Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk


Nikodemus2

Rekommendera Poster

Jag har lagt till en ny hårddisk i min dator så jag har två stycken.Den nya finns med i enhetshanteraren men inte i Den här datorn.Skall man göra något speciellt i datorn när man har monterat den nya hårddisken?Jag har bara satt i den och startat datorn.(som slave)

Tacksam för svar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste partitionera och formatera hårddisken för att den skall kunna användas och synas i t.ex. utforskaren.

 

Om du har XP så blå markera ikonen "Den här datorn" på skrivbordet, klicka med höger musknapp och välj "Hantera" i listan som kommer upp.

 

I menyn du då får upp finns Diskhanteraren, gå in i den och markera din nya disk och välj att skapa ny partition och formatera den sedan.

Det finns menyer att följa hela vägen som hjälper dig steg för steg.

 

Har du äldre versioner av Windows t.ex. Win98 så använd gärna tillverkarens egna program för installation av hårddisken, dom finns att hämta på tillverkarens hemsida och du har även där menyer som hjälper dig steg för steg att partitionera och formatera disken.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt den nya disken finns inte med där i diskhanteraren??

(jag kör XP)

Men den finns med i enhetshanteraren??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på Action och Rescan Disks så söker den igenom efter nya enheter.

 

I svensk version borde det bli Åtgärd och sök eller något liknande?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det fungerar fortfarande inte.

Behövs det inte någon ny inställning i setup eller liknande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn startat upp efter det att du monterat in disken och den hittas i enhetshanteraren så skall det fungera att formatera den.

 

Om du inte får någon stil på det med diskhanteraren vilket i och försig är underligt så gå till hårddisktillverkarens hemsida och ta hem installationsverktyget för att installera disken och låt den partitionera och formatera disken.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommt lite längre.Det verkar som att båda diskarna är primär diskar.Vad har jag gjort för fel då??Hur gör jag för att få primär och sekundärdiskar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du byglar om en av diskarna genom att flytta en liten "plastplutt" (bygel) som sitter bredvid IDE-kontakten. Bygla om din nya disk så att den blir slave, hur bygeln skall sitta ser du nästan alltid på klisterlapp som sitter på disken.

 

Du kan oftast även välja "Cable Select", om du gör det på båda diskarna så blir disken längs ut master.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok på det här.Jag har kollat byglingarna och dom är ok.

När jag går in i setupen så är den ena disken primery master och den andra primery slave.Verkar väl ok. Men jag får inte upp den andra disken i Den här datorn.Jag kommer inte åt den helt enkelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat (bara som en test) att sätta den som secondary master?

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae det har jag inte men går det så bra, då hamnar ju XP på secondary master?

Förresten hur gör jag då?

[inlägget ändrat 2006-04-01 21:16:43 av Nikodemus2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då hamnar ju XP på secondary

 

Varför då? Du bestämmer väl själv vilken disk du sätter som secondary. Förövrigt så spelar det väl ingen roll, du sätter ju i bios vilken disk du skall boota från.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...