Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite frågor om RAID


Oskar-L

Rekommendera Poster

Vet någon om man kan bygga ett RAID-system med flera hårddiskar i olika storlekar, hastighet och interface?

Går det för övrigt att göra ett RAID-system med IDE-diskar eller måste det vara UW-SCSI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjukvaru raid finns inbyggt i Windows NT server.

Men tydligen är hådvaruraid mer vanligt på företag och ger bättre prestanda.

 

Hårddiskarna kan vara olika stora, men partitionerna som är raidade måste vara lika. Om jag inte minns fel.

 

Mjukvaruraid funkar iallfall med IDE.

 

// Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Det går att blanda hårdvara om du kör mjukvaruraid, det finns inbyggt i de flesta moderna OS.

 

Det finns IDE-Raid kontrollers (bland annat en som heter Promise Fasttrack) men det absolut vanligaste är SCSI.

Dels pga. prestanda, dels pga. att man kan koppla fler diskar till ett SCSI-kort.

 

Det finns även flera RAID-nivåer (1 till 5) samt kombinationer av dessa, vilken man väljer beror på vad man vill använda

lagringsytan till samt vilken säkerhetsnivå och prestanda man vill uppnå.

 

Vad vill du använda RAID:en till ?

Vilket operativsystem ska du köra ?

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på att fixa ett RAID-system. Helst då med IDE-diskar, eftersom jag redan har några sådana, men jag har även ett Adaptec 2930U UltraSCSI-kort och en extern 4,3 GB Quantum Fireball ST.

Jag vet inte riktigt om jag ska ha RAID, jag är snarare lite nyfiken och tycker att det vore coolt att ha. Jag har ingen riktig praktisk använding för det... tyvärr.

För övrigt har jag MacOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Det finns (eller åtminstone har funnits) drivrutiner till MACOS där man kan köra RAID-0 (striping) mot två diskar.

Det finns även en RAID-5 programvara som heter REMUS (från Adaptec) som endast verkar fungera mot SCSI-kort (du måste då ha minst 3 SCSIdiskar också)

 

Dock verkar det vara en lösning som nästan helt försvunnit pga. att priset på externa RAID-kabinett har sjunkit väldigt mycket de senaste åren.

Det tar även ganska mycket CPU-kraft att driva en mjukvaruraid på en standarddator i och med att RAID-programmet skall beräkna checksummor osv.. vilket gör att man tappar en hel del prestanda.

 

Min erfarenhet är att MjukvaruRAID är någonting som man kanske testar (till exempelvis under en kurs) men inte använder i produktion pga. prestandaförlusten.

Har själv endast testat Mjukvaruraid (nivå 5, 3 diskar) på IDE under windows NT och där blev prestanda inte ens en tredjedel så hög som när man körde en ensam disk..

 

Mvh

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...