Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord skydda mappar


angelfalls

Rekommendera Poster

Hur lösenord skyddar man vissa mappar via XP så att syskonen eller andra inte har tillgång till t.ex. mina dokument osv.

 

Finns det ett program som man behöver ladda ner för att skapa ett lösenord eller kan ni komma på en annan lösning..

 

Kom gärna på något som är enkelt, glömmer man lösenord så kan man skapa ett nytt eller något liknande,.. men meningen är att skydda vissa mappar med ett lösenord.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Guraknugen

Hej. Jag har just läst igenom vad som står att finna på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=389454.

 

Jag är medveten om att det inte var jag som startade denna tråd, men jag har en följdfråga som inte besvaras på tråden ovan:

 

Jag har en USB-hårddisk, Windows XP (MCE) SP2, NTFS. På den externa USB-disken har jag tagit backup på valda delar av den interna disken, bland annat Mina Dokument med undermappar och allt.

 

Originalversionen av Mina Dokument är skyddad, men när jag tog en titt på backupen från ett annat konto (i samma dator) märkte jag att jag kunde komma åt alla filer och mappar!

 

Så jag loggade åter in på det kontot som de aktuella mapparna tillhör och försökte att skydda Mina Dokument på USB-disken (X:\ i mitt fall), men det GÅR INTE! Högerklick -> Egenskaper -> Dela ut -> "Gör den här mappen privat" är gråmarkerad och går alltså inte att kryssa i.

 

Är det så illa att man bara kan skydda originalversionen av Mina Dokument och dess undermappar? Hur ska man annars göra när man vill göra backup på sina alster och ändå inte vill att andra ska komma åt kopiorna?

 

Efter lite experimenterande fann jag att jag enbart kan skydda mappar från nyfikna användare om de ligger i Mina Dokument, originalet alltså.

 

Någon som vet hur man kan komma runt detta, enbart med hjälp av vad som bjuds av operativsystemet? Självklart känner jag till att jag kan spara mina backuper i en lösenordsskyddad ZIP-fil och att det finns programvara att ladda ner osm fixar det hela åt mig, men vad jag undrar i just detta fall är ju bara om XP har något stöd för detta.

 

 

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny Andersson

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-05 17:25:59 av Guraknugen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...