Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Trasig" ny hårddisk ?


Datamilla

Rekommendera Poster

Hej kompisar.

Köpte en ny hårddisk i dag en IDE Samsung 160Gb (SP1634N) och blev mycket besviken.

Kollar bygling (Master), kopplar in den, startar datorn och bios hittar den utan problem. Allt är frid och fröjd bootar om och kör igång windowsXP installation och gör en partition på 80GB (vill ha två) för att lägga in operativsystemet på. När jag startar formateringen av NTFS så startar den snällt så tänker jag att jag kan gå och fika lite. Kikar in efter en stund och den formaterar fortfarande (3%) ?? Ok kanske tar längre än vad jag mindes, går ifrån en stund till (10-15min) fortfarande 3% ?? Hmm kollar närmare och datorn jobbar inte. Den har hängt sig. Får stänga av och starta om. 3ggr gör jag detta och sista gången när jag valde snabb formatering av NTFS så fick jag det att fungera. Xp är igång och öppnar IE och datorn råhänger sig igen. F..n Hmm har läst på forumet om diskdiagnostik från tillverkarens hemsida. Gör en startdiskett och kör programmet. Gissa vad den visar i testet....???

 

error,error,error, media error error så där en 300 rader, jättekul :( slutar med en ny råhängning. Startar om och tänkte om jag formaterar med disktillverkarns program eftersom det krånglat med windows xp skivan. 50 GB formaterar den sen råhäng av datorn igen och en ny errorlog.

 

Jag tror själv att disken är defekt. Kan jag ta det för givet eller kan jag kolla på något annat sätt? Jag har ingen annan dator med IDE bara SATA och den närmaste vänkretsen har också SATA så jag kan inte fråga dem.

 

Min tanke var att ta den tillbaka till butiken och be dem kolla, kan man be om sådant?

 

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att kabeln är ok och sitter i helt rätt (båda ändar) så är det nog bara att lämna in disken.

 

[inlägget ändrat 2006-04-01 23:00:28 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att kabeln är ok och sitter i (båda ändar)

 

Ja det kollade jag noga och jag har satt tillbaka den gamla disken som inte är något fel på, bara för liten, och den fungerar som vanligt så datorns pryttlar är ok.

 

Hoppas butiken kan kolla så man inte får vänta i evigheter.

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror själv att disken är defekt

 

Är disken ny har du ju garanti på den,gå tillbaka till butiken och

reklamera disken.

 

 

 

 

Brynäsarn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att ta den tillbaka till butiken och be dem kolla, kan man be om sådant?

 

Det var vad jag undrade så inte min dator e knäpp.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...