Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-kopia funkar ej


JohnFN

Rekommendera Poster

Thomas Tydal

> Nu blandar du ihop saker.

 

Nej, jag tyckte bara det var bäst att nämna båda inskränkningarna i privatkopieringen. Skivor man köper i butik får man naturligtvis anta är framställda med upphovsmannens samtycke. Det som gör att man ändå inte alltid får kopiera är ju i stället den andra inskränkningen; kopieringsskyddet.

 

 

> Du har helt uppenbart (vilket förvånar mig) fått stora delar av URL

> om bakfoten.

 

Du missförstår mig nog. Jag är väl medveten om vad som står i upphovsrättslagen och i synnerhet de senaste tilläggen eftersom jag varit i kontakt med den som skrivit det.

 

Jag har frågat om just det här med att kopiera för eget bruk och justitiedepartementet har klart och tydligt sagt att det inte är tillåtet om exemplaret är kopieringsskyddat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gör att man ändå inte alltid får kopiera är ju i stället den andra inskränkningen; kopieringsskyddet.

Som alltså är helt laglig att kringå när lagen säger att det är lagligt.

 

Jag har frågat om just det här med att kopiera för eget bruk och justitiedepartementet har klart och tydligt sagt att det inte är tillåtet om exemplaret är kopieringsskyddat.

Det har rätt lite att göra med saken var JD säger, faktiskt. Det är därifrån lagen kommer men det är inte där man åtalar och dömmer folk. Att ha kontakt med justitiedepartementet i frågan är ungefär lika meningsfullt som att ringa jordbruksdepartementet.

 

Om du har rätt så borde det ju inte ta så lång tid innan åtalsplikten tvingar en åklagare att väcka åtal. Jag lovar att revidera min uppfattning då (eller iaf då de stryker de delar av URL som motsäger dig).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu åter till ämnet i denna tråd. Vill ni diskutera URL och kopieringsskydd kan ni väl göra det i en annan tråd istället. Jag bryr mig inte om ifall det är olagligt eller inte att göra kopior av kopieringsskyddade CD eller DVD som jag själv äger. Jag ser det som en säkerhetsåtgärd att göra det ändå.

 

En av våra DVD-spelare har rätt stora problem med DVD+R-skivor, det är inte mycket att göra åt det vid sidan om att använda DVD-R-skivor (som oftast fungerar, dock inte alla märken) eller titta på skivorna med en annan spelare.

 

Enligt bruksanvisningen till min DVD-spelare står det att den inte klarar av DVD+R och RW. Jag har aldrig brytt mig om att testa så jag kör alltid DVD-R. Nu är det ju så att inte ens mina läsare i datorn klarar av att läsa dessa skivor längre, varken DVD-läsaren eller DVD-brännaren där skivorna är brännda. Det går inte att läsa nybrännda skivor och inte heller tidigare brännda fast jag vet att de har gått att läsa tidigare.

 

Jag köpte en rengöringsskiva och ett 10-pack Verbatim DVD-R. Har provat att bränna tre skivor nu, två DVD-kopior och en med eget DV-material. Allt verkar funka perfekt. Skivorna kan läsas av mina samtliga spelare/läsare.

 

Jag misstänker att kvaliteten på mina tidigare skivor inte är så vidare värst bra. Det jag tycker är lite konstigt är att det har ju funkat tidigare. Kan det ha att göra med hur skivorna förvaras? Hur ska DVD:s förvaras? Jag har mina DVD-video i ett etui. Jag testade några skivor där jag gjort säkerhetskopior på mina bilder och dom fungerar fortfarande, dessa är förvarade i en spindel men dat kan väl knapast vara det som är problemet? Det är altså mina DVD-video som inte funkar med de gamla skivorna. Lite trist att man har ett antal färdigredigerade filmer som man brännt på DVD men som nu inte går att läsa. Får kolla om det går att läsa dom i datorn på jobbet och i så fall kopiera dom till nya skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...