Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lämna besked på semesteransökan


roger_malmö

Rekommendera Poster

roger_malmö

vad finns det för regler när arbetsgivaren skall lämna besked ang semesteransökan inför sommaren ?

Har tittat lite i semesterlagen men inte hittat svaret

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.tullkust.se/lagavtal/kbvavtal/07kap.doc

 

§15

Arbetstagaren skall söka semester enligt fastställd semesterplan. Sådan ansökan skall inkomma senast tre månader innan semestern påbörjas. Ansökan skall beviljas inom tre veckor. Inkommer ingen ansökan om semester skall arbetsgivaren underrätta om utlagd semester enligt 11§ semesterlagen normalt senast två månader innan semestern börjar.

 

Kan det var något

 

 

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar ödmjukast

 

Detsamma måste jag säga då :)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Stackare som som jobbar i sådana ramar. Är det ingen som ställer krav och hävdar sitt eget värde här? Eller är ni alla fast i Ericsson och dylika slavföretag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Varför anser du att Ericsson är ett slavföretag?

Hur anser du att det inte är det? Ett företag som anställer och sparkar intelligentia efter direktiv från pyramidtoppen och som aldrig speglar vad man faktiskt prestererar. Hur kan du se det som något annat än att din position är styrd av vad ett par chefer upp anser är rätt inriktning för företaget. Har du någon chans att påverka din avdelning om din avdelningschef får sparken och din avdelning läggs ned för att det just nu inte är produktivt att ha er placerade just där ni är?

 

Ericsson var bara ett exempel. Jag syftar på att jobba i storföretag överhuvudtaget, jag kan inte förstå hur ni pallar. Ni går på deras tunna is och ni har ingen kontroll över er egen situation.

 

EDIT: Slav kanske var onödigt ord, men jag skulle själv uppleva det som att vara slav under sådan liten kontroll över min egen situation och det var därför jag totalvägrade alla storföretag efter kth.

[inlägget ändrat 2006-04-04 23:38:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att man är en bricka i ett rätt stort "spel". Beroende på hur spelet fortlöper drar man igång vissa saker och lägger ner andra saker. Tycker man livet tappar sin mening bara för att ett projekt läggs ner efter ett år, ja då ska man kanske inte jobba här där jag jobbar i alla fall.

 

De sista årens avsked har ju ändå varit rätt extrema MEN för en gångs skull har man rensat rent på ett bra sätt. Bra, hur kan man säga det? Jo, man har faktiskt skurit bort saker som inte är så nödvändiga, administration, onödiga chefsnivåer och sånt. Förstås en hel del utvecklare och liknade också. Dock så är det ända så att - bara för att ta ett exempel - det behövs inte lika många som pular med analogteknik nu som det gjorde "förr" i tiden.

 

Men det finns fördelar också.

 

Eftersom det är ett stort företag med gigantiska resurser (pengamässigt och relativt sett) kan man dra igång saker på vinst och förlust. Man kan dra igång ett litet projekt med 100 personer och ta fram en produkt som KANSKE kan bli nåt. Blir det inte nåt har man råd att lägga ner den och istället satsa på nåt annat. Nerläggningen av en årodukt behäver då inte innebära konkurs för företaget utan "bara" att man som individ flyttas runt ("som en bricka") till nästa satsning.

 

Om man sköter sina kort rätt (inom företaget) kan man segla på vågen och se till att man finns med där det händer skojiga saker.

 

Där jag jobbar nu har vi på drygt ett år gått från 0 (noll) anställda upp till 80 för att nu vara nere på 60. Vi har byggt upp en helt ny produkt (IMS Application Server) med allt vad det innebära att starta från noll, suga till sig rätt sorts personer, bygga upp miljöer, rutiner och allt och dessutom se till att ha en produkt redo i tid. En definitiv nybyggarstämning!!!

 

Men men, storföretag är nog rätt annorlunda från småföretag, det har vi ju varit inne på förut här på Eforum. Den gamla bilden av folk som står i långa rader och kör ner sitt stämpelkort gäller i alla fall inte där jag jobbar, jag har fri arbetstid.

 

För att bli lite ON-TOPIC: Jag kan i alla fall vara säker på att få semester i sommar. Tar jag ut den i juli är det lugnt, annars vill projektet veta om det, leveranser och sånt :)

 

[Edit]Oj vad långt det blev.

 

[Edit igen]Jag ser min anställning på Ericsson som en biljett till ett smörgåsbord av saker att göra. Att byta jobb/plats/projekt inom företaget brukar oftast uppskattas och sällan vara nåt problem.

 

Men jag har tänkt mig att testa nåt litet företag också, se hur det är.

 

[inlägget ändrat 2006-04-05 00:04:37 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...