Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook 2003 kopplar inte upp via VPN


Grön Prick

Rekommendera Poster

Grön Prick

Kör sedan länge Outlook 2000 på klienter i ett nätverk. Klienterna ansluter till mailkonton på en extern Exchange server via en VPN-tunnel. För att ansluta till servern anger vi alltså en intern IP-adress.

 

Nu har jag installerat Office 2003 på en klient, men får då problem med att koppla upp mot mailkontot. Jag anger uppgifterna som tidigare, men det måste vara någon skillnad där på 2000 och 2003.

 

En teori jag har är att Outlook 2003 automatiskt gör en upplsagning av IP-adressen och tvingar in serverns domännamn i inställningarna. Detta gör ju att Outlook försöker koppla upp sig externt utanför VPN-tunneln. Om detta är problemet, hur gör jag för att tvinga Outlook att acceptera en IP-address i namnet för Exchange servern?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HannesHelander

Hej!

 

Jag hade det problemet tidigare. I slutändan gjorde jag ett tillägg till HOSTS filen (C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts) och la till serverns IP address och namn.

 

Ex:

 

192.168.1.100 exchangeserver.domain.org

 

Hoppas det hjälper. Beroende på din VPN lösning kan du kanske skicka med en extra DNS till VPN klienterna också men det blir ju ganska mycket krångligare.

 

/Hannes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grön Prick

Tack!

 

Jag hade redan gjort ett tillägg i hosts-filen, men tänkte fel. Hade bara angett ett alias mot IP-adressen som jag sedan använde i Outlook-inställningarna. Men då gjorde den såklart ett uppslag mot domänen ändå. Hjärnsläpp...

 

Klart att om jag i hosts-filen parar ihop domännamnet med den interna IP-adressen så sperlar det ju ingen roll om den envisas med att slå upp domänen. Den går alltid mot rätt IP-adress.

 

Tror det fungerar bättre nu :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...