Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

infoga bilder från photo shop i pagemaker för tryc


marie k

Rekommendera Poster

hej!

 

jag sitter och gör affisher i pagemaker 6.5, bilderna gör jag i photo shop 5.5. nu har jag lite problem med formatet på bilderna.

jag har en upplösning på 300 dpi då affisherna ska tryckas, bilderna blir otroligt stora vad gäller pixelstorlek samtidigt som de är pyttesmå i centimeter räknat,, inte helt oväntat, men när jag sen monterar bilderna i page maker måsta jag antingen göre dem enormt stora för att de inte ska se konstiga ut, eller också måste jag göra dem jättesmå för att de ska se normala ut.

är det nån som vet vad jag kna tänkas göra för fel??

 

tacksam för svar

/marie karlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När scannar in en bild för en affish så måste du ju dels tänka på upplösningen för tryck (dvs 300 dpi) och sedan för den faktiska storleken.

 

Så om du scannar in en bild i kanske 500% eller så. så blir ju bilden väldigt stor för att fungera i tryck.

 

Man missar ibland att ett vanligt fotografi på kanske 15x10 cm måste förstoras ganska mycket för att hålla samma kvalité i tryck på en affish. Denna förstoring gör man förstås när man scannar in bilden. Beräkna slutstorleken på bilden, scanna sedan in bilden i rätt % för tryck i 300 dpi.

 

Stora bilder blir det! :-)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...