Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är lagligt?


Johan S Stenström

Rekommendera Poster

Johan S Stenström

Enligt artikel på IDG och Aftonbladet skall 15 personer som har delat ut musik via DirectConnect och Kazaa och Bittorent anmälas. Vad jag har förstått om Bittorent, när man laddar hem, så delar man inte ut något. Dessutom tankar man bara hem vissa delar av upphovsrättskyddade filer som i sig inte är copyrightskyddade. Är det bara om man delar ut. Dvs. seedar en torrent som man delar ut, eller är det också när man tankar? Intressant att veta rättsläget. Den ende Bittorrentanvändaren som har åkt fast seedade tydligen. I Hongkong. Annars kan man inte se vad de gör på Bittorrent.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vad jag har förstått om Bittorent, när man laddar hem, så delar man inte ut något.

Visst gör du det.

Dessutom tankar man bara hem vissa delar av upphovsrättskyddade filer som i sig inte är copyrightskyddade

Upphovsrätten täcker vad jag vet även delar av en film, på samma sätt som du inte får visa klipp ur en film offentligt utan tillstånd.

 

Dvs. seedar en torrent som man delar ut, eller är det också när man tankar?

Seedar gör ursrprungligen den som delar ut filen. Därefter, när en klient fått hem hela filen kan denna välja att re-seeda den och själv bli en seeder. Innan du har tankat hela filen så delar du kontinuerligt ut de delar du redan fått hem. Vilka som delar ut (seedat eller ej) kan du alltid se via deras IP-nr, så anonym är du inte.

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-04 13:00:00 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Delarna av t.ex låten/folmen kan iofs vara oanvändbara filfragment. Men vill man vara helt säker skall man nog köpa sin musik i stället.

 

johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delarna av t.ex låten/folmen kan iofs vara oanvändbara filfragment.

Vad skulle det spela för roll menar du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Bittorren skiljer i princip på två typer av användare, seeder och leecher, som dom flesta klienter klarar av att skilja på.

 

En seeder har hela filen medans en leecher inte har hela filen.

 

Det är också så att du automatiskt gör dom delar du fått hem av en fill tillgänlig för andra så att dom kan hämta dessa från dig så fort du fått hem delen.

 

Själva rättsläget är klart, delar man ut upphovsrättskyddat material så begår man ett lagbrott, det hjälper inte att säga att man inte delar ut hela filmen/låten utan det räcker med att man kan identifiera filmen/låten från dom delar man delar ut. Så ju mer av filen ju bättre kan man identifiera vilken film/låt det är och med större och större säkerhet avgöra om den är upphovsrättskyddad eller ej.

 

[inlägget ändrat 2006-04-04 13:55:21 av Gunnar Dahlström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men vill man vara helt säker skall man nog köpa sin musik i stället.

Man kan dö framför en buss också. Jag låter inte stormogulerna och deras hejdukar störa min nattsömn. Åker jag dit så åker jag dit, big deal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

delar man ut upphovsrättskyddat material så begår man ett lagbrott

 

Fotnot: Det är numera olagligt åt andra hållet också, d v s att ladda ner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan dö framför en buss också. Jag låter inte stormogulerna och deras hejdukar störa min nattsömn. Åker jag dit så åker jag dit, big deal.

 

Kan man inte skylla på att barnet i huset laddat ner filen i fråga. Min lillebror är under 15 och är därför inte straffmyndig. In their faces!

 

Jag har laddat ner material för flera hundratusentals kronor. Ingen dom gör det "brottet" till en dålig affär.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...