpanelen är på högsta inklusive WAVE och jag har alltid haft de inställningarna.

 

Det är något mer mysko än så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvara: En chansning - är kontakten på ljudkortet helt inne. Om glapp där kan ljudet ändras.

 

Mjukvara: Uppdaterade drivrutiner? Avinstallera/installera om...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakterna är helt inne, yes.

 

Jag har avinstallerat och installerat drivrutinerna igen utan förändring. Jag har varit inne på creatives hemsida och gjort en automatisk scan för att se om jag behöver uppdatera drivrutinerna. Jag får detta svar: "Status: No updates are necessary for your Creative product.

Your system already has the latest versions installed."

 

Jag laddade dock hem nya drivrutiner ändå och installerade men big surprise ljudet var fortfarande lika lågt.

 

Men jag ska inte ens behöva fiffla med drivrutiner för allting fungerade fint för bara en vecka sedan och jag har inte gjort något sedan dess.

 

Det verkar vara nån bugg i windows om jag får gissa själv men hur får jag tillbaka ljudnivån? Vore trevligt om det fanns nån regfil man kan köra så värdena går tillbaka till standard eller något sånt.

 

Behöver fortfarande hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med andra högtalare. Kastade ett par för någon månad sen då jag hade ett liknande problem. Ljudet kom och gick. Kan ju kanske låna av någon och testa ialla fall.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort som så att jag har testat mina högtalare på en annan dator och där fungerar dom utmärkt så det är inget fel på högtalarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första tanke är att kortet helt enkelt har gått sönder. Du kan prova med att ta ur och sätta tillbaka kortet för det kan hända att det har bildats oxider i PCI kontakten vilket kan ge väldigt skumma fel. Om du har flera ljudkort t ex ett USB-headset så tycker jag att du skall kolla i dina ljudinställningar så att SB kortet är valt.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej "tyvärr" det kan inte vara fel på ljudkortet då jag har haft det här problemet förut och då hjälpte det med en formatering så var allt back to normal.

 

Någon fler ljudenhet har jag inte installerad.

 

Det här var tydligen lika mystiskt som jag trodde att det skulle vara och det är på den här nivån mina datorproblem brukar ligga, UFO på hög nivå.

 

Men keep em' coming, jag ger inte upp än.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser till att avinstallera allt som Creative installerat på datorn, dvs genom Lägg till eller ta bort program på kontrollpanelen samt avinstallerar kortet helt genom enhetshanteraren och sedan startar om datorn så borde allt vad gäller ljudkortet vara återställt. Efter omstart borde Windows försöka installera om kortet.

 

Lite långsökt - programmet Nasty File Remover kan kontrollera vilka drivrutiner du har installerade och även radera de som ej bör finnas kvar.

 

Testa även att byta PCI-plats för ljudkortet, kontrollera konflikter i datorn, sök efter virus/trojaner...

 

Länk:

http://www.majorgeeks.com/download3233.html

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-04-06 09:24:39 av Monshi]

[inlägget ändrat 2006-04-06 09:25:51 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälpte inte något av de senaste tipsen heller.

 

Några virus eller trojaner hade jag inte, knappt någon ad-aware heller, bara dom där vanliga ofarliga som dyker upp med jämna mellanrum.

 

Inga konflikter, alla program jag testar med säger att allt är tipptopp.

 

Jag har även testat att avinstallera alla codecs för ljud och bild som jag har och installerat de som behövs igen men det blev inget bättre för det.

 

Det verkar som att ingenting annat än en formatering fungerar. Det måste vara nån bugg i mitt windows som gör att det blir så här.

 

Får jag inget mer svar så får jag väl formatera igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara nån bugg i mitt windows som gör att det blir så här.

 

Det tror jag inte. Kan det vara så enkelt att du har "råkat" kryssa för digital output? http://support.microsoft.com/kb/313022/en-us

 

Det man eventuellt skulle kunna misstänka är en konflikt med någon annan drivrutin, prova med att: "Start" > "Kör" skriv msconfig avmarkera allt som inte absolut behövs under fliken "Start Up".

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digital output var inte ikryssat.

 

Jag vet inte vilken drivrutin det skulle vara en konflikt med helt plötsligt? Det hände bara över en natt att ljudet blev så här lågt och jag har installerat några nya drivrutiner på månader.

 

Under "Autostart" har jag samma gamla vanliga grejer som startar, dvs 7 saker bla min brandvägg och viktiga windowsfiler, ingenting onödigt.

 

Jag hittade nåt under SYSTEM:INI som heter "drivers" och under den står det "wave=mmdrv.dll" samt "timer=timer.drv". Men jag antar att det ska vara så.

 

I övrigt kan ja säga att jag tar väldigt väl hand om datorn, inget skräp installerat och det var ca 5 år sedan jag hade virus senast, adware existerar knappt, kör med brandvägg och firefox m.m.

 

Förutom att jag tror på en bugg så kanske det kan vara så att något program eller spel jag använt har dragit ner ljudet och sedan har ljudet stannat på den nivån. Nä jag vet ärligt inte vad som kan orsakat detta, det inträffade som sagt bara över en natt. :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade nåt under SYSTEM:INI som heter "drivers" och under den står det "wave=mmdrv.dll" samt "timer=timer.drv". Men jag antar att det ska vara så.

 

Påverkar inte.

 

det kan vara så att något program eller spel jag använt har dragit ner ljudet och sedan har ljudet stannat på den nivån

 

Inte alls omöjligt. Jag skulle prova med att starta och kolla alla program som på något vis har med ljud att göra: Winamp, spel, iTunes, TV-programvara. Kolla även Windows Media Player (Verktyg > Options (eller vad det heter på svenska) > Enheter

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...