Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programvara för utdelning av dynamisk ip


Mathias Andersson Växjö

Rekommendera Poster

Mathias Andersson Växjö

Tjena!

Tänkte ha lite polare över till helgen för att lana lite. Men nu är det så att vi bara har tillgång till en switch och ingen router, och jag har telia adsl som bara lämnar ut en dynamisk ip adress. Själv är jag ingen expert på området men de var en som berättade att man kan använda en av datorerna som en sorts server som sedan delar ut dynamiska ip adresser till de andra datorerna. Han sa att det skulle finnas något program för att göra detta tyvärr visste han inte var det/de heter. Så jag tänkte höra om någon har något förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias Andersson Växjö

Jo men tyvärr så funkar det inte så enkelt eftersom då försöker varje dator att få en egen ip adress från telia , men de delar inte ut fler ip adresser så det funkar inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det stöd för det du vill i XP, kolla bilden.

 

[bild bifogad 2006-04-03 20:42:45 av grasaker]

 

Från texten i XP hjälp:

I den här konfigurationen fungerar en dator som värd för Internet-anslutningsdelning (ICS-värden) och delar sin Internet-anslutning med övriga datorer i nätverket. All kommunikation med Internet till och från datorerna i nätverket går via värddatorn.

 

[inlägget ändrat 2006-04-03 20:44:24 av grasaker]

820247_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias Andersson Växjö

Jovisst kan man göra så men som du ser själv på bilden så krävs då att man har två ethernet nätverkskort i en av datorerna eller rättare sagt i den första datorn. Men det visste jag redan om

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, då tror jag inte du har möjlghet att fixa någon anslutning till internet. Fast om det är viktigt så kan ni ju samla till ett ethernet kort kostar en (1) hundring. Kan ju vara värt det även för framtida LAN-partyn.. ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Har du en Zyxel 660 från telia så kan man konfiurera den som Router o DHCP server...

 

 

den har

http://192.168.1.1

eller

http://192.168.0.1

 

som adress och user: admin

password: 1234

 

under WAN ställ den på Routing och "enet Encap" resten standard...

 

Och under LAn ställer du in

DCHP servern med lämpliga inställningar..

 

kan ta ~30 minuter innan routern får en ip av telia..

 

då bör det fungera...

 

 

 

/JAG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...